Bensinpriset höjs med 55 öre/litern 2016 (Tråden om bensinprishöjningar)

Evildan
29 mars 2015 ·

_Blue_Speed_ skrev:

Evildan skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Källan till att de flesta miljöbilar kommer från Korea kommer här:

http://www.blocket.se/hela_sverige/bila … =1&w=3

Ingen premium-tysk har en 79 hk motor under huven för vem skulle vilja ha en sådan? Är man ute efter miljöbil tittar man inte på tyskt.

Volvo V70 Drive är ingen bil jag hyllar. En enormt slö Ford-diesel i en stor tung V70. Ärligt talat, riktigt slöa. Skulle vi leva på 940ins tid nu och veta att om över 20 år(2015), så kommer bilarna vara slöare än en 940 så skulle nog de flesta skratta och tycka att det vore skräp.

Totalt utannonserades just nu:
16802 miljöbilar, 1706 stycken av dessa är Koreanska tillverkare 850st Hyundai och 856st KIA.
3219st Volvo. Svenskt märke mig veterligen.
2066st Volkswagen. Tysk tillverkare.
546st AUDI, dom brukar tillhöra premiummärkena.
507st BMW, likaså ett premiummärke.
291st Mercedes-Benz, likaså ett premiummärke.
Tror nog att den diskussionen bör vara över.

Du skrev: "Tänk dig att betala dyrt för en premium-tysk och sedan får du en trea under huven på stadiga 79 hästar."
Självklart undrade jag vilken bil som åsyftades, eller var det ännu bara ett ur luften taget exempel utan grund och substans?

V70 Drive-E: http://www.automotorsport.se/artiklar/n … -och-snala
Fordmotorer? Jag är väldigt övertygad om att Volvos motorutvecklingsavdelning inte delar ännu ett av dina märkliga påståenden.

V70 DRIVe hade en 1.6liters Fordmotor under tiden då den fortfarande tillverkades, det är riktigt.
0-100 på 12.8 sekunder, inte snabbt men tillräckligt för att förflytta sig och inte särskilt mycket långsammare än den av dig jämförda 940 herrgårdsvagnen med 116hk som klarade samma sprint på 12.5 sekunder när den var ny.

Jag tänkte likadant 1985 när en släkting köpte sig en ny Mercedes-Benz 200 105hk W124 och den var inte snabbare 0-100 med sina 13.0 sekunder än familjens Ford Granada 2.0 pinto 100hk från 1975 som klarade detta på 12.0 sekunder.
Då var jag dock 11 år gammal och hade inte mer mognad än att enbart jämföra bilar på "super trumf vis".

edit: skrev fel på MB modellbetäckning

Saken är den att Kia och Hyundai tillsammans har fler miljöbilar än både BMW, Audi och Mercca tillsammans som är betydligt större märken i Sverige. Dessa två koreaner har flest miljöbilar i landet sett till hur stora märkena är. Skulle givetvis formulerat mig bättre från första början för det är svårt att förstå denna enkla sak för vissa.

Det var ett exempel taget ur luften utan grund och substans. Om du läser hela inlägget så var det skrivet med lite ironi men läsförståelsen verkar inte vara på topp.

Du skrev V70 Drive, alltså en V70 med en Ford 1.6 liters diesel. Ett riktigt bottennapp till bil. Den nya V70 Drive-E är en helt annan sak så du gjorde bort dig rejält.

Du kanske skulle prova att i ditt första försök skriva vad du menar istället för som vanligt göra en tafflig efterkonstruktion och ändra innebörden av din text när du i vanlig ordning blir överbevisad av flertalet skribenter på forumet.

Som vanligt då när du kastar fram text, är det taget ur luften, huruvida du använder dig utav ironi eller inte är omöjligt för en läsare att förstå, speciellt när du i regel skriver en massa gojja och fakta som inte stämmer på något vis, utan just som du själv håller med om, taget ur luften utan grund och substans.

Drive finns det inte ens någon Volvomodell som heter om vi ska vara petiga.
Vi skrev faktiskt fel båda två, V70 DRIVe är den modellen med Ford 1.6l motor och Drive-E är den med Volvos egenutvecklade drivlina.
Jag åsyftade Drive-E annars hade jag valt att just skriva namnet med huvudsakligen versaler.

Djo
29 mars 2015 · 10 157 Inlägg

Sushikocken skrev:
Höj skatten för pensionärer istället så kan jag fortsätta hålla plattan i mattan!

Ja vilken bra lösning för pensionärer har det ju fett eller? En dag bli du också pensionär.

Till topic enda detta kommer göra är att det blir dyrare kommer inte köra mindre eller annorlunda. dock drygt när priset redan nu är ca 3 kr högre än i höstas.

Ja priset här var nere på 11,35 ett tag ligger på 13,58 nu.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Sushikocken Sleeper
29 mars 2015 · 3 084 Inlägg

Djo skrev:

Sushikocken skrev:
Höj skatten för pensionärer istället så kan jag fortsätta hålla plattan i mattan!

Ja vilken bra lösning för pensionärer har det ju fett eller? En dag bli du också pensionär.

Till topic enda detta kommer göra är att det blir dyrare kommer inte köra mindre eller annorlunda. dock drygt när priset redan nu är ca 3 kr högre än i höstas.

Ja priset här var nere på 11,35 ett tag ligger på 13,58 nu.

Det kan man inte vara så säker på kan ju få cancer eller köra ihjäl mig smile

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
SportPilot Ubåtsingenjör
29 mars 2015 · 7 217 Inlägg

Sushikocken skrev:
Höj skatten för pensionärer istället så kan jag fortsätta hålla plattan i mattan!

var det dummaste jag läst på länge, antar att du var ironisk

saken är den att vi behöver inte höja någon skatt alls, där finns saker att skära ner på duktigt så att vi kan ge hela välfärden ett lyft

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Sushikocken Sleeper
29 mars 2015 · 3 084 Inlägg

CHEEVA skrev:

Sushikocken skrev:
Höj skatten för pensionärer istället så kan jag fortsätta hålla plattan i mattan!

var det dummaste jag läst på länge, antar att du var ironisk

saken är den att vi behöver inte höja någon skatt alls, där finns saker att skära ner på duktigt så att vi kan ge hela välfärden ett lyft

Ja även på gorg måste det trollas ibland smile

För att vara ontopic då, så tror jag inte det gör ett skit skillnad på folks bilkörning för en 50 öring/L. Den mesta bilkörningen brukar väl ändå vara till, från och i jobb. Det går ju liksom inte påverka med höjd skatt. Om det kostar 100kr mer/månad för privatkörning (som man kommer ca 200mil för med den höjningen), gör en ju inte direkt gråtfärdig.

Vad jag menar är att jag kommer inte köra mindre bil privat eftersom det är ändå så liten del av det jag måste köra varje månad i jobbet. Så det är helt verkningslöst med en skattehöjning.
När dem höjer till 100kr litern så kanske jag överväger att ta bilen för att hälsa på polaren 2mil bort.

Senast redigerat av Sushikocken (29 mars 2015)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
SportPilot Ubåtsingenjör
29 mars 2015 · 7 217 Inlägg

Sushikocken skrev:

CHEEVA skrev:

Sushikocken skrev:
Höj skatten för pensionärer istället så kan jag fortsätta hålla plattan i mattan!

var det dummaste jag läst på länge, antar att du var ironisk

saken är den att vi behöver inte höja någon skatt alls, där finns saker att skära ner på duktigt så att vi kan ge hela välfärden ett lyft

Ja även på gorg måste det trollas ibland smile

För att vara ontopic då, så tror jag inte det gör ett skit skillnad på folks bilkörning för en 50 öring/L. Den mesta bilkörningen brukar väl ändå vara till, från och i jobb. Det går ju liksom inte påverka med höjd skatt. Om det kostar 100kr mer/månad för privatkörning (som man kommer ca 200mil för med den höjningen), gör en ju inte direkt gråtfärdig.

Vad jag menar är att jag kommer inte köra mindre bil privat eftersom det är ändå så liten del av det jag måste köra varje månad i jobbet. Så det är helt verkningslöst med en skattehöjning.
När dem höjer till 100kr litern så kanske jag överväger att ta bilen för att hälsa på polaren 2mil bort.

att skatten är verkningslös ur miljösynpunkt vet vår urusla regering redan om... men när budgeten inte går ihop så måste man ju hitta pengar någonstans och då letar man upp pengar genom att straff beskatta folket på landsbyggden...

nej jag har inte mycket till övers för vår röd gröna röra som sitter vid rodret nu ! man blir bara mer och mer arg för var dag som går....

sen den här jäkla skiten om att de ska ändra på körprovet för mc för att inte tillräckligt många tjejer klarar av provet ! hur jävla hårt har de slagit sig i huvudet ?!?! mad

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Muttley
30 mars 2015 ·

CHEEVA skrev:

Sushikocken skrev:

CHEEVA skrev:

var det dummaste jag läst på länge, antar att du var ironisk

saken är den att vi behöver inte höja någon skatt alls, där finns saker att skära ner på duktigt så att vi kan ge hela välfärden ett lyft

Ja även på gorg måste det trollas ibland smile

För att vara ontopic då, så tror jag inte det gör ett skit skillnad på folks bilkörning för en 50 öring/L. Den mesta bilkörningen brukar väl ändå vara till, från och i jobb. Det går ju liksom inte påverka med höjd skatt. Om det kostar 100kr mer/månad för privatkörning (som man kommer ca 200mil för med den höjningen), gör en ju inte direkt gråtfärdig.

Vad jag menar är att jag kommer inte köra mindre bil privat eftersom det är ändå så liten del av det jag måste köra varje månad i jobbet. Så det är helt verkningslöst med en skattehöjning.
När dem höjer till 100kr litern så kanske jag överväger att ta bilen för att hälsa på polaren 2mil bort.

att skatten är verkningslös ur miljösynpunkt vet vår urusla regering redan om... men när budgeten inte går ihop så måste man ju hitta pengar någonstans och då letar man upp pengar genom att straff beskatta folket på landsbyggden...

nej jag har inte mycket till övers för vår röd gröna röra som sitter vid rodret nu ! man blir bara mer och mer arg för var dag som går....

sen den här jäkla skiten om att de ska ändra på körprovet för mc för att inte tillräckligt många tjejer klarar av provet ! hur jävla hårt har de slagit sig i huvudet ?!?! mad

Har du någon länk till det smile   
Jag anser att de ska bli ännu svårare för alla att ta mc kort. När jag tog de var de löjligt och då hade jag ändå någon form av pensionerad militär som inspektör.

Seth
30 mars 2015 · 3 354 Inlägg

tkd_rille skrev:

CHEEVA skrev:

Sushikocken skrev:

Ja även på gorg måste det trollas ibland smile

För att vara ontopic då, så tror jag inte det gör ett skit skillnad på folks bilkörning för en 50 öring/L. Den mesta bilkörningen brukar väl ändå vara till, från och i jobb. Det går ju liksom inte påverka med höjd skatt. Om det kostar 100kr mer/månad för privatkörning (som man kommer ca 200mil för med den höjningen), gör en ju inte direkt gråtfärdig.

Vad jag menar är att jag kommer inte köra mindre bil privat eftersom det är ändå så liten del av det jag måste köra varje månad i jobbet. Så det är helt verkningslöst med en skattehöjning.
När dem höjer till 100kr litern så kanske jag överväger att ta bilen för att hälsa på polaren 2mil bort.

att skatten är verkningslös ur miljösynpunkt vet vår urusla regering redan om... men när budgeten inte går ihop så måste man ju hitta pengar någonstans och då letar man upp pengar genom att straff beskatta folket på landsbyggden...

nej jag har inte mycket till övers för vår röd gröna röra som sitter vid rodret nu ! man blir bara mer och mer arg för var dag som går....

sen den här jäkla skiten om att de ska ändra på körprovet för mc för att inte tillräckligt många tjejer klarar av provet ! hur jävla hårt har de slagit sig i huvudet ?!?! mad

Har du någon länk till det smile   
Jag anser att de ska bli ännu svårare för alla att ta mc kort. När jag tog de var de löjligt och då hade jag ändå någon form av pensionerad militär som inspektör.

http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/kvinn … www.tv4.se

http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Rattvisa … otorcykel/

lite info

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
SportPilot Ubåtsingenjör
30 mars 2015 · 7 217 Inlägg

Seth skrev:

tkd_rille skrev:

CHEEVA skrev:

att skatten är verkningslös ur miljösynpunkt vet vår urusla regering redan om... men när budgeten inte går ihop så måste man ju hitta pengar någonstans och då letar man upp pengar genom att straff beskatta folket på landsbyggden...

nej jag har inte mycket till övers för vår röd gröna röra som sitter vid rodret nu ! man blir bara mer och mer arg för var dag som går....

sen den här jäkla skiten om att de ska ändra på körprovet för mc för att inte tillräckligt många tjejer klarar av provet ! hur jävla hårt har de slagit sig i huvudet ?!?! mad

Har du någon länk till det smile   
Jag anser att de ska bli ännu svårare för alla att ta mc kort. När jag tog de var de löjligt och då hade jag ändå någon form av pensionerad militär som inspektör.

http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/kvinn … www.tv4.se

http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Rattvisa … otorcykel/

lite info

tack smile
istället för att ta bort delar så kan de ju lägga till mer övning i trafiken ! Jag anser att det är bra att det tillkommer moment som har med kurvtagning mm att göra

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
NickeR32
30 mars 2015 · 870 Inlägg

Bara en liten notis så var bensinskatten dyrare för tio år sedan (om man ska ta hänsyn till KPI) än vad den är idag.


2005:
5.55 kr/liter

2014
5.37 kr/liter


Om man räknar med inflation så har ju bensinpriset "bara" ökat med 4.6 kr/liter på 35 år... Och den största anledningen till detta är moms på 2.87kr/liter som inte fanns 1981.

SportPilot Ubåtsingenjör
30 mars 2015 · 7 217 Inlägg

NickeR32 skrev:
Bara en liten notis så var bensinskatten dyrare för tio år sedan (om man ska ta hänsyn till KPI) än vad den är idag.


2005:
5.55 kr/liter

2014
5.37 kr/liter


Om man räknar med inflation så har ju bensinpriset "bara" ökat med 4.6 kr/liter på 35 år... Och den största anledningen till detta är moms på 2.87kr/liter som inte fanns 1981.

skatten är procentuell så nej ... den var inte dyrare för 10 år sen

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
NickeR32
30 mars 2015 · 870 Inlägg

CHEEVA skrev:

NickeR32 skrev:
Bara en liten notis så var bensinskatten dyrare för tio år sedan (om man ska ta hänsyn till KPI) än vad den är idag.


2005:
5.55 kr/liter

2014
5.37 kr/liter


Om man räknar med inflation så har ju bensinpriset "bara" ökat med 4.6 kr/liter på 35 år... Och den största anledningen till detta är moms på 2.87kr/liter som inte fanns 1981.

skatten är procentuell så nej ... den var inte dyrare för 10 år sen

Procentuellt på vad?

SportPilot Ubåtsingenjör
30 mars 2015 · 7 217 Inlägg

NickeR32 skrev:

CHEEVA skrev:

NickeR32 skrev:
Bara en liten notis så var bensinskatten dyrare för tio år sedan (om man ska ta hänsyn till KPI) än vad den är idag.


2005:
5.55 kr/liter

2014
5.37 kr/liter


Om man räknar med inflation så har ju bensinpriset "bara" ökat med 4.6 kr/liter på 35 år... Och den största anledningen till detta är moms på 2.87kr/liter som inte fanns 1981.

skatten är procentuell så nej ... den var inte dyrare för 10 år sen

Procentuellt på vad?

priset, typ som momsen

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
NickeR32
30 mars 2015 · 870 Inlägg

Men procentuellt var skatten högre för 10 år sedan.

2005:
12.46kr/liter varav 8.04kr/liter var skatt och moms = 64%

2014:
14.34kr-liter varav 8.24kr/liter var skatt och moms = 57%

"2014 var skattens andel drygt 57 procent av det totala priset. Skattens andel av priset har under de senaste åren minskat men detta beror på att råpriset på bensinen stigit på världsmarknaden, inte att skattens andel av totalpriset minskat nämnvärt."

NickeR32
31 mars 2015 · 870 Inlägg

Försvarar abslout inte skattehöjningarna men ibland blir man lurad när man ser priserna. Kan ju tänka mig 60-talisterna tex " fan när jag körde moppe i början av 80-talet så kostade bensinen bara 3.48kr/liter"

Men skall man räkna med inflationen så "kostade" den 9.74kr/liter. Och då fanns det ingen moms på bensinen på den tiden... Så hade det varit moms på dom pengarna så hade det ju legat på 12.17kr/liter kontra dagens 14.35kr/liter. Det är en ökning med 13 öre om året... 14.35kr/l - 9.74kr/l = 4.61kr/l / 34 år = 0.13kr/liter per år

-matte En Medlem
31 mars 2015 · 405 Inlägg

Fått svar från regeringskansliet:

"För att kunna göra en samlad bedömning av olika skatteförslag med budgeteffekter som kan bli aktuella att presentera i budgetpropositionen för 2016, har Finansdepartementet remmitterat ett antal promemorior med flera skatteförslag - däribland ändrad beskattning av drivmedel. Mer information om detta finner du på vår hemsida"

Länk: http://www.regeringen.se/sb/d/20055/a/256519

Så inget låter skrivet i sten med andra ord.

SportPilot Ubåtsingenjör
31 mars 2015 · 7 217 Inlägg

-matte skrev:
Fått svar från regeringskansliet:

"För att kunna göra en samlad bedömning av olika skatteförslag med budgeteffekter som kan bli aktuella att presentera i budgetpropositionen för 2016, har Finansdepartementet remmitterat ett antal promemorior med flera skatteförslag - däribland ändrad beskattning av drivmedel. Mer information om detta finner du på vår hemsida"

Länk: http://www.regeringen.se/sb/d/20055/a/256519

Så inget låter skrivet i sten med andra ord.

nej det är ju inget som är klubbat ännu ... allt handlar om M knäböjer för tokstollarna i regeringen för att undvika ett "samarbete" med SD

får hoppas borgarna har lite mer självrespekt än att de leker nickedockor till tokarna

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
it_mutt Avstängd
31 mars 2015 · 10 388 Inlägg

-matte skrev:
Fått svar från regeringskansliet:

"För att kunna göra en samlad bedömning av olika skatteförslag med budgeteffekter som kan bli aktuella att presentera i budgetpropositionen för 2016, har Finansdepartementet remmitterat ett antal promemorior med flera skatteförslag - däribland ändrad beskattning av drivmedel. Mer information om detta finner du på vår hemsida"

Länk: http://www.regeringen.se/sb/d/20055/a/256519

Så inget låter skrivet i sten med andra ord.

Skönt att även ye of little faith fick det bekräftat.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Low
31 december 2019 · 3 296 Inlägg

Gammal tråd men nu skall det höjas varje år tills 2025. Så blir liter priset c 20kr L.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalar … r-vansinne

Mhmm

SportPilot Ubåtsingenjör
31 december 2019 · 7 217 Inlägg

Low skrev:
Gammal tråd men nu skall det höjas varje år tills 2025. Så blir liter priset c 20kr L.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalar … r-vansinne

Mhmm

2022 så får vi möjlighet att byta ut vansinnet smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang