Skoda pickup diesel blir för varm med 17 tum!!

vietcongsurfer
24 mars 2015 · 30 Inlägg

Hej


Har haft lite problem med skoda pickupen, 1,9 diesel. När jag köpte den för 1 år sen va tempen för låg, låg strax över 70 på sommaren. Slängde i ny termostat och den gick upp bra i temp då, den öppnar sig å 87 grader. Dock så tyckte jag den gick något varm för ofta, med varm menar jag den ligger över 90 sträcket och ibland pendlar upp lite mer än 100 sträcket, fläkten hoppa igång en del osv.

Problemet uppstod märkte jag, när man körde med maxvärme, men inte hade på fläkten.
Vred man däremot ner värmen till mitten eller minimum "kall" så gick den inte varm. Skit skumt?

Iaf, nu har sommardäcken kommit på, 17 tum, 40/205. Nu går den varm igen, och jag får köra runt med fläkten igång på fullfräs för den ska hålla sig ok, strax över 90 sträcket.

Slängt i ny vattenpump, termostaten är nåt år gammal, kan jo varit så att jag fått ett måndags exemplar, ny glykol, dock rensa jag aldrig systemet men den gamla glykolen som kom ut såg ok ut. inte massa skit.

Någon här som upplevt att tempen går upp med större fälgar?

Fått nog av detta problem så har beställt en termostat som öppnar sig på 80, då tempen ligger runt 100-105 minus 7 grader med ny termostat så tycker jag den borde gå mer i sin "rätta" temperatur.

Synpunkter?

Mack Forum- och sitemoderator
24 mars 2015 · 26 194 Inlägg

Att motorn skulle gå varm på grund av lite större fälgar låter ju helt befängt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
vietcongsurfer
10 juni 2015 · 30 Inlägg

Löste problemet med att sätta i en temorstat som öppnar på 80 grader tror jag. Orginal är det 87 grader. Nu går den perfekt och håller sig runt 90 och fläkten startar som den ska, så den indikerar rätt på visaren. Men, ja efter 17 tummarna kom på så ökade den i värme, mer kraft behövs för ta sig fram, men den va väl på gränsen att bli varm innan också. Allt funkar som det ska nu, förutom idag, så gick jag ut till pickisen och tändlåset går inte vrida runt helt.

Jäkla irriterande!

_Thor_
10 juni 2015 · 512 Inlägg

Har du prövat fylla på blinkersvätska? Om den är för låg kan motorn bli varm om man kör 17-tummare.

vietcongsurfer
10 juni 2015 · 30 Inlägg

fylla på med blinkersvätska = mer tyngd = jobbigare för bilen va wink

xXSammy
10 juni 2015 · 6 595 Inlägg

Byt kylare.

De/Dem
vietcongsurfer
10 juni 2015 · 30 Inlägg

Problemet med värmen är löst. Skulle eventuellt kunnat testa att rensa ur kylarsystemet, bytte glykol, gamla såg ok ut. Men problemet är löst. Dock så är det problemet med tändlåset nu. Bara ge upp, får köpa nytt. Om någon har tips på hur man byter detta och hur man gör med kodning av nyckeln så mottages gärna hjälp,

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang