2297
Sök

Volvo 960 turbofemma

Åka bana är det roligaste som finns! Kan man även åka dit och hem med samma bil så han man en fantastisk trackday bil! Följ mitt bygge på hur denna 960 blir en äkta trackday bil så syns vi på de olika eventen i sommar!... Visa mer

37 709 Visningar
Projektet avslutat 11 oktober 2015
191 Inlägg
8 april 2015
Trådstartare
#1
Tjenare allesammans,
Sedan jag skaffade min första 850 t5:a i början på 2000 talet så satte den sig i hjärtat på någe vis. likt ett fint minne man gärna besöker igen.
Har haft lite olika projekt genom åren men saknat femman roll

Så efter mycket om och med bestämde jag mig för att ta tag i saken och skaffa mig ett projekt att pula på smile

* Första delmål  är att registrera in den, sen börjar jag pillra vidare med det roliga:) (Check på den!!)

Vill med denna bilen kunna åka till banan och åka heldag för att sen åka hem precis som de 850:is jag haft smile.
Det åkas med lite lagom pulver ca 450-500hk i slutändan med målet att kunna åka mer än att skruva. (Om det är möjligt, funkade ju förr;)


Har pulat med mitt projekt lite till och från mellan olika andra projekt som hus och hoj sedan mars 2012 så här kommer en liten sammanfattning cool

impulsköp av 850 gav tankar till nya användningsområden.
http://forumbilder.se/images/941920129303885ed.jpg
http://forumbilder.se/images/f219201293137c8a2.jpg
Här skulle det mesta skulle va gjort med motorn så som H-profil och stål packning m.m satt en kkk27 turbo med hemma pulat extraktor.. Kanoners tänkte jag och handlade glad i hågen.
Så ur med skiten!!
http://forumbilder.se/images/2c1920129322469a1.jpg

men allt stod inte rätt till i denna femman..hmm man ska då inte lite på någon än sig själv.
http://forumbilder.se/images/951920129332387fd.jpg
*gigantiska vändkanter i cylindrarna.

Här hade man tydligen slipat in stakarna istället för fodren i blocket?!
http://forumbilder.se/images/4e192012942156ab4.jpg
*inte en gänga som va ok.. helicoil x antal timmar
http://forumbilder.se/images/6519201293412aecc.jpg


I detta läget tappar jag tron på motorn och köper i all hast 3 nya block nya H-profil stakar lager  ja you name it allt man behöver.
http://forumbilder.se/images/ee192012938278863.jpg
http://forumbilder.se/images/ed19201293905157c.jpg
monterar i stakarna.
http://forumbilder.se/images/47192012939494184.jpg
lika bra att bygga ordentliga doningar
http://forumbilder.se/images/db1920129404762ab.jpg

tadaa
http://forumbilder.se/images/bf192012943275dbf.jpg

I nästa inlägg visar jag herrejösses 960:in som motorn gifte sig med smile
Senast redigerat av saabludde (7 september 2015)

Återskapandet av en Ikon Volvo 850 T5
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328167
Kommentera och betygsätt

1 702 Inlägg
8 april 2015
#2
Spännande projekt, jag kommer hålla koll på dina uppdateringar som följare nr 1 haha

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

191 Inlägg
8 april 2015
Trådstartare
#3
Du är mycket välkommen smile

Återskapandet av en Ikon Volvo 850 T5
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328167
Kommentera och betygsätt

404 Inlägg
8 april 2015
#4
Ser bra ut
Följer

Alla kan inte köra Volvo
Alla kan inte va bäst

14 Inlägg
8 april 2015
#5
Pren lagd! smile Kommer bli mycket intressant big_smile

191 Inlägg
8 april 2015
Trådstartare
#6
Nu skulle ju apparaten i nått också och här funderades det en del innan jag tillslut hittade en hyffsat rostfri 740 som verkade vara ett bra objekt.
http://forumbilder.se/images/811920129353848d4.jpg
efter att ha hinkat ur den skruttiga K-motorn och testmonterat 850 motorn
http://forumbilder.se/EB09I/image.jpg
Så ändrade jag åsikt lite om vad motorn skulle sitta i

jag kom istället över en 960 92:a som vart inporterad från tyskland med rasad 6:a i
http://forumbilder.se/images/e519201294442e101.jpg
inge rost alls och de mesta grejerna man behöver..!

Och håll i er multilink mk1! Ja nån ska ju bygga barnräser med denna upphängning med eller hur👍wink

Återskapandet av en Ikon Volvo 850 T5
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328167
Kommentera och betygsätt

191 Inlägg
8 april 2015
Trådstartare
#7
Kul med följare av tråden 👍 Tack ska ni ha😇

Återskapandet av en Ikon Volvo 850 T5
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328167
Kommentera och betygsätt

191 Inlägg
8 april 2015
Trådstartare
#8
fixa till vattenröret
http://s12.postimage.org/4kp2rqqyh/336.jpg

Glt kammar åker i även om man tappar lite topp varv..
http://s11.postimage.org/yoeo496y7/157.jpg


kopplat JörgenBox och separata tändspolar
http://s13.postimage.org/pguiwjpab/SAM_1319.jpg
Så här ser det el-schemat ut om någon undrar😊

http://forumbilder.se/EB09E/directfireme7tndsystemel-schema-1.jpg
och byggt om gamla luftfilterboxen till elcentral:)
där ser man även uppsäkringen och avlastningsrelä till JGBoxen (dock inte klar utan mest dit lagt.. måste starta först. sen blir det fastsatt )
http://forumbilder.se/images/731920121258296307.jpg
kabeldragningen till tändspolar och tempgivare på baksida motorn.
http://s7.postimage.org/564qlrzzr/SAM_1322.jpg


Kopplat klart den mesta elen
http://forumbilder.se/EB0C9/image.jpg
Ser ut som en bomb exploderat men ska nog bli ordning på detta 😊

fläktrelä passade ju bra här smile
http://s10.postimage.org/6eow8p0rp/SAM_1321.jpg

en Zf låda hittade hem med.
http://s12.postimage.org/q0gqutkop/SAM_1329.jpg

Omstiftade och bantade svänghjul smile
http://s13.postimage.org/448gv1903/20130105_155304.jpg


Motorn satt i 960:in men kände mig inte nöjd riktigt med set uppen så plockade ur den igen
http://forumbilder.se/DBTO7/1378049-10151605657385653-622536250-n.jpg
Plockade av toppen och skickade den på planing och bytte bort mls packningen mot en orginalpackning!
Helicoil... jag säger inte mer...
http://forumbilder.se/DBTO7/bild2.JPG
På med nytt 19T och bygga oljeretur.
Va en sväng på Hydralik och handel i Borås och fixade stålomspunna slangar till oljetryck och koppling samt bränslerör till fulerail.

Sen vart det ett jävla skitgöra att byta biffbromsen mot kopplingspedal och ny bromspedal (automat innan) men det gick efter lite svordommar och mycket samurajande med mattkniven.

Kopplingen klar med 707 och 6 puck fjädrar sinter så på med Zf:en
http://forumbilder.se/DBTO7/1798631-10151968317638861-2026373331-n.jpg
I med motorn igen (travers är guld värt)!!
http://forumbilder.se/DBTO7/bild.JPG
Om någon redan tänkt och jobbat åt dig så varför inte sponsra lite med ett färdigbyggd växellådsbalk.? smile
http://forumbilder.se/DBTO7/1image.jpg
Mycket nöjd med passformen på denna måste jag säga👍
Tack för idag😊
Senast redigerat av saabludde (9 april 2015)

Återskapandet av en Ikon Volvo 850 T5
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328167
Kommentera och betygsätt

191 Inlägg
9 april 2015
Trådstartare
#9
spakställställs bygge till ZF lådan recept:
1kg M90 spakställ
5hg Zf växellänkage
120g rundstav
25g svetstråd och viss mängd gas
ett par droppar diskmedel.
http://forumbilder.se/EB0CA/5image.jpg

Kapa önskad mängd bussning och fäste från m90 spakställ  och påbörja brottningsmatchen med att få i låsbulten genom bussningen, här kommer diskmedel in cool

Förläng sedan växelföraren till önskad racelängd smile

Återskapandet av en Ikon Volvo 850 T5
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328167
Kommentera och betygsätt

191 Inlägg
9 april 2015
Trådstartare
#10
Kopplat in slangen till slavcylindern på zf lådan:)
http://forumbilder.se/DC6UC/image.jpg

Återskapandet av en Ikon Volvo 850 T5
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328167
Kommentera och betygsätt

191 Inlägg
9 april 2015
Trådstartare
#11
Även knåpat ihop oljeretur till 19t snurrbon och extra förstärkning till wg
http://forumbilder.se/EB0CA/1image.jpg
Blev ju aldeles toppen:D

Återskapandet av en Ikon Volvo 850 T5
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328167
Kommentera och betygsätt

191 Inlägg
9 april 2015
Trådstartare
#12
Monterat insug,spridarbrygga och bränslesystem.
http://forumbilder.se/DELKS/img-2290.JPG

http://forumbilder.se/DELKS/img-2288.JPG
Nu är det bara en ersättare för pumpen/filtret under bilen och bygga avgassystem och massa annat smålull sen provstart:)

Påbörjat downpipe bygge!
http://forumbilder.se/EAN0M/image1-1.JPG
http://forumbilder.se/EB0CK/image.jpg
Fyllde i oljer och inga läck so far👍😇
http://forumbilder.se/EAN0M/image2.JPG
Efter jag plockade ur alla tändstift och körde med nytt batteri så fick jag oljetryck så nu ska det ju bara vara att starta ...eller? Så jävla nervöst ändå😏

Återskapandet av en Ikon Volvo 850 T5
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328167
Kommentera och betygsätt

191 Inlägg
9 april 2015
Trådstartare
#13
Efter lite meck med att få bränslepumpsrelät att funka ordentligt (vilket berodde på att styrenheten var bakvänd:rolleyes:) så hoppade bilen idag igång big_smile  8)
Typ som den skulle :!:  lol
https://youtu.be/jG8lNlPLmts

Man hör på första filmen att det inte lät 100% riktigt.
Kunde inte låta det va riktigt så plockade av turbo och grenröret och hittade en felvänd packning.. Se på fan.
Efter det lät det lite bättre

http://youtu.be/tekgKSAkhS8

Någon som vet hur man gör för att visa videon i inlägget?hmm
Senast redigerat av saabludde (9 april 2015)

Återskapandet av en Ikon Volvo 850 T5
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328167
Kommentera och betygsätt

191 Inlägg
10 april 2015
Trådstartare
#14
Då är ni alla upp 2 date på projektet smile!

I helgen ska jag ut i garaget och plocka ner Zf:en för att justera in hävarmen för slavcylindern mot uttrampningslagret då det inte stämmer ( kopplingen tar bara halvt nu då armen på slaven är för kort).

Och det är denna principen jag ska använda mig av.
http://imagizer.imageshack.us/v2/150x100q90/838/9vqd.jpg

http://imagizer.imageshack.us/v2/150x100q90/842/1yn0.jpg

Tackar den själ som fixade upp dessa bilder! smile tror det va Österdahl?
Senast redigerat av saabludde (10 april 2015)

Återskapandet av en Ikon Volvo 850 T5
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328167
Kommentera och betygsätt

191 Inlägg
10 april 2015
Trådstartare
#15
Fick paket idag
https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10597/10597-f8fc907181e28878ce74642a62c06fc7.jpg

Någon som har erfarenhet av denna i zf?

Återskapandet av en Ikon Volvo 850 T5
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328167
Kommentera och betygsätt

191 Inlägg
12 april 2015
Trådstartare
#16
Plockade ner lådan och mätte upp differensen som bilden visar i inlägget ovan som blev hela 10mm, inte konstigt att kopplingen bara tog på halva pedal längden..
https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10597/10597-905b84cc49a1f66bf26e520b7b064a93.jpg
Svetsade på klackar på 10mm på vardera sida om utrampningslagret.
Upp med lådan igen och lufta kopplingen och nu känns det som det ska i pedalen👍🏻

Återskapandet av en Ikon Volvo 850 T5
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328167
Kommentera och betygsätt

191 Inlägg
12 april 2015
Trådstartare
#17
Bonus klipp på varmkörning för att se om fläkten skulle starta.
http://youtu.be/vYntfxCCyzY

Satte halvt i halsen och trodde det hade börjat brinna någonstans😂
Men va glykol i flänsarna som osade bort

Återskapandet av en Ikon Volvo 850 T5
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328167
Kommentera och betygsätt

246 Inlägg
13 april 2015
#18
Gutt att det går framåt smile

Tickandet på första uppstartsfilmen, var det pga felvänd grenrörspackning?

Jag byggde min motor för 2 år sen, lät bra i höstas.. Sen nu vid uppstart är det ganska mkt tickande. Satte originalpackningar till grenröret, kan det va så att jag satte alla på fel håll haha?


191 Inlägg
13 april 2015
Trådstartare
#19
Ja det knatar på:)!

Stämmer att det som låter i första filmen berodde påen felvänd packning. Tittar man närmre på filmen ser man även hur det kommer ut avgaser.. Det ser man även att jag ser på filmen roll

I film 2 däremot så är det hydral lyftarna i toppen som står för tickandet och det är vanligt om motorn inte vart igång på ett tag eller som i mitt fall inte vart igång alls.

Återskapandet av en Ikon Volvo 850 T5
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328167
Kommentera och betygsätt

246 Inlägg
13 april 2015
#20
saabludde skrev:
Ja det knatar på:)!

Stämmer att det som låter i första filmen berodde påen felvänd packning. Tittar man närmre på filmen ser man även hur det kommer ut avgaser.. Det ser man även att jag ser på filmen roll

I film 2 däremot så är det hydral lyftarna i toppen som står för tickandet och det är vanligt om motorn inte vart igång på ett tag eller som i mitt fall inte vart igång alls.

Okej!

Jag har ju en b230 8v, så inga hydrauliska lyftare i den tyvärr :p



Sök