Fråga om högerstyrning

robin__87
26 mars 2015 · 184 Inlägg

Hej.

Jag har nu funderat på att köpa en  nissan skyline r33 e r34. Men undrar  hur det är att köra på högersida?  Vad jag mest är orolig över  är att växla. Ni kan väl komma  med tips o hur det är? Så det vore uppskattat.

Mack Forum- och sitemoderator
26 mars 2015 · 26 136 Inlägg

Det tar någon timme att vänja sig vid att sitta på andra sidan.
I övrigt är det ju ingen skillnad.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
robin__87
26 mars 2015 · 184 Inlägg

Tack Mack för svaret.  O ja själva körningen har jag npg inget  problem med.  Det var mest växlingen. Allt blir tvärtom.

Unleash
26 mars 2015 · 370 Inlägg

Mack skrev:
Det tar någon timme att vänja sig vid att sitta på andra sidan.
I övrigt är det ju ingen skillnad.

omkörningar kan väl bli lite spännande...har själv ingen erfarenhet av högerstyrt

Vorsprung durch technik
Nordicaudi.com
Nascom.se
BMW e39 M5 "Full Supersprint" (1999)
Audi A5 COUPE 3.0TDI Q "RS5 TDI Edition" (2008)
Audi 200 20v Quattro "Black Metal" (1990)
Mack Forum- och sitemoderator
26 mars 2015 · 26 136 Inlägg

robin__87 skrev:
Tack Mack för svaret.  O ja själva körningen har jag npg inget  problem med.  Det var mest växlingen. Allt blir tvärtom.

Nja, växellägena är ju detsamma som om du hade suttit på andra sidan. Samma med placeringen av pedalerna och så vidare. Enda skillnaden är ju att du växlar med andra handen..men det lär man sig också.

Unleash skrev:

Mack skrev:
Det tar någon timme att vänja sig vid att sitta på andra sidan.
I övrigt är det ju ingen skillnad.

omkörningar kan väl bli lite spännande...har själv ingen erfarenhet av högerstyrt

Omkörningar kräver lite mer tänkande ja.
Hellre en flygande omkörning, där man tar fart långt innan man kommit ikapp den framförvarande, än att göra som många som lägger sig tätt upp i häcken vare sig det är en bil eller långtradare..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
robin__87
26 mars 2015 · 184 Inlägg

Jo o det är det som är  problemet.  Är högerhänt.  O jo det gör man säkert.  Måste  nästan  testa.

Enchzzz
26 mars 2015 · 347 Inlägg

Har kört högerstyrt en gång och att växla med vänster hand tyckte jag inte va så svårt. Däremot så ville jag gärna ligga långt till vänster då det kändes som man va nära diket hela tiden.

robin__87
26 mars 2015 · 184 Inlägg

O ja omkörning  kan jag förstå  att man behöver  bra sikt. Men en flygand omkörning  är o går bäst. Är ju sån stark motor.

robin__87
26 mars 2015 · 184 Inlägg

Ja enchzzz  det kan jag förstå.  Men sånt vänjer mig sig väl ganska  snabbt  med att ligga  rätt?

Mack Forum- och sitemoderator
26 mars 2015 · 26 136 Inlägg

robin__87 skrev:
Ja enchzzz  det kan jag förstå.  Men sånt vänjer mig sig väl ganska  snabbt  med att ligga  rätt?

Som sagt..ja. Man lär sig.
Största problemet sen är att man gärna är på väg att hoppa in på passagerarsidan när man har kört högerstyrt ett tag..men det är såna små pinsamheter man får ta.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
robin__87
26 mars 2015 · 184 Inlägg

Hehe ja det misstaget  gjorde  en kompis  till mig när jag jobbade  som däckmontör. Satte sig fel

Muttley
26 mars 2015 ·

robin__87 skrev:
Jo o det är det som är  problemet.  Är högerhänt.  O jo det gör man säkert.  Måste  nästan  testa.

Jag är vänsterhänt wink Men de är en vanesak.  De jag tycker är märkligast är att jag har passageraren till vänster om mig.

robin__87
26 mars 2015 · 184 Inlägg

Ja det är en känsla det smile

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
26 mars 2015 · 3 730 Inlägg

Man vänjer sig fort. Man får tänka på att inte ligga för nära mitten.

Har kört höger styrt både privat och på jobbet.

En positiv sak jag upptäckte är att när man sladdar så känns det lika naturligt både i både vänster och högerkurva.

Beträffande omkörning så finns ofta möjligheten att "kika" på fel sida om den man ska köra om. Sen kan man luta sig åt vänster vid behov.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
robin__87
26 mars 2015 · 184 Inlägg

Jo kan tänka mig att man  vill till vänster.  Men som ni säger  så vänjer man sig.

ok det är ju bra smile

omkörning  blir lite  jobbigt  men det kommer  jag säkert  inte  ha något problem med.

Men skulle  verkligen  vilja prov köra en högerstyr bil o se hur det är.

myran Foto/Bilnörd
26 mars 2015 · 1 541 Inlägg

Man vänjer sig fort som några säger.. Efter några dagar är det lika naturligt som o köra vilket bil som helst.  Tänk bara på alla fel-styrda postbilar i landet.. wink

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
robin__87
26 mars 2015 · 184 Inlägg

Ja det lutar  mot en skyline nu faktiskt  smile  Dags att prova något nytt  o köra på högersida  smile

elektronikfreak tummen mitt i handen
27 mars 2015 · 161 Inlägg

Har haft planer på att åka över till the UK och köpa någon brittisk bil till betydligt lägre priser än vad de kostar i Sverige. Problemet är väl att jag inte kan med högerstyrda bilar. Alt är automatlåda men jag sitter ju ändå på fel sida och kör. Tufft på mindre enfiliga vägar vid omkörning.

Elektronikfreak
Stoned Records - bootlegs med bl a Black Sabbath, Queen, Patti Smith, Jimi Hendrix, Roxy Music och Lou Reed
Mitt senaste bilköp - Peugeot 206 SW (2006)
torsen
27 mars 2015 · 7 233 Inlägg

Har haft några "Britter".
Svårast är att öva in handbromsvändningar.
Sitter i ryggmärgen att rycka i spaken med högerhanden(utom för Amazonfjortisar).lol

Nexius
28 mars 2015 · 414 Inlägg

har kört högerstyrd bil i jobbet i drygt 6år och kan bara säga att det är skönare att sitta närmare vägkanten än vid mitten av vägen då det finns folk som älskar att ligga "2meter" från sin sida av vägen .
det tar nån timme så har man tekniken inne
sen känns det som dödavinkeln blir mindre med men kan ha varit en känsla bara .

Saab 9-5 Vector SportCombi BioPower 2.0t
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang