Hej!

Har som projektarbete monterat ett megasquirt på volvon, med syftet att undersöka om förbrukningen kan minska genom optimering av insprutning och tändning.
Bilen går nu riktigt bra även om finlir absolut finns kvar, och är i dagsläget enligt tidigare nämnda syfte mappad riktigt snålt. (Smalbands)lambdan ligger runt 1.17-1.26 vid normal körning, 0.9 vid full gas. Ligger på gränsen till vad bilen klarar av utan att bli okörbar, även om man kan känna att den går ganska snålt genom en mer "nervös" motorkaraktär.
Till problemet.. Förbrukningen på fullvarm bil, vid lugn landsvägskörning i 80-90 km/h ligger för närvarande på 1.3l/mil, på tok för hög enligt mig.
Bilen är servad med ny olja och filter, nya tänddelar, ny sotningssats och fräschare spridare. Monterat sportluftfilter men är i övrigt fullt original (b230f). Gått 52xxx mil men det enda maskinella som jag vet är dåligt är möjligtvis ett för stort ventilspel. Startar lätt och alltid.
Någon som har en aning om vad som kan orsaka den förhöjda förbrukningen?
Kan det vara så att en allt för tilltagen snålställning kan få motsatt effekt? Eller är motorn bara klappslut rent allmänt?
Mvh Klubb