4980
Sök

Bytt hjullager och får massa felmedelanden.

5 Inlägg
11 mars 2015
Trådstartare
Fick idag i uppdrag av sambon att googla vad problemet kan vara och jag hittar som inget så ställer frågan här.

Han bytte vänster hjullager i går. När han sedan startade bilen fick han ett flertal felmeddelanden. ABS ur funktion, ESP ur funktion, däcktryck.....tror det var att det behövde kollas eller eventuellt var den ur funktion. Dessutom testade jag farthållaren idag och den var ur funktion. Vad kan problemet vara?

Han skruvade upp och kollade allt igår och kunde inte se att något var fel. Jag frågade om det kunde vara en lös kontakt eller så, men det hade han inte heller sett. Kan man vända hjullagren fel så att det inte fungerar eller vad?

Mycket tacksam för hjälp här smile
Senast redigerat av Kattis_74 (11 mars 2015)

166 Inlägg
11 mars 2015
Kan man få veta vad det är för bil så kanske det blir lite lättare wink

5 Inlägg
11 mars 2015
Trådstartare
big_smile
Ja absolut, sorry.

En Mercedes C200 CDI 2009....röd wink

klabbarpan
3 041 Inlägg
11 mars 2015
Blr ju vara abs sensorn vid det hjulet som är felaktig. Han har inte lyckats klämma den eller våldat på något vänster?

5 Inlägg
11 mars 2015
Trådstartare
Det kan jag inte svara på. Men ska höra med honom. Är det något man måste byta i så fall? Jag är som sagt helt bakom då det gäller att skruva i bilar men fick uppdraget att leta reda på lite åt honom, då han jobbar hela dagen. Jätte lätt med andra ord. tongue Men ska som sagt absolut höra med honom.

Men vad har farthållaren med den att göra undrar jag?

klabbarpan
3 041 Inlägg
11 mars 2015
Hastigheten på hjulen mäts därigenom. Är det då felaktig signal så kan dessa fel uppstå. Dock osäker på däcktrycket.

5 Inlägg
11 mars 2015
Trådstartare
Ja det låter ju troligt. Men sensorn, hur kan man kolla om den är väck? Går det att mäta upp den på något sätt?

Påstängd
1 198 Inlägg
11 mars 2015
Kattis_74 skrev:
Ja det låter ju troligt. Men sensorn, hur kan man kolla om den är väck? Går det att mäta upp den på något sätt?

Ja det går att mäta, en multimeter och kolla motstånd så ser man om den är frisk, jämför mot andra sidan bara. smile

166 Inlägg
11 mars 2015
Vet ej hur det är på dessa bilar,men skulle som ovan tippa på abs sensorn eller om det ev är lös abs krans som kan ha blivit skadad vid demontering/montering.

5 Inlägg
14 mars 2015
Trådstartare
Uppdatering. Sambon fick alla dessa svar och de få jag hittat på nätet. Han tog beslutet att plocka upp allt och kolla packboxen och bytte den. I och med det bytet så försvann nästan alla felmddelanden utom det om bromsbeläggen att dom skulle vara slut på. Allt ok igen med andra ord och bromsbeläggen ska bytas, men nu kan då bilen besiktas inom kort. Tack alla.

Sök