Notera att det kommer ta ett tag mellan uppdateringar då jag har en väldigt begränsad inkomst!
Tänkte att jag kan ju börja med att introducera min Volvo.
Det är en -96 855R importerad från Tyskland, för det mesta Jämtlandskörd så den är så gott som rostfri!
Dock så blev jag lite smått vilseleden under inköpet då jag inte fick den "felfria" bil jag trodde det var men man kan nog skylla mycket på mig då det är min första bil
![https://www1.garaget.org/archive/208/207207/363530/363530-3448606.jpg]()
Då jag köpte den så hade någon tidigare ägare varit under huven och stoppat in ett "850 Turbo" chip vilket då gjorde att det var omöjligt att köra över 80 km/h eller ge fullt gaspådrag då den direkt slog ifrån.
Detta chip var det första som byttes till original (då det som tur var följde med). Dock så slår den fortfarande ifrån vid ca 3,500 rpm men kan iaf köra 150+ (i vissa fall, det beror på vad bilen känner för, ibland vill den och ibland inte)
Det tog inte heller lång tid innan jag insåg att det försvann kylarvatten (ca 2 liter /dygn), införskaffade ny kylare då det var den som läckte i plastkåpan på sidan och när jag skulle montera den så insåg jag att den är spegelvänd...
Bara att skruva tillbaks den gamla under tiden som jag sparar ihop pengar till ännu en kylare
Efter en månads tid så hade jag till slut en kylare som passade så den flög på i en väldig fart då man nu var "expert" på att montera kylare xD
Bromsbeläggen var helt slut runtom och den drog kraftigt till vänster vid hård inbromsning. Dessa byttes väldigt fort. Handbromsen tog inte ens längst upp men som tur var så var det bara att spänna den lite.
Efter det så märkte jag att hjulen var alldeles för stora (225/40-R18) och både slet sönder innerskärmarna fram och skavde mot dämparen/fjädern. Dessa däck med fälg åkte av och såldes vidare, på åkte det v70 original fälgar som vinterfälgar. och sedan en balansering på det.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207207/207207-34c7d6afbfbccfc343a8bde5db66b231.jpg]()
Under tiden som detta hände så byttes även länkarmar, lite lampor och annat smått.
Vid besiktning i November så trodde jag att den skulle gå igenom utan anmärkning, ack så förvånad jag blev när den fick 7st (!!!) 2:or. Dessa fel var: oljeläckage, spricka i vindrutan, spricka i lykta, diffus ljusbild och fel på en massa blinkers. Detta åtgärdades med ett rutbyte, lampbyten och även ett par inköpta stylinglyktor (de var väldigt billiga och hade inte råd med original).
Oljeläckaget lät jag vara eftersom att den inte läckte någon olja för mig, trodde det var de på besiktningen som hade olja på golvet sen tidigare.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207207/207207-1224fdddfda1faffd0c95f98ecb4613e.jpg]()
Det var även här som generatorn slutade att göra det en generator ska göra. Den följande tiden så startades bilen med ett startbatteri.
Nästa besikting visade att de nya lyktorna var diffusa och pekade åt helt fel håll och det där oljeläckaget var kvar och nu passade jag på att kolla under bilen och såg att det droppade
Ännu nästa besiktning så hade jag köpt helt nya lyktor, även denna gång stylinglyktor då jag inte ville ha original men jag har fortfarande ingen aning om vart det läcker olja så det blev bara en 2:a på oljeläckaget.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207207/207207-ec0d79ab3e6de6189202deb20127f268.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207207/207207-2f2d84198b534c3e16a3c9f3ed72becf.jpg]()
Efter detta så hada jag i princip slut på pengar så den fick stå på parkeringen och skaffa sig ett körförbud pga utebliven besikting.
Tillbaks i nuet!
I Torsdags så fick jag nog och stoppade in pannbenet under huven och tänkte plocka bort laddningsregulatorn för att se om det var den som felade, insåg efter ett antal försök att jag måste bort med insuget för att kunna komma åt generatorn. Medan jag kröp in under bilen för att kolla hur det var med oljeläckaget så insåg jag att jag kan inte se mitt oljetråg, det var helt täckt i olja...
Så sent på natten med hjälp av ett startbatteri så smög jag mig iväg (gasade som f*n så jag tog mig tid så fort jag kunde!) till ett ställe där jag kunde arbeta på bilen med en mycket större verktygsarsenal.
På Fredagen mitt på dagen så var det dags! Började att plocka lös allt som satt i vägen för generatorn, däribland insugsröret, gasspjäll och en j*vla slangar/kablar. Till slut så fick vi lös laddnigsregulatorn och började att inspektera och tvätta undan allt skit som var där (det kommer behövas många fler motortvättar innan den ser respektabel ut).
Vakuumslangen som styr laddtrycket var helt platt och vriden och gav lika bra luftflöde som en 90-årig kedjerökare. Kollade även oljeavskiljaren efter fel eller läckage och den verkar inte ha en enda slang som sitter åt.
Men nu kommer det roliga, trots att denna bil har kostat mig en förmögenhet (relaterat till min inkomst) så ska allt detta fixas imorgon!
Ny vakuumslang är köpt, ny insugspackning, slangklammers(vad är plural på slangklämma?) kommer köpas imorgon tillsammans med en ny laddningsregulator och sedan kommer allt detta skruvas tillbaka in i bilen för att sedan motortvättas och besiktas!
Det känns som att det blir en stor dag för mig om allt går som planerat!
Det som jag hoppas händer imorgon är att vakuumslangen får datorn att känna rätt laddtryck och luftflöde så att den inte slår ifrån, oljeavskiljaren ska inte läcka mer olja efter att jag har satt fast alla slangar och den ska kunna starta utan startkablar och startbatteri!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207207/207207-504e33154a3c3c865b83915bfdb71392.jpg]()
Wish me luck
Tänkte att jag kan ju börja med att introducera min Volvo.
Det är en -96 855R importerad från Tyskland, för det mesta Jämtlandskörd så den är så gott som rostfri!
Dock så blev jag lite smått vilseleden under inköpet då jag inte fick den "felfria" bil jag trodde det var men man kan nog skylla mycket på mig då det är min första bil


Då jag köpte den så hade någon tidigare ägare varit under huven och stoppat in ett "850 Turbo" chip vilket då gjorde att det var omöjligt att köra över 80 km/h eller ge fullt gaspådrag då den direkt slog ifrån.
Detta chip var det första som byttes till original (då det som tur var följde med). Dock så slår den fortfarande ifrån vid ca 3,500 rpm men kan iaf köra 150+ (i vissa fall, det beror på vad bilen känner för, ibland vill den och ibland inte)
Det tog inte heller lång tid innan jag insåg att det försvann kylarvatten (ca 2 liter /dygn), införskaffade ny kylare då det var den som läckte i plastkåpan på sidan och när jag skulle montera den så insåg jag att den är spegelvänd...
Bara att skruva tillbaks den gamla under tiden som jag sparar ihop pengar till ännu en kylare

Efter en månads tid så hade jag till slut en kylare som passade så den flög på i en väldig fart då man nu var "expert" på att montera kylare xD
Bromsbeläggen var helt slut runtom och den drog kraftigt till vänster vid hård inbromsning. Dessa byttes väldigt fort. Handbromsen tog inte ens längst upp men som tur var så var det bara att spänna den lite.
Efter det så märkte jag att hjulen var alldeles för stora (225/40-R18) och både slet sönder innerskärmarna fram och skavde mot dämparen/fjädern. Dessa däck med fälg åkte av och såldes vidare, på åkte det v70 original fälgar som vinterfälgar. och sedan en balansering på det.

Under tiden som detta hände så byttes även länkarmar, lite lampor och annat smått.
Vid besiktning i November så trodde jag att den skulle gå igenom utan anmärkning, ack så förvånad jag blev när den fick 7st (!!!) 2:or. Dessa fel var: oljeläckage, spricka i vindrutan, spricka i lykta, diffus ljusbild och fel på en massa blinkers. Detta åtgärdades med ett rutbyte, lampbyten och även ett par inköpta stylinglyktor (de var väldigt billiga och hade inte råd med original).
Oljeläckaget lät jag vara eftersom att den inte läckte någon olja för mig, trodde det var de på besiktningen som hade olja på golvet sen tidigare.

Det var även här som generatorn slutade att göra det en generator ska göra. Den följande tiden så startades bilen med ett startbatteri.
Nästa besikting visade att de nya lyktorna var diffusa och pekade åt helt fel håll och det där oljeläckaget var kvar och nu passade jag på att kolla under bilen och såg att det droppade

Ännu nästa besiktning så hade jag köpt helt nya lyktor, även denna gång stylinglyktor då jag inte ville ha original men jag har fortfarande ingen aning om vart det läcker olja så det blev bara en 2:a på oljeläckaget.


Efter detta så hada jag i princip slut på pengar så den fick stå på parkeringen och skaffa sig ett körförbud pga utebliven besikting.
Tillbaks i nuet!
I Torsdags så fick jag nog och stoppade in pannbenet under huven och tänkte plocka bort laddningsregulatorn för att se om det var den som felade, insåg efter ett antal försök att jag måste bort med insuget för att kunna komma åt generatorn. Medan jag kröp in under bilen för att kolla hur det var med oljeläckaget så insåg jag att jag kan inte se mitt oljetråg, det var helt täckt i olja...
Så sent på natten med hjälp av ett startbatteri så smög jag mig iväg (gasade som f*n så jag tog mig tid så fort jag kunde!) till ett ställe där jag kunde arbeta på bilen med en mycket större verktygsarsenal.
På Fredagen mitt på dagen så var det dags! Började att plocka lös allt som satt i vägen för generatorn, däribland insugsröret, gasspjäll och en j*vla slangar/kablar. Till slut så fick vi lös laddnigsregulatorn och började att inspektera och tvätta undan allt skit som var där (det kommer behövas många fler motortvättar innan den ser respektabel ut).
Vakuumslangen som styr laddtrycket var helt platt och vriden och gav lika bra luftflöde som en 90-årig kedjerökare. Kollade även oljeavskiljaren efter fel eller läckage och den verkar inte ha en enda slang som sitter åt.
Men nu kommer det roliga, trots att denna bil har kostat mig en förmögenhet (relaterat till min inkomst) så ska allt detta fixas imorgon!
Ny vakuumslang är köpt, ny insugspackning, slangklammers(vad är plural på slangklämma?) kommer köpas imorgon tillsammans med en ny laddningsregulator och sedan kommer allt detta skruvas tillbaka in i bilen för att sedan motortvättas och besiktas!
Det känns som att det blir en stor dag för mig om allt går som planerat!
Det som jag hoppas händer imorgon är att vakuumslangen får datorn att känna rätt laddtryck och luftflöde så att den inte slår ifrån, oljeavskiljaren ska inte läcka mer olja efter att jag har satt fast alla slangar och den ska kunna starta utan startkablar och startbatteri!

Wish me luck

Senast redigerat av Thomashto (9 mars 2015)
-Kan inget men vill mycket..
--------------------------------
"Rödblockarna beter sig som spastiska tröskverk med parkinson.." -vEight
--------------------------------
"Rödblockarna beter sig som spastiska tröskverk med parkinson.." -vEight
0
0
0
0