Nissan Skyline R33 -96 RB25DET (Automat) misständer??

Timmycehlin
29 mars 2015 · 9 Inlägg

Hej, bilen har gått bra sen jag köpte den och har inte haft några problem alls. Sen igår så skulle jag Byta till en öppen dump bara för att, men efter så märkte jag att den tog tjuvluft och inte gick bra. Så jag  drog om slangarna så att jag blockerade dumpen och den dumpade laddtrycket ut igenom turbon och då misstände den på höga varv och sedan böt jag till originaldumpen och slangar och nu går den exakt lite dålig....har inte hunnit kolla stiften men vad tror ni kan ha hänt? När man kommer upp på 4500rpm så misständer den som fan vid full gas....

Här är en video:

http://instagram.com/p/00oD5RNAtT/


Vad tror ni såhär spontant?

//Timmy

Nissan Skyline R33 GTS25T
Miniblock
5 april 2015 · 196 Inlägg

Timmycehlin skrev:
Hej, bilen har gått bra sen jag köpte den och har inte haft några problem alls. Sen igår så skulle jag Byta till en öppen dump bara för att, men efter så märkte jag att den tog tjuvluft och inte gick bra. Så jag  drog om slangarna så att jag blockerade dumpen och den dumpade laddtrycket ut igenom turbon och då misstände den på höga varv och sedan böt jag till originaldumpen och slangar och nu går den exakt lite dålig....har inte hunnit kolla stiften men vad tror ni kan ha hänt? När man kommer upp på 4500rpm så misständer den som fan vid full gas....

Här är en video:

http://instagram.com/p/00oD5RNAtT/


Vad tror ni såhär spontant?

//Timmy

Du skulle inte kört med öppen dump då du har en luftmassemätare på din RB25, det som händer är att ECU:t mottager fel värden då du dumpar den uppmätta luften.Troligtvis har du kopplat "slangarna" fel eller så har du ett luft/vakuum läckage någonstans.

Senast redigerat av Miniblock (5 april 2015)

Nissan Almera GTI "Skyline Blue" (1999)
tobbeh78 !
5 april 2015 · 543 Inlägg

Det är inte så att du ställt upp laddtrycket, eller kopplat bort 2stegs laddet?

Min misstände som fan, dock så var det efter jag satt på en stor ic och dragit upp laddet till 0,9 bar, bytte till splitfire spolar och då sluta den misstända.

Trött och bitter?? javisst!
Timmycehlin
7 april 2015 · 9 Inlägg

Miniblock skrev:

Timmycehlin skrev:
Hej, bilen har gått bra sen jag köpte den och har inte haft några problem alls. Sen igår så skulle jag Byta till en öppen dump bara för att, men efter så märkte jag att den tog tjuvluft och inte gick bra. Så jag  drog om slangarna så att jag blockerade dumpen och den dumpade laddtrycket ut igenom turbon och då misstände den på höga varv och sedan böt jag till originaldumpen och slangar och nu går den exakt lite dålig....har inte hunnit kolla stiften men vad tror ni kan ha hänt? När man kommer upp på 4500rpm så misständer den som fan vid full gas....

Här är en video:

http://instagram.com/p/00oD5RNAtT/


Vad tror ni såhär spontant?

//Timmy

Du skulle inte kört med öppen dump då du har en luftmassemätare på din RB25, det som händer är att ECU:t mottager fel värden då du dumpar den uppmätta luften.Troligtvis har du kopplat "slangarna" fel eller så har du ett luft/vakuum läckage någonstans.

Visade sig vara spolarna, gnistan letade sig ut i bryggan så stiften fick ingen gnista! smile

Nissan Skyline R33 GTS25T
Timmycehlin
7 april 2015 · 9 Inlägg

tobbeh78 skrev:
Det är inte så att du ställt upp laddtrycket, eller kopplat bort 2stegs laddet?

Min misstände som fan, dock så var det efter jag satt på en stor ic och dragit upp laddet till 0,9 bar, bytte till splitfire spolar och då sluta den misstända.

Tändspolarna visade sig vara lite gamla, så det var kanske samma sak på din? Silikonade spolarna och nu går den klockrent. Ska köpa högeffektsspolar snart!

By the way, vet du hur man ändrar 2stegs laddet? Alltså så den laddar samma hela tiden eller det kanske inte är så nyttigt för maskinen? :-)

Nissan Skyline R33 GTS25T
tobbeh78 !
8 april 2015 · 543 Inlägg

Timmycehlin skrev:

tobbeh78 skrev:
Det är inte så att du ställt upp laddtrycket, eller kopplat bort 2stegs laddet?

Min misstände som fan, dock så var det efter jag satt på en stor ic och dragit upp laddet till 0,9 bar, bytte till splitfire spolar och då sluta den misstända.

Tändspolarna visade sig vara lite gamla, så det var kanske samma sak på din? Silikonade spolarna och nu går den klockrent. Ska köpa högeffektsspolar snart!

By the way, vet du hur man ändrar 2stegs laddet? Alltså så den laddar samma hela tiden eller det kanske inte är så nyttigt för maskinen? :-)

Har du kvar orginal laddtrycksstyrning?
Om du inte har orginal kvar så är 2stegs laddet borttaget redan.
Har du tex en pysventil eller något mer avancerat så är det borttaget.

Som jag har förstått hur det fungerar så laddar bilen enbart 0,5 bar upp till runt 5k - 6k rpm, efter det så får man ca 0,7bar i tryck.

Trött och bitter?? javisst!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang