Jag vet att det har diskuterats om det är bättre för en etanolbil att köra mest korta sträckor, och det är inte helt säkert var väl slutsatsen man drog. Ett problem är att etanolen påverkar oljan mycket riktigt, och att det är ännu viktigare att köra den varm så etanolen/bensinen i oljan hinner förångas. Samtidigt är oljan idag bättre på att hantera etanolen, och kör man den bara vara imellanåt ser jag inga större problem. En stor fördel med etanolen är annars att den nästan inte sotar vid förbränning jämfört med bensin, väldigt bra om man mest kör ecodriving. Mycket av det dåliga ryktet etanolen har fått är från den tiden när det var ett nytt bränsle, som innehöll en massa sulfater och annat skadligt. Det har man dock kommit till bukt med, så nu är problemen betydligt mindre.
Hur som helst är det fel att prata om etanolbilar som sådana. Kör man kan de på bensin har man fördelen med lägre skatt osv, men samma motor (faktiskt ännu bättre egentligen, större spridare original) som en vanlig bensinbil. De lägre intervallen på oljebyte är ju pga etanol, och som sagt bör du ju byta olja en gång per år oavsett.