Bästa medel för tvätt i fälgbana?

Jackiechan
13 april 2015 · 92 Inlägg

Hej!

Jag letar efter något starkt som jag lätt kan få rent i mina fälgbanor med. Det är lite matt yta där inne så smutsen sitter som tusan. Sen vill jag även inte förstöra den polerade ytan eller klarlacken på mina srt-fälgar.

tips? smile

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
13 april 2015 · 3 730 Inlägg

Fälgrengöring och borste??

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Glesmark
14 april 2015 · 1 938 Inlägg

Medel väljs efter smuts, frågan blir alltså, vad har du för smuts?

JBeam
14 april 2015 · 201 Inlägg

Jackiechan skrev:
Hej!

Jag letar efter något starkt som jag lätt kan få rent i mina fälgbanor med. Det är lite matt yta där inne så smutsen sitter som tusan. Sen vill jag även inte förstöra den polerade ytan eller klarlacken på mina srt-fälgar.

tips? smile

Lahega 46 är oslagbar, är det sen bromsdamm/flygrost så är det bra att lägga Lahega 91 efteråt. Autoexperten på Wismarsvägen säljer Lahega i Kalmar.

Jackiechan
14 april 2015 · 92 Inlägg

Tack för tips. Det är mest bromsdamm och asfaltsrester som har grott fast stenhårt.. Får ta en titt på Lahega smile

Glesmark
14 april 2015 · 1 938 Inlägg

Hade tagit vanlig kallavfettning och låtit det verka en stund, sen borstat om inte asfalten lösts upp helt.
Sen är en personlig favorit vanlig syra för att få bort det sista bromsdammet, flygrost eller om fälgarna är lite gulnade.
Syran tar inte asfalt, och kallavfettningen tar inte flygrost eller gulnaden på fälgarna, så det är ett nödvändigt ont att använda 2 medel.
Biltema, Mekonomens eller Lahegas, jag tror vilket som gör jobbet.

AX3L
14 april 2015 · 398 Inlägg

Du bör vara försiktig med fälgrengöring på polerade ytor (antar det är polerat som i högblankt likt chromat?)! Detsamma gäller med alkaliska avfettningarna. Nej en vanlig kallavfettning skulle jag testa med först. Eller googla runt lite för medel som är avsett för just blanka fälgar, men inte ta vilken som helst i alla fall. Stor risk att du får stifta nära bekantap med autosol efter det big_smile

WolframU
15 april 2015 · 156 Inlägg

Brukar gå fint med nästan alla kemikalier så länge det är lackerade ytor, även polerade ytor bör vara lackerade  på fabriksfälgar tycker man.
Syror är inte snällt mot aluminium så att säga.

mb_pucken
15 april 2015 · 5 087 Inlägg

När du fått rent fälgarna så kan jag rekommendera att ge dom en bahandling med ett bra wax smile det gör underverk när dom ska tvättas och dessutom blir dom blanka och fina smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Jackiechan
15 april 2015 · 92 Inlägg

Tack för svar! Jag tar in alla era tips. Jag ska självklart se till att inga starka medel hamnar på klarlacken på högglanspoleringen smile

AX3L
15 april 2015 · 398 Inlägg

WolframU skrev:
Brukar gå fint med nästan alla kemikalier så länge det är lackerade ytor, även polerade ytor bör vara lackerade  på fabriksfälgar tycker man.
Syror är inte snällt mot aluminium så att säga.

Man tycker det, men eftersom det inte framgår av trådstarten tänkte jag vara lite extra tydlig. Är de polerade ytorna lackade kan du såklart använda det man brukar till fälgar (syra).

3milius
9 juni 2015 · 296 Inlägg

Klarlack är billack. Vad gör man med bilens kaross för att förhindra korrosion? Applicera samma på fälgarna.

Polering av fälgar och lackskydda är helt rätt tillvägagångssätt.

Alfanol HD-grön är en bra avfettning för asfaltsprickar och dylikt.

shogun
9 juni 2015 · 2 117 Inlägg

Collinite 845 som skydd på fälgarna efter rengöring.
Bra och hållbart

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
Funkiee Saab älskare!
9 juni 2015 · 4 597 Inlägg

Behandla med Ceramic Pro istället!

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
3milius
9 juni 2015 · 296 Inlägg

WolframU skrev:

3milius skrev:
Klarlack är billack. Vad gör man med bilens kaross för att förhindra korrosion? Applicera samma på fälgarna.

Polering av fälgar och lackskydda är helt rätt tillvägagångssätt.

Alfanol HD-grön är en bra avfettning för asfaltsprickar och dylikt.

HD-grön är ett alkaliskt avfettningsmedel och fungerar väldigt väldigt dåligt, om än inte alls på asfalltsprickar, läs på.

Jag ser inlägg i tråden som rekommenderar Autosol och du är orolig över att jag tipsar om en för mild avfettning?
Huvudsaken var ju att jag påpekade att behandla fälgarna som lackeringen på bilen då det är precis samma sak.

Jag själv tar bort asfaltsprickar med thinner. Då det inte spelar någon som helst roll för ytan ska ändå poleras efteråt. När den är polerad så tvättar man med fördel tillräckligt ofta för att slippa hårt sittande asfaltsprickar.

Läs på vad som skrivs i tråden och hacka på någon som ger råd som kan försämra läget istället.

Jag minns inte vad som funkar till vad, men ingenting gick sönder när jag körde HD-grön, thinner och sedan lerade för två år sen när jag hade någon lack värd att bevara iallafall.

3milius
6 januari 2016 · 296 Inlägg

WolframU skrev:

3milius skrev:

WolframU skrev:

HD-grön är ett alkaliskt avfettningsmedel och fungerar väldigt väldigt dåligt, om än inte alls på asfalltsprickar, läs på.

Jag ser inlägg i tråden som rekommenderar Autosol och du är orolig över att jag tipsar om en för mild avfettning?
Huvudsaken var ju att jag påpekade att behandla fälgarna som lackeringen på bilen då det är precis samma sak.

Jag själv tar bort asfaltsprickar med thinner. Då det inte spelar någon som helst roll för ytan ska ändå poleras efteråt. När den är polerad så tvättar man med fördel tillräckligt ofta för att slippa hårt sittande asfaltsprickar.

Läs på vad som skrivs i tråden och hacka på någon som ger råd som kan försämra läget istället.

Jag minns inte vad som funkar till vad, men ingenting gick sönder när jag körde HD-grön, thinner och sedan lerade för två år sen när jag hade någon lack värd att bevara iallafall.

Själv ser jag inget inlägg som rekommenderar Autosol, jag anar en missuppfattning från din sida.

Problemet är inte att hd grön är för mild, för det är ett i synnerlighet kraftfullt avfettningsmedel mot den smuts det är avsett för, men tjära hör inte dit.

AX3L skrev:
Du bör vara försiktig med fälgrengöring på polerade ytor (antar det är polerat som i högblankt likt chromat?)! Detsamma gäller med alkaliska avfettningarna. Nej en vanlig kallavfettning skulle jag testa med först. Eller googla runt lite för medel som är avsett för just blanka fälgar, men inte ta vilken som helst i alla fall. Stor risk att du får stifta nära bekantap med autosol efter det big_smile

3milius
6 januari 2016 · 296 Inlägg

WolframU skrev:

3milius skrev:

WolframU skrev:

Själv ser jag inget inlägg som rekommenderar Autosol, jag anar en missuppfattning från din sida.

Problemet är inte att hd grön är för mild, för det är ett i synnerlighet kraftfullt avfettningsmedel mot den smuts det är avsett för, men tjära hör inte dit.

AX3L skrev:
Du bör vara försiktig med fälgrengöring på polerade ytor (antar det är polerat som i högblankt likt chromat?)! Detsamma gäller med alkaliska avfettningarna. Nej en vanlig kallavfettning skulle jag testa med först. Eller googla runt lite för medel som är avsett för just blanka fälgar, men inte ta vilken som helst i alla fall. Stor risk att du får stifta nära bekantap med autosol efter det big_smile

Ja, hej på dig med 7 månader senare.
Du får nog läsa en gång till, vad han skriver är just vad som står, men han rekommenderar inte autosol som lösning.
Vad han skriver är att om man går på med för elaka medel så kan det paja ytan och en av utvägarna är autosol med jämna mellanrum för att hålla det blankt.

Hej på dig, vilken tidpunkt det är kan väl inte vara viktigt, jag såg att jag missat att svara,
och det är inte min stil att inte ge svar på tal.

Jag tror du får läsa en gång till, precis som du säger så tycker han att det finns användning för Autosol,
och eftersom det inte bör användas till nånting överhuvudtaget så är det dumt att nämna det alls.

Sista utvägen eller första, spelar ingen roll, nämn inte Autosol, då kanske någon använder det.

3milius
7 januari 2016 · 296 Inlägg

WolframU skrev:

3milius skrev:

WolframU skrev:

Ja, hej på dig med 7 månader senare.
Du får nog läsa en gång till, vad han skriver är just vad som står, men han rekommenderar inte autosol som lösning.
Vad han skriver är att om man går på med för elaka medel så kan det paja ytan och en av utvägarna är autosol med jämna mellanrum för att hålla det blankt.

Hej på dig, vilken tidpunkt det är kan väl inte vara viktigt, jag såg att jag missat att svara,
och det är inte min stil att inte ge svar på tal.

Jag tror du får läsa en gång till, precis som du säger så tycker han att det finns användning för Autosol,
och eftersom det inte bör användas till nånting överhuvudtaget så är det dumt att nämna det alls.

Sista utvägen eller första, spelar ingen roll, nämn inte Autosol, då kanske någon använder det.

Vi kan nog ordbajsa om detta länge, men så länge som du inte sätter dig in i vad han skrivit så kommer du nog aldrig heller förstå varför jag skriver som jag gör.

Nej jag fattar ingenting, mer än att Autosol är inte bra till nånting.

AX3L
7 januari 2016 · 398 Inlägg

WolframU skrev:

3milius skrev:

WolframU skrev:

Ja, hej på dig med 7 månader senare.
Du får nog läsa en gång till, vad han skriver är just vad som står, men han rekommenderar inte autosol som lösning.
Vad han skriver är att om man går på med för elaka medel så kan det paja ytan och en av utvägarna är autosol med jämna mellanrum för att hålla det blankt.

Hej på dig, vilken tidpunkt det är kan väl inte vara viktigt, jag såg att jag missat att svara,
och det är inte min stil att inte ge svar på tal.

Jag tror du får läsa en gång till, precis som du säger så tycker han att det finns användning för Autosol,
och eftersom det inte bör användas till nånting överhuvudtaget så är det dumt att nämna det alls.

Sista utvägen eller första, spelar ingen roll, nämn inte Autosol, då kanske någon använder det.

Vi kan nog ordbajsa om detta länge, men så länge som du inte sätter dig in i vad han skrivit så kommer du nog aldrig heller förstå varför jag skriver som jag gör.

Tack, ja du förstår precis vad jag menade. Men det är ingen idé att förklara för någon som inte begriper, som Stenmark en gång sa.

Men för att göra ett sista försök. Är fälgarna bara polerade och inte lackade och man använder syra eller alkalisk avfettning kan dem polerade ytan bli flammig, och enda sättet (mig veterligen) att återställa det är att polera upp ytan igen. Till det kan man använda autosol eller annat polermedel, men det var liksom inte det väsentliga här.

Muttley
7 januari 2016 ·

Autosol funkar utmärkt till krom.  Ger en fin yta.  Och jag har riktigt stor erfarenhet av det på motorcyklar och andra icke bilrelaterade detaljer som är ytbehandlade på riktigt vis. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang