Hej Det här är min projekttråd om min Volvo 740 Tic som jag byggt en 16v turbomotor i. Jag kommer dela mycket bilder och berätta om bilen o det runt om :) Även mycket tankar o mina ideer samt mina egna konstruktioner :)... Visa mer
Började med att dra ihop avgassystemet Köpte sådana här avgasklämmor Känns som dessa borde sluta åt bättre runt hela röret än dem andra som gör det mer ovalt känns det som
Sen mionterade jag ju en extra vattentempmätare i bilen så då behöver jag ju en givare till det Så termostathuset demonterades o sen borrade jag ett hål samt gängade en kutts som jag svetsade på plats
Sen tillverkade jag även en grejj till luftintaget på kofångaren Denna skruvar jag fast i balken som jag sen kan fästa en slang på
Sen fick dem båda lite färg
Sen ihop med grejjerna
Sen skruvade jag dit balken igen o slangen fick åka dit
Sen har jag nu fortsatt på vevhusventilationen Ska ha 20mm slang-anslutning så behöver moddifieras Tog min anslutning jag tillverkade tidigare men svarvade bort själva slanganslutningen o gjorde en gänga istället
Sen tillverkade jag mig lite delar för den nya oljefällan jag tänkte bygga, innan vevhusgaserna åker iväg inuti slangen till catshtanken
Sen svetsades allt samman
Sen fick dem båda delarna lite färg också Anledningen att jag gängade dem är att den nedre delen är i aluminium o resten är i stål Så var enklast att bara föra så, än att göra en ny bottendel i stål
O här är dem ihop gegga på lite gängtätning o drog ihopp dem Sen dit med o-ringen längs nere
Som avslutning kan jag visa "huv-låsen" jag till tillverkade som kommer hålla kofångaren i balken
De var allt för nu Ni får ha det så bra så hörs vi
Är de inte lättare och bättre med V-band till avgasröret än dom där klämmorna? För v-banden får du garanterat täta sen är dom smidigare att hålla på med om man behöver demontera avgasröret Bara ett tips/förslag annars ser de riktigt bra ut
Är de inte lättare och bättre med V-band till avgasröret än dom där klämmorna? För v-banden får du garanterat täta sen är dom smidigare att hålla på med om man behöver demontera avgasröret Bara ett tips/förslag annars ser de riktigt bra ut
Jo visst det hade vart bättre men jag vart lite snål där
Hallå igen Nu har jag varit borta i en vecka på Öland så har varit lite frånvarande i garaget Men nu är det bara på det igen Börjar med en bild därifrån
Men idag nu på morgonen drog jag en sväng till garaget Började med att mecka ihop en gasvajer har byggt mig en utav en cykelbroms jag hade liggandes Kapade till vajer o hölje i rätt längd o sedan lödde dit en kula som ska vara vid gaspedalen
Sen bockade jag till mig en lite plåt som ska bli själva fästet för höljet vid spjället Efter det fick både fästet o gasrullen lite färg Jag svarvade även två skarvmuffar för slangar som jag kommer använda till vevhusventilationen
Sen knackade jag ur "frostpluggen" där jag ska montera min vevhusgrejj
Jag svarvade öven bort lite material på min grejj som ska sitta o hålet på bilden ovan, den satt inte så bra då O-ringen kom för nära kanten så jag svaraved bort några milimeter uppåt så O-ringen kom lite "längre ner" Även så svetsade jag dit en liten flärp så jag kan dra fast den med en skruv också Jag vill inte riskera att den losnar
För att runda av lite så visar jag en bild på mitt nya expansionskärl som jag fick hem igår
O den avslutande bilden blir på motorn Nu är det nära Tagga Tagga Tagga!!!!
Jag började med att få dit gasvajerfästet Det satt så pass till att jag inte kunde få in en borrmaskin i motorutrymmet, så jag var tvungen att skruva loss själva pleneumkammaren Tur att insuget var tvådelat, de underlättade väldigt mycket, trotts att de var ganska pilligt Men här var det monterat, borrat o gängat två M5 hål så jag kunde skruva dit de
Sen var de bara att skruva ihop insuget igen o montera dit gasrullen
Efter det så monterade jag den nya kylaren Kylarslangarna monterades även på plats Blev riktigt nöjd
Motorn nollades o sen fick kamremmen åka dit, spänd o åtdragen
De andra två remmarna fick också åka på plats De tog några vändor till Biltema innan jag hittade rätt rem till generatorn Eftersom jag har ett lägre fäste så fick jag testa mig fram Men på tredje försöket så vart de rätt 10x935 passa perfekt
Sen fick slangarna till vevhusventilationen monteras
Sen fick äntligen luftfiltret monteras Jag köpte en 90° alurör på biltema som är till för just luftfiltermontering, kapade bort 30mm så böjjen inte blev like lång o sen åkte de på plats
O som avslutande bild så visar jag monteringen av expansionkärlet Här fick den hamna Lagom långt ifrån turbon o alla varma saker Nu ska jag bara hitta ett fräscht lock alternativt köpa ett nytt
De var allt jag hade nu mer kommer innom kort ska snart till garaget o köra så långt jag bara kan innan jag somnar Jag laddar för uppstart idag så vi får se vad det blir
Ha det bra så hörs vi o kommentera gärna (Det är så roligt med kommenterer)
Ser inte alls dumt ut! Ang locket t expansionskärlet så skulle jag nog köpt ett nytt
Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.