Hej Det här är min projekttråd om min Volvo 740 Tic som jag byggt en 16v turbomotor i. Jag kommer dela mycket bilder och berätta om bilen o det runt om :) Även mycket tankar o mina ideer samt mina egna konstruktioner :)... Visa mer
Var o fixade bromsslangar Dom jag kommer använda till hydrauliska handbromsen
Drog den såhär vid bromscylindern
Så nu är jag även på jakt efter en sån här behållare Är det någon som har en i Stockholmsområdet så är jag intresserad Skulle behöva den idag gärna Vet att dem finns att beställa på internet men skulle vilja ha den nu som sagt
Och som avslutning blev det oljebyte också Nu Kör jag på Mineralolja 20w50
Det var de lilla jag hade nu Ha det så bra så hörs vi
Du får säga till nästa gång Barkarby trädd är nästa år så kanske man kommer upp
Jaaa Det var ingen som trodde på oss att vi kunde hinna Men jag o var beslutsamm så vi kötta på!!! Jo jag är riktigt nöjd är nog inte allt för många som har det på så lågt ladd
Det är i vår någon gång Men det är ju bara komma upp åt Stockholmshållet något så ska jag låta dig få åka med på en tur
Nä förstår de men de är go känsla när man klarar det
Du får säga till nästa gång Barkarby trädd är nästa år så kanske man kommer upp
Jaaa Det var ingen som trodde på oss att vi kunde hinna Men jag o var beslutsamm så vi kötta på!!! Jo jag är riktigt nöjd är nog inte allt för många som har det på så lågt ladd
Det är i vår någon gång Men det är ju bara komma upp åt Stockholmshållet något så ska jag låta dig få åka med på en tur
Nä förstår de men de är go känsla när man klarar det
Och får komma upp i vår och kolla
Kommer göra gött med nya handbromsen också
Jaa verkligen Det tycker jag Ja Jag måste bygga om lite nu har jag märkt men det kommer bli bra
Hejsan Lägger upp en liten film jag klippte ihop från helgen Det är första gången jag redigerar så är verkligen ingen höjdarfilm Är även filmat med en mobilkamera Men det är väll bättre än inget
Nu har jag inte uppdaterat på väldigt länge dels för att motivationen till att göra det varit väldigt låg sen har det hänt en massa saker jag hållit på med Men jag ska börja igen så jag hoppas ni vill kommentera så jag får upp motivationen igen
Har hänt otroligt mycket sedan jag uppdaterade sist men börjar i tidsordning
Hade vidare problem med gasspjället, denna gång var det att min gasrulle ville skruva upp sig så nu tog jag isär den o byggde om den Då den blev rejäl Mätte upp o sen ritade om hur jag skulle bygga om själva axeln i spjället Sen upp med den i svarven i sticka av Sen svarvade jag en ny del där själva rullen ska sitta, denna i stål
O sen hårdlödde jag ihop det
Sen hade jag märkt att det luktade soppa samt att det droppade ut lite ibland underifrån tanken Det visade sig vara mina kabel-genomförningar in i armaturen som läckte, så där smetade jag på lite packningsmassa
Gjorde även om luftningen till tanken köpte en "luftnings-backventil" till crossar Den passade ju bra
Kontrolerat oljan o sen har jag varit ute o bränt Har gått åt några däck Det lossnar till och med små högar med gummi under bilen där den står parkerad
Sen har jag även monterat en surfplatta lite provisoriskt i bilen Ett riktigt fäste kommer byggas i framöver
Sen har tyvärr tråkigheter hänt också Det är så att påväg hem efter en träff för några veckor sedan så rejsade jag mot en bil och i ca 230blås så började bilen bludra som om den gick på 3 cylindrar, jag släpte av och kom ner i hastighet o körde väldigt försiktigt i låg hastighet, bilen rök väldigt när man gasade men jag lyckades köra hem då det var nära
Väl hemma så skruvade jag av expansionskärlslocket för att testa o starta igen då jag tänkte att det kanske var toppackningen o att det då skulle bubbla, när jag vred om på starten så sa det PANG!!! och oljestickan sköts upp och det började ryka väldigt ur hålet samt ur oljelocket när jag vred av den
Lite deppig så gick jag in igen o några dagar efter så bogserade jag den till garaget
...fortsättning följer då jag lägger in fler bilder o berättar vidare
Åhh skoj att de händer saker har precis fått av allt på min motor så ska måla den nån dag Tråkigt med motorn där va är de som har hänt då? För dåligt vevhus ?
Åhh skoj att de händer saker har precis fått av allt på min motor så ska måla den nån dag Tråkigt med motorn där va är de som har hänt då? För dåligt vevhus ?
Joo visst Låter ju kuligt Vad mer ska göras?
Jag återkommer till det men det är inte trevligt vill jag lova
Fy vill man veta när du säger så.
De blev renovering och trimma råka ha en hx35 liggandes så de ska bli nått skoj
Fy vill man veta när du säger så.
De blev renovering och trimma råka ha en hx35 liggandes så de ska bli nått skoj
Jag ska lägga in lite bilder här snart så då får du se
Okej trevligt, en sådan tänkte jag först ha när jag ska uppgradera till en större turbo Men kommer bli en annan
Hej igen Nu lägger jag upp lite bilder på vad som hänt med bilen
När jag väl hade bilen i garaget så valde jag att plocka ur motorn så jag kunna kolla lite enklare vad som hänt
När jag demonterade tryckröret på insugssidan så märkte jag att det vara olja i röret så när motorn väl var ur och jag öppnade spjället så tömde jag ur mellan 1-2dl olja Så sen var det ju bara börja skruva av granrör o insug Sen tog det inte lång tid innan toppen var av
Väl här kan vi skymta vad som hänt Någon som ser det??
Så jag skruvade av allt från blocket o vände runt motorn o skruvade ur kolvarna Här är blocket tomt
O Här har vi min orsak till att jag hade lite högt vevhustryck o att bilen rök en del Ettans kolv har blivit rejält sönderspikad
Blocket var inte heller så vackert Hade även flygit ut lite smält aluminium i insuget o kommit in i 4e cylindern också
Så då kan man ju vinka med målflaggan för denna säsong Jäkligt surt då jag precis byggt ihop motorn igen han köra i ca 3veckor innan det sket sig igen
Det är riktigt surt men inte mycket o göra tyvärr Redan direkt börjades nya planer smidas Mer effekt är målet nu o nu ska det byggas rejält
Växellåda, Turbo, Spridare samt koppling lades direkt ut för försäljning
Så nu kan man säga att allt börjar om på ny kula Jag kommer bygga om i stort sätt allt, mycket nya o fina grejjer kommer införskaffas o effektmålet nu är 500whp på e85 men kommer byggas för mer så jag kan utveckla i framtiden
Så nu ser jag framåt o vill bara göra allting ännu mer seriöst
Vad som hänt de senaste veckorna är då att jag har börjat kolla på nya fina grejjer O jag har redan åstadkommit tre bitar i letandet
Nya spridare var ett faktum då jag ska börja köra på etanol och med högre effekt Så nya Lucas 1260cc spridare blev det
Sen har jag även köpt en ny växellåda En 6vxl ZF dieselväxellåda omsvetsad för rödblock
En ny snigel har det blivit också en Precision 5858 Turbo
Visst är den vacker!!!!
Sen nu så är det ju ganska dyra saker som behöver köpas så just nu är det sparande som gäller innan jag kan börja med den nya motorn Nu kommer det bli en rejäl bottendel samt en lite mysigare topp Blocket kommer få smidda kolvar o stakar det kommer o-ringas o toppdekas samt borras till första öd Sen kommer hela vevpartiet balanseras Ny koppling kommer inhandlas, kommer bli ett helt nytt kopplingspaket med en värsting 765 tryckplatta Toppen kommer få andra kammar samt portas lite
Så det är kort o gott det som kommer byggas Så nu behövs pengar
Sen kommer jag även göra massa andra trevliga saker inför nästa säsong
Styrvinkelkitt kommer byggas med breddade länkarmar för att kunna ratta ännu mer då jag i stort sätt ligger på rattstoppet hela tiden
Skall även försöka Förbättra väghållningen med nya bussningar o s v Vi får se hur långt pengarna räcker men mycket är det som ska göras Sen kommer det självklart bli massa finuliga lösningar o egenbyggda grejjor längs vägen Så hoppas ni kommer tycka om det
Sen måste jag dela med mig av en sak jag tillverkat här nyligen Många ser en gammal oljekanna men jag ser möjligheter
Jag har ju behövt en bromsvätskebehållare till hydrauliska handbromsen varför köpa sig en när man kan tillverka en
Sen fick polaren tag i lite hjul så då var det ju bara o åka o hämta Man måste ju bunkra upp sig Har mellan 120-130 hjul o däck nu, måste vara beredd i vår
I fredags fick även The Beauty Beast ut o åka lite Fast på kärra då
Jag ska hjälpa en polare att koppla in styrsystem så nu står hans bil på min plats o min får stå i hans garage då jag inte har plats för två bilar Här står hon o sover
Det var allt jag hade så hoppas det är kul o läsa För nu är jag nämligen i fast igen med var jag är nu Jag ska försöka bli bättre på att lägga upp igen Har lite strul med att jag inte kan läägga upp alla bilder från min telefon så alla bilder som jag vill ha kommer liksom inte över Jaja
Så nu kan man säga att allt börjar om på ny kula Jag kommer bygga om i stort sätt allt, mycket nya o fina grejjer kommer införskaffas o effektmålet nu är 500whp på e85 men kommer byggas för mer så jag kan utveckla i framtiden
Så nu ser jag framåt o vill bara göra allting ännu mer seriöst
Vad som hänt de senaste veckorna är då att jag har börjat kolla på nya fina grejjer O jag har redan åstadkommit tre bitar i letandet
Sen nu så är det ju ganska dyra saker som behöver köpas så just nu är det sparande som gäller innan jag kan börja med den nya motorn Nu kommer det bli en rejäl bottendel samt en lite mysigare topp Blocket kommer få smidda kolvar o stakar det kommer o-ringas o toppdekas samt borras till första öd Sen kommer hela vevpartiet balanseras Ny koppling kommer inhandlas, kommer bli ett helt nytt kopplingspaket med en värsting 765 tryckplatta Toppen kommer få andra kammar samt portas lite
Så det är kort o gott det som kommer byggas Så nu behövs pengar
Sen kommer jag även göra massa andra trevliga saker inför nästa säsong
Styrvinkelkitt kommer byggas med breddade länkarmar för att kunna ratta ännu mer då jag i stort sätt ligger på rattstoppet hela tiden
Skall även försöka Förbättra väghållningen med nya bussningar o s v Vi får se hur långt pengarna räcker men mycket är det som ska göras Sen kommer det självklart bli massa finuliga lösningar o egenbyggda grejjor längs vägen Så hoppas ni kommer tycka om det
Det var allt jag hade så hoppas det är kul o läsa För nu är jag nämligen i fast igen med var jag är nu Jag ska försöka bli bättre på att lägga upp igen Har lite strul med att jag inte kan läägga upp alla bilder från min telefon så alla bilder som jag vill ha kommer liksom inte över Jaja
Ni får ha det så bra så hörs vi
/ Lundberg
Kul att de vart en riktig turbo nu när de ska börja jagas effekt
Kul att de vart en riktig turbo nu när de ska börja jagas effekt
Ja men visst! Är riktigt nöjd än så länge Har ju inte hunnit testa ännu Men det sägs ju att dem ska vara riktigt vassa o ska passa riktigt bra till mitt motorkoncept
Hej igen Nu har jag fått en tanke angående bur Jag o en kompis pratade om det o då fick jag mig en liten tankeställare att jag nog inte ska bortprioritera det som jag tidigare tänkt Numera är man ju uppe i hastigheter närmare 250km/h o skulle det hända något vill man ju inte vara den som snåla på säkerheten Så nu kollar jag runt lite på alternativ när det gäller bur Har ni något tips eller någon allmän tanke ang detta så kommentera gärna Även så undrar jag lite hur det är med att regga med bur Är det svårt?
Det var dem tankarna jag tänkte dela med mig av nu
Sen så får jag ju lägga upp några bilder också Kan ju inte vara tomt
Så här kommer en bild från garaget idag Här rensas det ur massa onödiga kablar Även original styrsystemet åker ut en komplett T5 härva till 740i
Sen lägger jag in några mysiga bilder från förra säsongen Man ser ju fram emot dessa varma sommarkvällar
Segt med ras men bra att det hände i slutet på denna sesongen istället för början på nästa:) Nu har du ju hela vintern på dig att skruva:)
Min bror kör lite liknade setup sin 740. lite större turbo, Precision 6765BB. Skulle tro att ni har samma växellåda om den kommer från bakaxeldelar?
Isåfall så kommer du antagligen behöva specialbeställa växellådsbalk eller bygga själv då han iaf inte kunde hitta någon som passade.
Bakaxeldelar hade använt m46/m47 svep tillhans låda istället för m90 vilket innebar att kopplingen inte fungerade som den skulle efersom det svepet är mindre invändigt än M90. Så det blev många timmars filande, slipande oh provmontering innan det blev bra. Tror han hade upp och ner lådan runt 20 ggr.
Jävligt skön låda nu när den fungerar dock och det gör ju bilen användbar på ett helt annat sät när man slipper ligga på 3500 rmp i 110 km/h
Segt med ras men bra att det hände i slutet på denna sesongen istället för början på nästa:) Nu har du ju hela vintern på dig att skruva:)
Min bror kör lite liknade setup sin 740. lite större turbo, Precision 6765BB. Skulle tro att ni har samma växellåda om den kommer från bakaxeldelar?
Isåfall så kommer du antagligen behöva specialbeställa växellådsbalk eller bygga själv då han iaf inte kunde hitta någon som passade.
Bakaxeldelar hade använt m46/m47 svep tillhans låda istället för m90 vilket innebar att kopplingen inte fungerade som den skulle efersom det svepet är mindre invändigt än M90. Så det blev många timmars filande, slipande oh provmontering innan det blev bra. Tror han hade upp och ner lådan runt 20 ggr.
Jävligt skön låda nu när den fungerar dock och det gör ju bilen användbar på ett helt annat sät när man slipper ligga på 3500 rmp i 110 km/h
Joo om man ska se det från den positiva sidan så är det ju bra Fast lite segt att bara kört 3 veckor innan det blev ras ännu en gång
Okej Kul, har han någon garagetprofil? Så man kan kolla på den?
Nä min är från Brandtab Ja det vet jag att jag kommer behöva men det är inge svårt jag byggde ju balken till förra lådan så jag kan bygga en till denna också Ja då kan det bli lite trångt Jag valde m90 svep på min så jag slipper slipa
Jo är ju riktigt skönt med en överväxel för bland annat motorvägskörning
Hej igen Nu har jag fått en tanke angående bur Jag o en kompis pratade om det o då fick jag mig en liten tankeställare att jag nog inte ska bortprioritera det som jag tidigare tänkt Numera är man ju uppe i hastigheter närmare 250km/h o skulle det hända något vill man ju inte vara den som snåla på säkerheten Så nu kollar jag runt lite på alternativ när det gäller bur Har ni något tips eller någon allmän tanke ang detta så kommentera gärna Även så undrar jag lite hur det är med att regga med bur Är det svårt?
Det var dem tankarna jag tänkte dela med mig av nu
Sen så får jag ju lägga upp några bilder också Kan ju inte vara tomt
Så här kommer en bild från garaget idag Här rensas det ur massa onödiga kablar Även original styrsystemet åker ut en komplett T5 härva till 740i