4159
Sök

Höga CO och HC -halter på tomgång, Opel corsa, hjälp med uteslutning och felsökning

2 Inlägg
13 mars 2015
Trådstartare
Hej ni tekniker.

Min lilla Opel corsa swing -93 med med motorkod C14NZ fick en två idag på besiktningen.

Fick dessa värden på miljö kontrollen:
CO 2,2 (0,5)
HC 273 (100)
CO2500 0,0
Lambda 1.01

Byt oljefilter och motorolja, luftfilter, bränslefilter i höstas.
Har även stått en hel del i vinter och bara åkt småsträckor (gotlänningar så inget långt att åka till),
Samt att jag vet att termostaten inte stänger sig klokt och bilen tar ett tag att värma upp (skall byta den men sitter jobbigt till).
Var dock körd typ 2,5 mil innan besiktningen så tycker att den borde blivit varm nog.

Som övrig notering så tycker jag mest att den går lite "bluddrigt" och hackigt sen sist jag körde den,
Mor min har nämligen lånat den över vintern.

Så, var ligger troligast problemet? För om det är för allvarligt så lever nämligen bilen farligt.
Har givit mig lite för mycket bekymmer på sistone.
Om det troligast är till exempel katen, går det att lura till värdena och ge bilen ett år till?

Har gått 18000 mil.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
13 mars 2015
Ska det fuskas så är det nytt filter och olja. Samt 50/50 e85 eller mer e85.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Vettemannen
14 mars 2015
conanbarbaren skrev:
Hej ni tekniker.

Min lilla Opel corsa swing -93 med med motorkod C14NZ fick en två idag på besiktningen.

Fick dessa värden på miljö kontrollen:
CO 2,2 (0,5)
HC 273 (100)
CO2500 0,0
Lambda 1.01

Byt oljefilter och motorolja, luftfilter, bränslefilter i höstas.
Har även stått en hel del i vinter och bara åkt småsträckor (gotlänningar så inget långt att åka till),
Samt att jag vet att termostaten inte stänger sig klokt och bilen tar ett tag att värma upp (skall byta den men sitter jobbigt till).
Var dock körd typ 2,5 mil innan besiktningen så tycker att den borde blivit varm nog.

Som övrig notering så tycker jag mest att den går lite "bluddrigt" och hackigt sen sist jag körde den,
Mor min har nämligen lånat den över vintern.

Så, var ligger troligast problemet? För om det är för allvarligt så lever nämligen bilen farligt.
Har givit mig lite för mycket bekymmer på sistone.
Om det troligast är till exempel katen, går det att lura till värdena och ge bilen ett år till?

Har gått 18000 mil.

Stänger sig klokt????? Fattar nada!!

/Benny

2 Inlägg
14 mars 2015
Trådstartare
Menar att den den inte funkar som den ska genom att den troligen alltid är öppen och motorn tar enormt lång tid på sig att bli varm. Men det var mest sidor info. Det jag är intresserad av är.
Vad kan det troligast vara för problem?
Och om någon har några billiga lösningar på dom?
Alternativt om någon har en lösning som tar den igenom besiktningen så den får leva ett år till.

4 593 Inlägg
14 mars 2015
varför byter du inte termostaten om du vet att den inte funkar riktigt::
Och mät upp lambdasonden..
Senast redigerat av zzr94092 (14 mars 2015)

Sök