KÖPRÅD: Volvo s80 V8

Soaked
21 mars 2015 · 6 Inlägg

Tja! är för tillfälligt 19 år gammal och funderar på att köpa en volvo s80 V8.
Har hört lite allt möjligt. Några säger att dom är skit törstiga, några säger att dom inte är så jätte törstiga.

Om någon skulle kunna svara på mina frågor vore det grymt.

Vad ligger bränsleförbrukning på? Stads körning, osv.
Hur mycket pengar krävs det för att kunna äga en sån värsting?

Vet att det är en stor motor, klart att den drar mycket. Men frågan är hur mycket?
Kan man klara sig på 6-7tusen per månad?

mvh

torsen
21 mars 2015 · 7 240 Inlägg

Kan inte svara på dina frågor, men Yamaha är kända för att tillverka högpresterande och driftsäkra motorer.
Skulle själv kunna tänka mig en Yammavolvo.

SportPilot Ubåtsingenjör
21 mars 2015 · 7 232 Inlägg

Räkna med 1,2-1,4 blandat ... Kommer säkert komma någon drömmare som påstår att man enkelt klarar sig på 0,8 men det är bara önskedrömmar. Har du tur kan du komma ner i 0,8 vid lugn landsvägskörning

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Soaked
22 mars 2015 · 6 Inlägg

1,2, 1.4 låter inte så mycket med tanke på att det är en v8:a.
Låter riktigt bra Torsen.

trippelturbo Trucker
22 mars 2015 · 2 710 Inlägg

Svårt och komma under en liter med den bilen, möjligtvis väldigt lugn landsvägskörning. Räkna med 1,5, så blir du inte besviken! Men vad förvänta sig av en V8? Lite som att folk vill köpa en fet BMW men inte betala så mkt..

Fart missbrukare
Erdem-1612 Enda RS6 optik i Sverige!!=)
22 mars 2015 · 329 Inlägg

CHEEVA skrev:
Räkna med 1,2-1,4 blandat ... Kommer säkert komma någon drömmare som påstår att man enkelt klarar sig på 0,8 men det är bara önskedrömmar. Har du tur kan du komma ner i 0,8 vid lugn landsvägskörning

Hade en S80 2.5T tidigare med manuell låda och snittförbrukningen låg på 0,9 blandad körning (och då endast på vägar utan rödljus för det mesta) så räkna med att V8 säkerligen som bara finns i Automat kommer att ligga på 1,5 blandad körning och vid väldigt försiktigt motorvägskörning ligger på 0,8 som lägst.
De årsmodellerna är riktigt törstiga.

Audi A6 2.0 TDI "RS6 sedan Concept" (2013)
Joakim-S Hobby Fotograf
22 mars 2015 · 650 Inlägg

Polarens XC90 V8 låg runt 1.6 så räkna som dom andra skriver, strax under det på kanske 1.4-1.5 iallafall beroende på hur du kör såklart..

MG e-HS (2021)
trippelturbo Trucker
22 mars 2015 · 2 710 Inlägg

För att summera allt:

Köper du en V8 antar jag att du ska ha minst 18" breda däck och att höra V8 mullret fina sommardagar. Detta medför att drickande skjuter i höjden!! Och en automat har aldrig druckit mindre/lika mkt som en manuell! Har du funderingar på stora/feta däck och att axa mellan trafikljusen för att höra mullret.. utgå från 1.5L / mil och uppåt!

Spelar ingen roll va du köper för märke, om det är Rumänska budget Dacia eller brittiska prestige RollsRoyce, tekniken har gjort mkt men knappt ngt åt drickandet vad gäller V-motorerna! Å andra sidan köper man ju knappast en V-motor för att pendla med!

Lägg även på minnet att försäkringspremien kan chocka, (V-motorer <3), delar osv.. vet dock ej om Volvo fortfarande har kamrem eller om det är kedja i Yamaha motorerna smile

Senast redigerat av trippelturbo (22 mars 2015)

Fart missbrukare
Muttley
22 mars 2015 ·

trippelturbo skrev:
För att summera allt:

Köper du en V8 antar jag att du ska ha minst 18" breda däck och att höra V8 mullret fina sommardagar. Detta medför att drickande skjuter i höjden!! Och en automat har aldrig druckit mindre/lika mkt som en manuell! Har du funderingar på stora/feta däck och att axa mellan trafikljusen för att höra mullret.. utgå från 1.5L / mil och uppåt!

Spelar ingen roll va du köper för märke, om det är Rumänska budget Dacia eller brittiska prestige RollsRoyce, tekniken har gjort mkt men knappt ngt åt drickandet vad gäller V-motorerna! Å andra sidan köper man ju knappast en V-motor för att pendla med!

Lägg även på minnet att försäkringspremien kan chocka, (V-motorer <3), delar osv.. vet dock ej om Volvo fortfarande har kamrem eller om det är kedja i Yamaha motorerna smile

Ang försäkring.  Har jag kollat på fel bil helt och hållet?   Jag kolla premien för mig runt 30 år med körkort i över 10 år.
http://www.blocket.se/malmo/Volvo_S80_V … _4&w=3

Trafik månad 193kr upp till helförsäkring på 652 kr månaden.   Nu är han förvisso 19 och då är de flesta bilar ganska dyra men att en v8 skulle vara dyrare är en myt i övrigt wink

trippelturbo Trucker
22 mars 2015 · 2 710 Inlägg

tkd_rille skrev:

trippelturbo skrev:
För att summera allt:

Köper du en V8 antar jag att du ska ha minst 18" breda däck och att höra V8 mullret fina sommardagar. Detta medför att drickande skjuter i höjden!! Och en automat har aldrig druckit mindre/lika mkt som en manuell! Har du funderingar på stora/feta däck och att axa mellan trafikljusen för att höra mullret.. utgå från 1.5L / mil och uppåt!

Spelar ingen roll va du köper för märke, om det är Rumänska budget Dacia eller brittiska prestige RollsRoyce, tekniken har gjort mkt men knappt ngt åt drickandet vad gäller V-motorerna! Å andra sidan köper man ju knappast en V-motor för att pendla med!

Lägg även på minnet att försäkringspremien kan chocka, (V-motorer <3), delar osv.. vet dock ej om Volvo fortfarande har kamrem eller om det är kedja i Yamaha motorerna smile

Ang försäkring.  Har jag kollat på fel bil helt och hållet?   Jag kolla premien för mig runt 30 år med körkort i över 10 år.
http://www.blocket.se/malmo/Volvo_S80_V … _4&w=3

Trafik månad 193kr upp till helförsäkring på 652 kr månaden.   Nu är han förvisso 19 och då är de flesta bilar ganska dyra men att en v8 skulle vara dyrare är en myt i övrigt wink

Gällande försäkring så syftade jag mer till hans ålder "man, riskzon" och bor han i en stor stad så plussar dom gärna på några hundringar i månaden!

Är 27 år och haft körkort i ca 9 år, hade en 335d -10 där försäkringen kostade ca 10/år. Att BMW och stora motorer kostar, är inget nytt, men det beror på vem du frågar/pratar med. Har en arbetskollega som kör en Golf 1.6, han betalar 3000kr för helförsäkring och när jag berättade om min tappade han ju hakan..

Min nuvarande 328 betalar jag ca 8500 för smile

Fart missbrukare
Soaked
23 mars 2015 · 6 Inlägg

Tack för alla dessa svar.

1,5 låter helt OK för en v8 och som någon skrev, så är det klart man ska ha feta fälgar då ökar förbrukningen lite.
Bra att ni kom in på försäkring också, hjälper mig väldigt mycket.

Någon som har ägt någon, eller åkt i en? Vad tycker ni? fet bil eller? Många blickar?

Tack ännu en gång!

SportPilot Ubåtsingenjör
23 mars 2015 · 7 232 Inlägg

en volvo s80 är en fin bil smile men vill du ha något som drar en aning blickar så hade jag gått för någon utav de tyska lyx bilarna dvs bmw 7 serie, audi a8 eller mercedes s klass... alla dessa tre bilar spelar i en helt annan liga

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Erdem-1612 Enda RS6 optik i Sverige!!=)
23 mars 2015 · 329 Inlägg

CHEEVA skrev:
en volvo s80 är en fin bil smile men vill du ha något som drar en aning blickar så hade jag gått för någon utav de tyska lyx bilarna dvs bmw 7 serie, audi a8 eller mercedes s klass... alla dessa tre bilar spelar i en helt annan liga

Även VW Phaeton konstigt nog=)

Audi A6 2.0 TDI "RS6 sedan Concept" (2013)
SportPilot Ubåtsingenjör
23 mars 2015 · 7 232 Inlägg

Erdem-1612 skrev:

CHEEVA skrev:
en volvo s80 är en fin bil smile men vill du ha något som drar en aning blickar så hade jag gått för någon utav de tyska lyx bilarna dvs bmw 7 serie, audi a8 eller mercedes s klass... alla dessa tre bilar spelar i en helt annan liga

Även VW Phaeton konstigt nog=)

oj den glömde jag smile JA phaeton är inget dåligt val ! delar tydligen väldigt mycket komponenter med bentely

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Erdem-1612 Enda RS6 optik i Sverige!!=)
23 mars 2015 · 329 Inlägg

CHEEVA skrev:

Erdem-1612 skrev:

CHEEVA skrev:
en volvo s80 är en fin bil smile men vill du ha något som drar en aning blickar så hade jag gått för någon utav de tyska lyx bilarna dvs bmw 7 serie, audi a8 eller mercedes s klass... alla dessa tre bilar spelar i en helt annan liga

Även VW Phaeton konstigt nog=)

oj den glömde jag smile JA phaeton är inget dåligt val ! delar tydligen väldigt mycket komponenter med bentely

Trots att det är en VW vilket kanske inte är en high end märke men för övrigt äger Audi och om jag kommer ihåg rätt gör motorer för Lamborghini äckligt skön och snygg bil. Även där får man känslan av att man är en boss i baksätet=)

Audi A6 2.0 TDI "RS6 sedan Concept" (2013)
SportPilot Ubåtsingenjör
23 mars 2015 · 7 232 Inlägg

Erdem-1612 skrev:

CHEEVA skrev:

Erdem-1612 skrev:

Även VW Phaeton konstigt nog=)

oj den glömde jag smile JA phaeton är inget dåligt val ! delar tydligen väldigt mycket komponenter med bentely

Trots att det är en VW vilket kanske inte är en high end märke men för övrigt äger Audi och om jag kommer ihåg rätt gör motorer för Lamborghini äckligt skön och snygg bil. Även där får man känslan av att man är en boss i baksätet=)

visst är det så smile Både Lamborghini och Bugatti ingår i VAG koncernen

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Erdem-1612 Enda RS6 optik i Sverige!!=)
23 mars 2015 · 329 Inlägg

CHEEVA skrev:

Erdem-1612 skrev:

CHEEVA skrev:

oj den glömde jag smile JA phaeton är inget dåligt val ! delar tydligen väldigt mycket komponenter med bentely

Trots att det är en VW vilket kanske inte är en high end märke men för övrigt äger Audi och om jag kommer ihåg rätt gör motorer för Lamborghini äckligt skön och snygg bil. Även där får man känslan av att man är en boss i baksätet=)

visst är det så smile Både Lamborghini och Bugatti ingår i VAG koncernen

Sådär ja...
Håller dock med om att man ska hålla sig till tyskarna. Man kan få mer kraft och lyxigare bil fast det inte är V8 men den motorn är ju hyftsat lockande med ljudet och allt annat. Dock så kommer jag inte ihåg om S80 V8 mullrar lika mycket som typ tyska och amerikanska bilarna. Fin bil dock. Pigga 315 hk

Audi A6 2.0 TDI "RS6 sedan Concept" (2013)
JBeam
23 mars 2015 · 201 Inlägg

Erdem-1612 skrev:

CHEEVA skrev:

Erdem-1612 skrev:

Trots att det är en VW vilket kanske inte är en high end märke men för övrigt äger Audi och om jag kommer ihåg rätt gör motorer för Lamborghini äckligt skön och snygg bil. Även där får man känslan av att man är en boss i baksätet=)

visst är det så smile Både Lamborghini och Bugatti ingår i VAG koncernen

Sådär ja...
Håller dock med om att man ska hålla sig till tyskarna. Man kan få mer kraft och lyxigare bil fast det inte är V8 men den motorn är ju hyftsat lockande med ljudet och allt annat. Dock så kommer jag inte ihåg om S80 V8 mullrar lika mycket som typ tyska och amerikanska bilarna. Fin bil dock. Pigga 315 hk

Mullrar och mullrar, låter förbaskat trevlig i alla fall! Även om det känns konstigt att komma i en s80 som låter så här..
https://m.youtube.com/watch?v=P4Vh0eidjUg

JBeam
23 mars 2015 · 201 Inlägg

Soaked skrev:
Tja! är för tillfälligt 19 år gammal och funderar på att köpa en volvo s80 V8.
Har hört lite allt möjligt. Några säger att dom är skit törstiga, några säger att dom inte är så jätte törstiga.

Om någon skulle kunna svara på mina frågor vore det grymt.

Vad ligger bränsleförbrukning på? Stads körning, osv.
Hur mycket pengar krävs det för att kunna äga en sån värsting?

Vet att det är en stor motor, klart att den drar mycket. Men frågan är hur mycket?
Kan man klara sig på 6-7tusen per månad?

mvh

Av egen erfarenhet så börjar tunga v8 bilar bli markant dyrare efter 18.000-20.000mil. Stirra inte för mycket på hur den dricker och ligger i försäkring, utan snarare vad olika service kostar samt bromsar, framvagnsgrejer och diverse slitdelar, googla runt efter vanliga fel osv.
Det är ofta i reparationer och slitdelar den stora kostnaden ligger i äldre V8 bilar. Om en bil dricker 1.2 eller 1.6 gör inte så jäkla stor skillnad. Differensen på ett år kan vara av samma kostnad som ett bromsbyte.

Sen är det ju en tung otymplig gubbkärra , så vad ska en 19 åring med en sån till! Köp en S60 T5 ATM400 istället wink

pulchi
23 mars 2015 · 640 Inlägg

Soaked skrev:
Tack för alla dessa svar.

1,5 låter helt OK för en v8 och som någon skrev, så är det klart man ska ha feta fälgar då ökar förbrukningen lite.
Bra att ni kom in på försäkring också, hjälper mig väldigt mycket.

Någon som har ägt någon, eller åkt i en? Vad tycker ni? fet bil eller? Många blickar?

Tack ännu en gång!

Dom enda som vänder på huvudet efter en S80 är andra S80-ägare smile

Är inte vad jag skulle klassa som en "fet" bil på det sättet. Men den är klart bättre än många andra bilar när det kommer till komfort i säten och dylikt.

Förbrukningen ökar explosionsartat när man börjar dra på större hjul. Jag höjde min medelförbrukning med 0,15 liter per mil när jag gick från 16" till 18" sommarhjul. Jag gick i och för sig från 225 i bredd till 245, så det spelade väl också in en del.

Det enda jag skulle kolla både en och två gånger är väl försäkringen. Jag köpte min S80 2.5T -07 när jag var 22 år. Hade då haft körkort i 3,5 år ungefär. Räknades väl knappast som någon hög risk i övrigt då den parkeras i garage etc. Första året gav jag närmare 14k för helförsäkring på 1500 mil. Nu står jag här tre år senare och ska snart fylla 25 och den kostar mig fortfarande runt 10k per år i försäkring, dock på 2000 mil numer.

Och jo förresten, om du köper en. Se till att du lär dig veta vart bilens hörn är. Den är helt sinnessjukt stor och otymplig att ta sig runt i parkeringsgarage etc med. Speciellt när man krängt på större hjul och fått montera utslagsbegränsare smile

Senast redigerat av pulchi (23 mars 2015)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang