4742
Sök

Problem efter motorbyte Mazda MX-3 92'a

4 571 Inlägg
11 december 2006
Trådstartare
Hej alla glada motorproffs nu behöver jag lite hjälp.

Bilen är i fråga en Mazda mx3 som jag har satt in en 2,5L v6'a från en mazda mx-6
Ecu samt Lmm är från en mx-6'a med, motorn i fråga gick fint innan den plockades ur donatorbilen likaså min bil.

Själva motorbytet gick bra men sedan krånglade fördelaren, visade sig att den hade gått sönder eftersom den nya motorn behövde mkt mer jord annars kunde den gå sönder.

Fördelare beställdes och den monterades utan problem.

Bilen startade och gick helt perfekt i 6-7 minuter sedan började tomgången sjunka och den började "hosta" och pendla i varv tillslut dog den.

Startade den igen och den hostade och baksmällde och gick inte alls bra, lika med eller utan gas eftersom problemet uppstog efter den hade blivit varm gjorde vi följande:

Stängde av bilen och lät den stå i 3 timmar så den svalnade igen.
Startade upp den och den gick hur bra som helst igen men samma fel kommer så fort den blir varm igen. Tempen går upp till det normala men med takt att den blir varm ju sämre går den

Vad bör man kolla först?

Vi har kollat så den får soppa, gnista på alla 6, alla kablar sitter som de skall, den har kylarvatten och det cirkulerar som det skall.

4 571 Inlägg
12 december 2006
Trådstartare
Ingen som har en aning?

Kan även tillägga att dessa motorer sitter i mazda 626, xedos, Mx-6 samt Ford Probe.

10 287 Inlägg
12 december 2006
När den börjar "hosta" , går den snålt eller fett?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

4 571 Inlägg
12 december 2006
Trådstartare
Den känns som den gör båda delarna faktiskt.

Ibland låter det som den får tokmkt soppa och håller på att då pga det, ibland låter det tvärtom och den går lite bättre om man ger lite gas.

Snackade en kollega på jobbet han sa att det kunde vara:
*Tempsensorn som inte fattar att motorn blivit varm och forfarande kör på "kallstart"
*Lambdasonden

10 287 Inlägg
12 december 2006
Det var precis dit jag ville komma.....

/Göran

Izual skrev:
*Tempsensorn som inte fattar att motorn blivit varm och forfarande kör på "kallstart"
*Lambdasonden

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sök