Applikation, eletronik och installation av padda i bil. Avancerat skit;D

Installation av en bilanpassad tablet. Custom applikation och eletronik för att få allt perfekt anpassat efter mina krav.
  • 177 Följare
  • 34 102 Visningar
  • Uppdaterades senast 23 januari 2017
Decerto
24 april 2015 · 404 Inlägg

Lite off topic
Jag jobbar som producent på Avalanche studios och vi släpper snart ett spel som kanske tilltalar lite bil nördar här inne.

Spana in denna nya trailer som vi släppte igår:

Senast redigerat av Decerto (24 april 2015)

Dodge Viper GTS "track attack" (2014)
Decerto
29 april 2015 · 404 Inlägg

Ojoj det har varit en lång helg med 4 dagar å 15 timmars pass. Tyvärr hinner man ju aldrig så långt som man hoppats.

Men först och främst var målsättningen att få den besiktningsklar. I andra hand var det att få klart inredningen.
Jag hade tid för besiktning på måndag kl 15. Kl 14.55 stog bilen fortfarande på pallbockar men lyckades ta mig dit 15.10 fast det är en körsträcka på 25min smile Tyvärr hjälpte det inte då besiktningsgubben var av den surare sorten, att muta med en back öl funkade dåligt.

Fick leta ny tid och fick en dagen efter i en annan stad. Där gick det lite bättre med bara en tvåa. handbromsen hade bestämt sig för att inte ta på vänster bakhjul. Blir till att byta klossar.

Nåväl vad fick jag ordning på under helgen då? Jo avgasystemet med 4a! nya kattar på plats. Nya ratten med fungerande airbag och tuta på plats, var lite jobb med att byta splinsnavet i den.
Har designat klart mittkonsollen och plastat upp den. Tyvärr tar ju slipning och spackling evigheter. Eller så är det bara jag som är pedantisk. Det får inte finnas några ojämnheter alls!
All eletronik är i ordning med lite småpill kvar. testkörde det på väg hem till stockholm.

Tyvärr hade 12v feeden bestämt sig för att inte hitta fram till stereon vilken resulterade i att varje gång jag stängde av och satte på bilen möttes man av ett jävla brus från radion. Styrningen för värme och luftflöde hade en bugg i koden som gjorde att jag fick köra med orginal rattarna under testkörningen.

Hade också fått klart den eletriska handbromsen och den skulle bara testas. Tyvärr klantade jag mig när jag skulle kalibrera hur mycket den skulle dra och brännde kuggarna. Jaha bara att dra dit den manuella då.



Filt som väntar på plastning:
https://www1.garaget.org/gallery/images/120/119533/119533-e6b89eb0c44965adb4104a0974ea6580.jpg

Plastat och nu bara några timmars slipning, spackling, sy och limma kädsel framför mig.
https://www1.garaget.org/gallery/images/120/119533/119533-43a00bc6d4c9b092e9a06ecd2b330959.jpg

Första passet spackling och slipning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/120/119533/119533-5ddf4f35e1edc1a6abd9adce84cabf8a.jpg

En försmak på nya ratten, Måste bara fixa enblemet i mitten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/120/119533/119533-9d8ed7bdc2e94aaeb5835b04b2009831.jpg

Dodge Viper GTS "track attack" (2014)
eatorb
29 april 2015 · 204 Inlägg

Blir ju hur jävla bra som helst detta! big_smile

primeramannen
31 maj 2015 · 907 Inlägg

Vad händer fick du nått bakslag så du gav upp?

Dodge Dart "Darten" (1965)
Hunted Jackass
31 maj 2015 · 795 Inlägg

Jag vill gärna se resultatet, keep it up man! :-)

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
Decerto
31 maj 2015 · 404 Inlägg

Jag har inte gett upp bara gjort om lite, är nu inne på mitt 3:e pass big_smile. Hade visserligen räknat med det och håller på att åtgärda barnsjukdomar. Ska se om jag kan få upp lite bilder

Senast redigerat av Decerto (31 maj 2015)

Dodge Viper GTS "track attack" (2014)
Decerto
31 maj 2015 · 404 Inlägg

Hade dåligt med bilder tyvärr. Måste bli bättre på att dokumentera. Hade lite brottom så jag sket i bilder.
Men det som har hänt var att jag lyckade få in allt. klätt och klart för en helg med viper klubben på gottland ring. Var en del prylar som inte funkde som tänkt efter att provkört systemet. Bland annat var det inte så smidigt att helt ta bort dom fysiska reglagen för temp och fläkt. Så nu är allt urrivet och jag håller på att fixa ordning nya reglage för det. Sen är det mest detaljer för att allt ska in igen. Beslutade också för att klä om allt i läder i stället för konstläder. Det blev för lätt revor på slitytor.

Senast redigerat av Decerto (31 maj 2015)

Dodge Viper GTS "track attack" (2014)
Decerto
3 juni 2015 · 404 Inlägg

Testar ljus för dom nya komfort reglagen:
https://www1.garaget.org/gallery/images/120/119533/119533-02c6197ae30c558618b7c996ec1b9864.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/120/119533/119533-8d6fb7f8ff188c17c3c4dd86bd75dbea.jpg

Bjuder även på lite bilder när jag klädde mittkonsollen första gången:

https://www1.garaget.org/gallery/images/120/119533/119533-4b5b4c197a153f24ce5d691c4003fd7c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/120/119533/119533-c5bd1ac57c6b49c771055d3c38aa8b9b.jpg

Nu har jag rivit av allt och gör lite förbättringar:
https://www1.garaget.org/gallery/images/120/119533/119533-fca6ce1404d4332c0301927bf2cf8ebc.jpg

Dodge Viper GTS "track attack" (2014)
Lucif3r
3 juni 2015 · 2 183 Inlägg

Vad kör du med för MCU då? Och finns det någon speciell anledning till att du valde en surfplatta istället för en RPi?
Ska själv bygga eget system, fast inte som du med mediacenter osv. Jag kommer köra med en OLED skärm i lagom storlek och integrera i mätarhuset, som ska fungera som en mer avancerad färddator än den x70 har :p Men har en känsla av att den kommer styra halva bilen när man väl är klar... spårar rätt lätt ur tongue

Decerto
3 juni 2015 · 404 Inlägg

Jag valde att använda en platta. närmare sagt en GAlaxy tab s därför att dom är smidiga och kraftfulla, allt inbyggt som VÄLDIGT högupplöst skärm, batteri, bluetooth, wifi. Dessutom lätt att uppgradera och en miljard 3:e parts produkter. Jag använder en micro controller som heter IOIO. Mycket bra grund att starta från. Jag har labbat massa med att bygga ett helt digital instrumentkluster men det är väldigt svårt att komma ifrån lagget. Det vill man verkligen inte ha på varvmätaren. Har planer på att testa göra ett hål rakt igenom skärmen för att kunna dra igenom mätarnålen.

Dodge Viper GTS "track attack" (2014)
Lucif3r
3 juni 2015 · 2 183 Inlägg

Ah, IOIO... Hade funderingar på att skaffa en sån jag med förut, men kom på att det går likabra med en atmega MCU(eller vadsomhelst) via usb serial, och kostar bara typ 1/7e del av en ioio.

Lagget är inte så jäkla svårt att komma ifrån, eller iaf minimera. Men det beror på hur snabb MCU och snabb display man använder såklart.
Det smidigaste brukar ju vara att tjuva sig in på signalerna som går till orginalmätarna, då får man inte mycket mer lagg än vad orginalmätarna har. Kräver ju dock att man vet vad det är för typ av signaler, frekvens osv som instrumenthuset använder sig utav.

hur som, elektronikprojekt är alltid skoj. Ditt interface ser ju rätt trevligt ut smile

Decerto
3 juni 2015 · 404 Inlägg

Man får tacka. Det är lite kul att leka i photoshop:D

ioio kostar bara 100kr från kina.
För att få exakta värden utan lagg får man ju hooka upp sig på can-bus och då måste man ha alla koder. Vilket jag inte har. Chrysler sitter hårt på dom.

Senast redigerat av Decerto (3 juni 2015)

Dodge Viper GTS "track attack" (2014)
Lucif3r
4 juni 2015 · 2 183 Inlägg

100kr säger du? Från ebay då eller? Det var ju inte mycket... Kanske skulle inhandla en och leka lite med iaf smile

can-bus kan jag inte så mycket om, jag har ju "bara en gammal volvo" utan can-bus, som istället kör KWP-2000(ugh...). Och där ska man väl vara nöjd om man kan få ut 1-2FPS tongue

Decerto
5 juni 2015 · 404 Inlägg

Jepp, Ebay is your friend. Rekommenderar starkt att köpa en och leka lite.

Dodge Viper GTS "track attack" (2014)
Lilljegern däcksparkare
9 juni 2015 · 1 046 Inlägg

eftersom du inte upptaderar med något så kan du väl lite snabbt berätta vad man kan göra med en sån där ioio? wink

skojar bara tongue
Men du får fortfarande gärna berätta lite om den smile

Motor utan turbo suger >.>
Saab 9000CSE "2.3T aero Classic" (1998)
Lucif3r
9 juni 2015 · 2 183 Inlägg

Lilljegern skrev:
eftersom du inte upptaderar med något så kan du väl lite snabbt berätta vad man kan göra med en sån där ioio? wink

skojar bara tongue
Men du får fortfarande gärna berätta lite om den smile

"the sky's the limit" typ. Du kan få den att göra allt ifrån att blinka LED's till att styra halva bilen.
Att ens försöka göra någon form av lista är tämligen meningslöst, då den skulle bli flera sidor lång och ändå sakna typ hälften av allt den kan användas till.
Och eftersom den styrs av android så kan man göra allt 'tungt' arbete på android-enheten, vilket utökar möjligheterna ytterligare.

Ett enkelt exempel är ju att använda den till att läsa av en(eller flera för den delen) sensor, skicka avläsningen till android och låta android göra all beräkning och grafik för det man vill använda värdet till(t ex temperatur, varvtal osv).

matteeee Ingen himmel är så blå som min
9 juni 2015 · 2 971 Inlägg

Hur många in-ut är där i en sån? Eller det går att bygga ut? smile

Edit: Hittade kanske svaret - 46st IO plus lite strömutgångar mm?
Dock inga analoga ut? Men det går att köra PWM tyckte jag mig hitta smile

Senast redigerat av matteeee (9 juni 2015)

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Lucif3r
9 juni 2015 · 2 183 Inlägg

Det går ju att bygga ut med t ex shift-registers och liknande. Analog in/ut kan man också fixa med en extern DAC/ADC.
Strömutgångar är ju heller inga konstigheter att fixa, det är ju bara att montera en voltregulator på bilens elsystem(eller annan strömkälla) för att få önskad volt utgång, sen är det bara att koppla så mycket last regulatorn pallar med tongue
Extern ström är väl mer eller mindre ett måste, då MCU'n(IOIO) inte kan driva speciellt mycket på varje pinne. Tror det var typ 15-20mA per pinne, och max 200mA totalt.
Och utan extern ström är ju hela paketet begränsat till det USB porten på android-enheten kan pumpa ut, normalt sett runt 450-500mA. Brukar dock sjunka i takt med att batterinivån sjunker. Min HTC One S pallar bara att leverera ~350mA som max t ex.

Som sagt så kan man göra en hel del med sånna här saker. I vissa fall behövs lite extra komponenter, men det handlar om struntsummor.
Den enda begränsningen som egentligen finns är lagringsminnet på MCU'n, men eftersom man kan koppla upp den till t ex android så är minnet inget direkt problem längre. Det är värre om man kör en MCU 'stand alone', där MCU'n måste göra allt jobb, och alla instruktioner osv måste vara lagrade på MCU'ns minne. Det GÅR att utöka minnet med externa chip, men det är inte direkt smidigt. I dom fallen är det bättre att skaffa 2 MCU'er som komminuserar med varandra, och dela upp jobbet mellan dom.

Nåja, ska inte prata sönder tråden mer nu tongue

Decerto
9 juni 2015 · 404 Inlägg

Ser ut som jag inte behövde förklara vad den kan göra:D

Den har analoga utgångar och många andra funktioner också. Man kan kustomisera utgångarna genom att göra en egen "kernel" och flasha MCU:n. Men standard har mer än tillräckligt om du inte är raketforskare. Eftersom all logik görs på en androidenhet ligger det mesta av funktionaliteten i programerings bilioteket.

Jag har inte vågat uppdatera på ett tag då jag mest har misslyckats och gör om. Nu är det mycket "fabrication" på G. Klädde precis mittkonsollen i riktigt läder...men blev som vanligt inte 100% nöjd och börjar om igen.

Kanske ska våga mig på en bild på mitt misslyckande....

Dodge Viper GTS "track attack" (2014)
Decerto
9 juni 2015 · 404 Inlägg

Vart inte nöjd med sömmarna och det blev lite ojämnheter under lädret. Sen saknar den just nu glasrutan och tabben.
https://www1.garaget.org/gallery/images/120/119533/119533-086b1e6e2671fe978158c6cef911de49.jpg

Dodge Viper GTS "track attack" (2014)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang