3715
Sök

Hjälp! konstigt fel på Volvo v70 -98

10 Inlägg
8 mars 2015
Trådstartare
Den har gått som en klocka fram till vintern.
Startat klockrent på morgonen och så kör jag barnet till dagis, hoppar in i bilen och försöker starta men bilen "hugger emot".
Ibland går det att få igång eländet men då går den ryckigt och lägger av om jag inte gasar fullt typ.. Däremot har den startat bra då motorn varit kall.

Tändstiften bytta, bränslefilter, bränslerelä, kamaxelgivaren, vevaxelgivaren, det var stopp i vevhusventilation men det är åtgärdat.
Spridarna och temperaturivare är mätta och de funkar perfekt.
Däremot såg min far att jordkabeln till batteriet var av så kabeln är bytt.

En bekant mätte bränsletrycket och sa att det var 1,5 kg i tryck. Skulle vara 3 kg.
Nu sista tiden har den börjat tveka redan vid kallstart och efter ca 1 km börjar den rycka å blir klen. Lägger av i korsningar.

Fick även tips att kolla silen i tanken och den var så fin.
Å aset visar såklart inga felkoder.
Skiten har gått 36.000 mil å det är dags för kamremsbyte!
Gav upp  denna bil å tänkte köpa en nyare bil till superpris av bekanta men det är minst 10 veckor bort innan de kan släppa den bilen ! (

Vad fan är felet?! Hjälp en dam i nöd !

10 Inlägg
8 mars 2015
Trådstartare
Ska också tillägga att såfort man bytt något på den som vevaxelgivaren eller bränslerelä så har den gått Skitbra i ca 2 veckor.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
8 mars 2015
Kan det va så att kamremmen kuggat över?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

10 Inlägg
8 mars 2015
Trådstartare
Blir den svårstartad då när motorn är ljummen då?

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
8 mars 2015
Skitvolvo skrev:
Blir den svårstartad då när motorn är ljummen då?

Det ser jag inget samband med. Men har remmen några år på nacken så är det inte ovanligt att det kuggar över. Värt att kolla

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

552 Inlägg
8 mars 2015
Inte så insatt på insprutningsmotorer, men kanske någon givare som känner av temperaturen till boxen så den får för fet bränsleblandning när den börjar bli varm eller om kall starten har hängt sig på något vis.

10 Inlägg
8 mars 2015
Trådstartare
Farsan kollade fördelaren. Fruktansvärt lortig så den har gjorts ren.. men han hann aldrig provstarta så ringde hans jobb såklart... han har jour....
Bara hoppas att det är en sån simpel grej.

8 277 Inlägg
8 mars 2015
Ovanför kylaren sitter ett stort grått relä som det står fuel system main reley på. När det reläet börjar bli dåligt så brukar den kunna bli knasiga och så brukar dem starta när dem är kall, men så fort dem börjar komma upp i lite temperatur så kan det bli en massa tok.

10 Inlägg
8 mars 2015
Trådstartare
Nu har den även börjat krångla när den är kall sad
Förut startade den klockrent kall men nu tvekar den och blir klen/ryckig efter 1 km körande och lägger av om man inte gasar tillräckligt.

Sök