Opel Kapitän P2 1960 - Besiktning till våren 2015?
Målet var att få bilen genom besiktning under våren 2015, det gick inte som tänkt men nu är den besiktad och i stridbart skick. Dessutom 12V konverterad så nu är det bättre sting i lampor, torkare och startmotor. Projektet... Visa mer
Jaha, har tryckt in den ena drivaxeln. Själva axeln med hjullager och annat var väldigt odramatiskt att få in. Baserat på graden av våld som fick användas för att få ut axlarna så hade jag förväntat mig något helt annat.
Det trassliga var dock dessa "HG shims" får nog ta och och tejpa ihop hela paketet innan jag bonkar in nästa sida.
Självklart kommenterade dock någon att jag borde återfettat lagren innan jag tryckte in axlarna, efter att jag fått in den första axeln...
Hur "återfettar" man i så fall de här hjullagren, ser ju väldigt välslutna ut... Kan man pilla bort dammskydden utan att förstöra dem?
Ja, inte vet jag. Det sitter ju nån slags gummipackningar in mot utrymmet för drivaxeln där oljan finns, dessutom ser lagren rätt väl förslutna ut. Mannen som ansåga tt lagren skulle "återfettas" baserade det på att de blivit bakade under pulverlackningen av yttre delarna av drivaxeln och att en del fett kunde ha krypit ut då.
jag kan inte säga varken bu eller bä om detta. Men jag tycker det verkar Väldigt konstigt.... Men å andra sidan, jag tror ju att det lagret borde vara utbytt någon gång efter dom satte ihop bakaxeln på fabrik.
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Om det går att sätta snurr på lagren är det för lite fett i. Det ser ut som att de är metallkapslade, sådana har jag inte försökt återfetta. Lager med plastskydd är rätt enkelt, de måste rengöras först.
Jag förstorade andra bilden i inlägg #126, det ser nästan ut som jack efter en kapskiva där, är det nå´n skugga eller det du menade med material borta?
Farsan köpte ju denna när den bara var några år gammal och han har ej bytt lager, så de lär vara orginal. Lagren löper trots sin ålder jämnt och snyggt, men går ej att sätta snurr på, så lite fett finns tydligen kvar därinne
Att jag skrev att jag tyckte att material ser ut att ha försvunnit tyder nog mest på hur lite jag kan om detta... Axlarna se ut att ha fått en knottrig yta och en viss svampform, men nu när jag kollat på andra drivaxlar ser jag att det verkar vara så de skall se ut, så det är nog lugnt.
Vet ej om jag skall våga försöka pilla isär lagren eller låta det vara som de är och bara sätta ihop allt och hoppas på det bästa...
Något nytt som hänt? Eller ligger du i dvala? Skulle du kunna ta ett par mått i dörrhålen åt mig? Över & undersidan främre & bakre dörr. (Hoppas du förstod hur jag menar.) Tackar på förhand.
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Så bruks Volvon har fått prioriteras. Där var ena belägget bak helt borta och lät jävel, och på andra sidan var en back fastrostad... Jag betalade just 5000 spänn för en service på den och de såg tydligen inte dessa små detaljer... Väl investerade pengar. Nåväl nytt bak på Volvon var ju billigt och rätt smidigt, nästan slut fram också så jag byter nog där med imorgon.
Annars så har bruden upptäckt att jag kanske inte bara meckat med Caddyn som jag lovat fixa för besiktnng och sälja innan jag började med Kapitän... Så om nån frågar så har jag inte börjat med Kapitän än utan allt är till Caddyn Problemet med den är, tro det eller ej, bromsarna... De tar ojämnt bak. Har bytt cylinder och backar på den sida som inte tar så bra, men den tar fortfarande sämre än den jag inte rört. Är rädd att det är den där lastavkännande ventilen då vet jag ej vad jag ska ta mig till.
HG_ skrev:
Skulle du kunna ta ett par mått i dörrhålen åt mig? Över & undersidan främre & bakre dörr. (Hoppas du förstod hur jag menar.) Tackar på förhand.
Ehe, jag tar gärna ett par mått åt dig, tyvärr begriper jag inte vad du vill ha uppmätt. Du får förklara som till ett litet barn
Så bruks Volvon har fått prioriteras. Där var ena belägget bak helt borta och lät jävel, och på andra sidan var en back fastrostad... Jag betalade just 5000 spänn för en service på den och de såg tydligen inte dessa små detaljer... Väl investerade pengar. Nåväl nytt bak på Volvon var ju billigt och rätt smidigt, nästan slut fram också så jag byter nog där med imorgon.
Annars så har bruden upptäckt att jag kanske inte bara meckat med Caddyn som jag lovat fixa för besiktnng och sälja innan jag började med Kapitän... Så om nån frågar så har jag inte börjat med Kapitän än utan allt är till Caddyn Problemet med den är, tro det eller ej, bromsarna... De tar ojämnt bak. Har bytt cylinder och backar på den sida som inte tar så bra, men den tar fortfarande sämre än den jag inte rört. Är rädd att det är den där lastavkännande ventilen då vet jag ej vad jag ska ta mig till.
HG_ skrev:
Skulle du kunna ta ett par mått i dörrhålen åt mig? Över & undersidan främre & bakre dörr. (Hoppas du förstod hur jag menar.) Tackar på förhand.
Ehe, jag tar gärna ett par mått åt dig, tyvärr begriper jag inte vad du vill ha uppmätt. Du får förklara som till ett litet barn
Jag ska se om jag inte kan försöka mig på en fin ritning.
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Sorry HG blev inget mätt i morse. Har två tumstockar, men tydligen har bruden lånat bägge till sin syster när hon skulle kolla om nåt IKEA skåp passade i lägenheten... Oklart varför det inte räckte med en...
Bilden sa dock mer än tusen ord så nu förstår till och med jag vad du vill Jag lånar en tumstock av morsan nu så kan jag mäta när jag kommer hem ikväll om det fortfarande är aktuellt.
Jo, på volvon har jag fixat bromsarna runtom. Caddyn har fått nya cylindrar och backar bak så nu verkar den ta jämt. Så, äntligen har jag fått meka lite med Kapitän.
Knåpat ihop axlar och bromsar bak samt nya bromsrör och luftat. Bromsarna ser faktiskt lite fräschare ut nu. Före och efter bilder på höger bakbroms:
Före:
Efter:
Jag är rätt nöjd Blir till att fylla ny olja i bakaxeln imorgon och testköra lite. Eller så öppnar jag kardan och torkar ut allt gammalt gojs innan, kanske har nån "form-a-gasket" massa eller liknade hemma ...
Tackar! Känner mig faktiskt ytterst harmonisk när jag tittar på min bakbromsar nu Att göra ett bra jobb har faktiskt ett egenvärde på något mystiskt sätt.
Vad tycker ni gurusar, bör jag lossa diffkåpan och göra rent därinne eller bara fylla ny olja och kanske byta den med ett lite kortare intervall än senast (drygt 50år sen sist den byttes)?