2169
Sök

Opel Kapitän P2 1960 - Besiktning till våren 2015?

Målet var att få bilen genom besiktning under våren 2015, det gick inte som tänkt men nu är den besiktad och i stridbart skick. Dessutom 12V konverterad så nu är det bättre sting i lampor, torkare och startmotor. Projektet... Visa mer

142 971 Visningar
Uppdaterades senast 21 juli 2019
Baronen
1 434 Inlägg
17 september 2015
Det gör du som du vill. Det är ingen fara att bara hälla i om oljan som kom ut ur axeln inte såg konstig ut. Vit gegga eller svarvspån är sånt som inte ska komma ut. smile

Elbilar kan dra åt helvete.

2 517 Inlägg
17 september 2015
Det skadar ju inte att rengöra lite ibland, men om det inte
kommer ut någod olja så tror jag inte det behövs.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)

132 Inlägg
19 september 2015
Du behöver inte öppna och göra rent inne i bakaxeln
när du bara byter olja. Kommer du ihåg om det fanns
glitter i den gamla oljan?

Vid renovering av en bakaxel är det viktigt att göra rent.
Ev glitter, som fastnar på alla ytor, är små slitagepartiklar
från lagren. Nya lager i differentialen monteras med för-
spänning, de kläms ihop hårt och finns glitter kvar kommer
det in i mellan lagerytorna och dessa förstörs snabbare.

294 Inlägg
20 september 2015
Trådstartare
Tack för alla svar. Såg inget direkt glitter men oljan kändes liksom lite krispig tyckte jag... Har en liten teleskopmagnet, kanske tar den och vispar runt lite genom påfyllningshålet. Fastnar det några metallspån på den så rengör jag, annars häller jag nog bara i ny olja smile

294 Inlägg
24 september 2015
Trådstartare
Slaskade runt lite med en teleskopmagnet nere i kardan, inga metallspån eller annat glitter följde med upp. Så jag fyllde i ny olja. Sen körde jag runt lite försiktigt och det verkar funka, inga konstiga missljud eller annat i alla fall.

Tyvärr har jag fortfarande luft i bromssystemet och det är ju såååå orimligt tråkigt att lufta manuellt... Funderar på om jag skulle prova att antingen fylla bromsvätska med en oljekanna nereifrån på frambromsarna istället eller skaffa en sån där vacuum luftare och försöka suga ut luften.

2 517 Inlägg
24 september 2015
hmm Kan det vara ideè att lämna in till någon mekverkstad tro?
Dom har ju sådana där vaccum prylar till just bromssystem så det kan kanske hjälpa.
(Kan ju vara värt dom kronorna.)

Baronen
1 434 Inlägg
24 september 2015
Köp hem ordentligt med Bromsvätska, låna en kompis, mata kompis med öl mot att kompis pumpar på bromsen. Medans kompis pumpar broms så kan du i lugn och ro lufta ett hjul i taget. smile En platta à150spänn borde räcka smile

294 Inlägg
25 september 2015
Trådstartare
Ha ha, ja inga tokiga ideer smile Jag ger fan snart upp. Ni anar inte hur mycket bromsvätska jag dragit genom systemet nu, och där är fortfarande luft. Helt sjukt!

Jag tyckte det började jättebra. Har en flaska med liten slang och backventil. Först pumpade fram vätska vänster bak, det spottade och fräste ett tag när luftbubblorna åkte ur, men sen kom bara klar och ren bromsvätska. Samma sak höger bak sen. Fram kom det inga bubblor alls trots att jag fyllde behållaren ett par tre gånger om för varje framdäck. Nice trodde jag. Men inte! Har gjort hela rundan med alla fyra hjul flera gånger nu, det blir fan inte bra!! Jag blir tokig!

Vet inte var luften kan sitta längre. Kanske kan det vara i nån av frambromsarna känns ju lite märkligt att lufta längst ner. Längst upp hade ju varit mer naturligt, luften är ju lättare n bromsvätskan så det borde vara lättare att få ut den där. Kanske kunde tippa bilskrället upp och ner och prova lufta fram istället smile
Senast redigerat av RobbanGBG (25 september 2015)

672 Inlägg
25 september 2015
RobbanGBG skrev:
Ha ha, ja inga tokiga ideer smile Jag ger fan snart upp. Ni anar inte hur mycket bromsvätska jag dragit genom systemet nu, och där är fortfarande luft. Helt sjukt!

Jag tyckte det började jättebra. Har en flaska med liten slang och backventil. Först pumpade fram vätska vänster bak, det spottade och fräste ett tag när luftbubblorna åkte ur, men sen kom bara klar och ren bromsvätska. Samma sak höger bak sen. Fram kom det inga bubblor alls trots att jag fyllde behållaren ett par tre gånger om för varje framdäck. Nice trodde jag. Men inte! Har gjort hela rundan med alla fyra hjul flera gånger nu, det blir fan inte bra!! Jag blir tokig!

Vet inte var luften kan sitta längre. Kanske kan det vara i nån av frambromsarna känns ju lite märkligt att lufta längst ner. Längst upp hade ju varit mer naturligt, luften är ju lättare n bromsvätskan så det borde vara lättare att få ut den där. Kanske kunde tippa bilskrället upp och ner och prova lufta fram istället smile

är du hundra säker på att det är luft?  men ett tips kan vara att du pumpar ut kolvarna så mycket du vågar,
och sedan klämmer du ihop dom med en stor tång (eller nåt) för det finns ju några cl vätska i kolvarna och
det borde ju räcka för att förpassa den eventuella luften genom hela röret och upp i behållaren.
kanske inte bak-kretsen...
annars låter det med vacumsug bra, har bara bra erfarenheter av en sån manick;)

"Väx inte upp! det är en fälla"

Baronen
1 434 Inlägg
25 september 2015
Är bromsarna justerade ordentligt?

294 Inlägg
25 september 2015
Trådstartare
Nja, gjorde bara en ytterst grov justering innan jag luftade får jag erkänna. Jag tar och gör en finare innan jag pumpar mer vätska genom systemet.

Tyckte bara att upplevelsen är så typiskt luft i systemet när man bromsar. Får bilen stå ett tag så trampar man pedalen i botten utan motstånd, men ett par snabba tramp så tar den hprt och bra. Sen blir den lite slapp igen om man låter den vila en stund. Dock kan jag tänka mig att det blir en liknade effekt om bromsarna är dåligt justerade och har för stort spel... Hmm, ett visst hopp har väckts! Nu drar  jag fan hem från jobbet och justerar bromsarna istället. Om det visar sig vara detta får jag väl se gårdagsnattens övning som ett träningspass smile

Baronen
1 434 Inlägg
25 september 2015
Jag känner nämligen igen din beskrivning av symptomet. Hade en caddy som fick biltema backar. Fick pumpa som en tok trots att jag justerat ut dom max. Men i det fallet fick jag justera upp handbromswiren för att få ut backarna ordentligt. . Dålig kvalitet..

Skruvade med en Pontiac en gång som justeringen kärva fast på. Samma symptom där. Vi fick inte ut någon luft men det blev inget tryck i pedalen om man inte pumpade som en tok..

Lycka till smile

2 517 Inlägg
25 september 2015
hmm jag funderar på om det kan vara gummi packningar i huvudbromscylindern som spökar.
Hade något liknande fel innan jag rev ner bilen.
Luftade som en tok, men hjälpte inte.

294 Inlägg
25 september 2015
Trådstartare
Ja, vete tusan vad felet är. Justerade ut till max nu, alltså alla backar dikt an mot trummorna. Nu rör de sig inte en millimeter. Men likförbenat samma beteende. Första trycket på pedalen så går den i botten. Direkt på nästa pump så har man jättebra mottryck högt "upp" om ni fattar vad jag menar...

Upplevde dock att pedalen kändes lite mysko ett par gånger. Det tog stopp, sen helt plötsligt fanns lite till att ge, som om det läckte vätska eller en kolv kärvade och sen gav med sig.

Nä, nu tar jag en sväng till biltema och köper lite mer bromsvätska. Kanske skulle slå till på ett 200 liters fat den här gången, det lär väl räcka till att lufta tre däck på den här fördömda bilen mad
Senast redigerat av RobbanGBG (25 september 2015)

2 517 Inlägg
25 september 2015
big_smile Riv ner huvudbromscylindern, kan nästan ge mig på att du har problemet där.

Baronen
1 434 Inlägg
25 september 2015
Hur ser lutningen ut på frambromsarna? Tycker det ser ut som att det är gjort för att få luftfickor! smile

294 Inlägg
25 september 2015
Trådstartare
HG_ skrev:
big_smile Riv ner huvudbromscylindern, kan nästan ge mig på att du har problemet där.

Ja kanske, hade väl köpt in på den teorin lite lättare om "felet" funnits även i våras... Men när inget annat verkar lösa problemet så...

vEight skrev:
Hur ser lutningen ut på frambromsarna? Tycker det ser ut som att det är gjort för att få luftfickor! smile

Jo, hoppas du inser att man luftar på den nedre cylindern till råga på allt... Hur stor risk tror du det är att luften stiger tillbaka upp till den övre cylindern medan man pausar och fyller på vätska till exempel... Opel engineering.

Ååhh kan ingen gammal Kapitän raggare ramla in på tråden och berätta hur detta skall göras på rätt sätt? roll

Baronen
1 434 Inlägg
25 september 2015
Oj, då skulle jag vilja säga "där har du problemet, gosse" ..
Finns det ingen avluftning alls på den övre?

294 Inlägg
25 september 2015
Trådstartare
Nix. Därav mitt förslag att vända bilen upp och ner när jag luftade frambromsarna smile

294 Inlägg
25 september 2015
Trådstartare
Alternativt trycka bromsvätska uppåt i systemet från nippeln på hjul cylindern (den nedre alltså, tokiga Opel...) med en oljekanna, ny helst då. Så man slipper gammal olja i systemet.

Sök