3341
Sök

Göra om 2,5T till R-motor?

469 Inlägg
16 mars 2015
Trådstartare
Hejsan!

Jag är lite nyfiken på vad som krävs för att få min v70N 2,5T till samma specs som en R-motor?
Dessa två bilar har väl i grunden samma motor bara lite andra komponenter som skiljer?

Jag har inga större planer på att göra detta just nu, men det vore kul att se vad det skulle gå på smile

Tacksam för svar!

Mvh
Niklas

"tänk på att även världens starkaste man får ta i när han skiter!"

904 Inlägg
16 mars 2015
Bara turbo å spridare kanske lmm

AUTOTECH S60 power

528 Inlägg
16 mars 2015
Det är inte bara turbo och spridare som skiljer.  2.5t är en helt annan motor med bara volymen som är snarlik mot de sista R-motorerna som väl låg på 2.5 liter.  De tidiga R-motorerna låg väl på 2.3 liter btw?
För att få den i samma "specs" (Vad nu det innebär?) så förmodar jag att du vill ha snarlik effekt? Effekt snarlikt vad? De första R-motorerna, eller de sista på 300hk?
För att få den mot så är det mer värt att köpa en R från början och få hela drivlinan på köpet med öhlinsdämpare och dylikt.  2.5t är en ingen höjdarmotor vad jag vet.. och din drivlina kommer inte digga den effekten.

904 Inlägg
16 mars 2015
Nopp R ligger på 2.5 liter 05 kom den nya t5 motorn med mindre borr som håller bättre, har diskuterat detta med en känd Volvo byggare  problemet är fodren i motorn men 350 98 oktan å 400hk på E85
Visst är R en goare bil grym awd å chassi men går det sönder så kostar det. Kolla bara på polisch, salle med fler som kör mycket effekt på fwd.

AUTOTECH S60 power

528 Inlägg
17 mars 2015
Det är mer komplext än så.   Ta Volvo 850 i dess olika R-modeller.  De ligger på 2.3 liter.  Det finns, precis som blyfot säger, en sista variant av R-motorerna som ligger på 2.5 liter.  Så om man talar om en R-motor får man nog specificera just vilken man syftar på.
Och jag tar för givet att block, kolvar och dylikt skiljer sig rejält mellan 2.5t och exempelvis sista R-motorn.
Samtidigt vill jag återigen påpeka att frågan först handlar om vad du syftar på med att få samma "specs"? Välvilligt tolkat, så gissar jag att du syftar på effekt i motorn. R-bilarna har ju mer än bara motorn så jämförelsen är dålig.

Jag tror hur som helst att 2.5t är fel motor att utgå från. Då är det bättre att lägga mer pengar på en bil med rätt motor från början.

1 354 Inlägg
17 mars 2015
Jag tror att TS är nyfiken på vilka komponenter som skiljer motorerna åt, spridare, stakar, kolvar, snigel, IC. Allt sånt.
Det är väl inte fel att bygga på en 2.5T heller om man vill. Visst som sagt blocket rekommenderas att byta men det finn ju de på garaget här som inte ens öppnat motorn. S60arr på gorg har just nu 407hp i motorn och som jag förstått har han inte öppnat motorn ännu heller smile Men dyrt blir det ja! Men hittar du en fin S60 eller V70 2.5T med den utrustningen du vill ha, varför inte slå till? smile Men jag håller med övriga, det drar iväg mera pengamässigt då!

Forummoderator
10 576 Inlägg
17 mars 2015
Mack855 skrev:
Jag tror att TS är nyfiken på vilka komponenter som skiljer motorerna åt, spridare, stakar, kolvar, snigel, IC. Allt sånt.
Det är väl inte fel att bygga på en 2.5T heller om man vill. Visst som sagt blocket rekommenderas att byta men det finn ju de på garaget här som inte ens öppnat motorn. S60arr på gorg har just nu 407hp i motorn och som jag förstått har han inte öppnat motorn ännu heller smile Men dyrt blir det ja! Men hittar du en fin S60 eller V70 2.5T med den utrustningen du vill ha, varför inte slå till? smile Men jag håller med övriga, det drar iväg mera pengamässigt då!

Att bygga på 83mm borrade motorer är ju som att börja träna till OS i träskor. Varför liksom?

Även om en av världens snabbaste 850 har en motor borrad till 84mm så säger det ingenting eftersom den bilen förmodligen rullar 1mil på 10år totalt.

http://henke.rchomepage.com/bilder/torpis_weee.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 354 Inlägg
17 mars 2015
Sen Torpis beror det ju lite på om du siktar på 500 hästar eller 300 hästar i motorn, right? wink

Men om vi släpper det, som sagt jag tror TS är ute efter att veta vad som skiljer i hårdvara på motorerna!
Senast redigerat av Mack855 (17 mars 2015)

Forummoderator
10 576 Inlägg
18 mars 2015
Mack855 skrev:
Sen Torpis beror det ju lite på om du siktar på 500 hästar eller 300 hästar i motorn, right? wink

Både ja och nej. Volvo anser ju att det håller för original effekt så någon stans går ju gränsen. Jag menar mer att börjar man väl riva i grejorna så är det enkelt att komma rätt från början och slippa tänka mer på det senare.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 354 Inlägg
18 mars 2015
torpis skrev:
Mack855 skrev:

Både ja och nej. Volvo anser ju att det håller för original effekt så någon stans går ju gränsen. Jag menar mer att börjar man väl riva i grejorna så är det enkelt att komma rätt från början och slippa tänka mer på det senare.

Du får ursäkta du vet att jag är lite trög, vad menar du med det?

Jag säger såhär iallafall, själv åker jag en 2.5T med steg 2. Jag skulle nog inte orka eller vilja gå längre än Autotechs steg 4. Det för att jag håller med dig torpis i att det blir fruktansvärt mycket dyrare att gå längre än så med denna spis än den nyare T5 motorn i S60/ V70 och som du säger om att blocket kan säga upp sig. Sen så litar jag på autotech, varför göra ett sånt steg ifall motorn skulle säga upp sig?

Erkänner redan nu (för att undvika onödiga diskussioner) att jag har inte alls samma kunskap som många här på gorg, även om jag gärna skulle vilja ha det.

Sök