Bytt växellådsolja, växla ned 5>4 & 4>3 svårare nu

Ping
20 april 2015 · 29 Inlägg

Bytte idag växellådsoljan till min S40 1,8, -98, 6550mil (M3P växellådan som ska ha volvo syntetiska växellådsolja "3345534-6")
Iaf bytte till Biltemas "Transmissionsolja, helsyntetisk 75W-90" för det var den viskositetsklass som alla pratade om både på jagrullar och på vissa amerikanska och engelska bilforum och kommit fram till samma sak när jag kollat upp växellådans specifikationer. Den gamla olja var lite brunaktig, men ingen metall på avtappningspluggen. Fyllde upp 3,4liter som haynes säger och det började rinna över påfyllningshålet.

Hursomhelt den går kanonfint o växla upp för alla växlar 1-2-3-4-5. Sådär jätteenkelt o fint som det är en helt ny växellåda. Det verkar dock nästan som den är lite för fin, för om jag ställer den i neutralläge så vill den gärna luta sig lite mer åt högersidan mellan 3/4 och 5ans växel.
Nerväxlingen blir med andra ord lite konstig jag får dra den lite till vänster för att kunna växla ned från 5an till 4an och samma sak från 4an till 3an. När jag petar den uppåt från 4ans växel vill den gärna gå till 5an växel istället för 3an. Och från 5an till 4an växel fastnar den lite om jag bara trycker nedåt, måste trycka lite åt vänster.

Innan växellådsbytet var den mer neutral i mitten alltså vid växlarna 3/4. och växlingarna från 5>4 och 4>3 räckte att man bata peta växeln nedåt/uppåt på spaken. Det var med andra ord bättre innan växeloljebytet, fast jag fick ta i lite mer.


Summering:
Växla upp 1>2>3>4>5 går kanon
ner 3>2>1 går också kanon

Det är bara 5>4 & 4>3 som jag måste trycka lite till vänster
(Bussningarna till växelspakslänkaget är bytte för 1,5år sedan, så där är nog inte felet)

Vad beror det på? ? :-/ luft i systemet? för tunn olja? kanske ska vara så? sliten växelspakslänkage som doldes med den gamla oljan? Sliten växellåda som doldes med den gamla oljan?

Volkswagen Polo "AW" (2018)
Ping
23 april 2015 · 29 Inlägg

Är det verkligen inte en enda som vet eller har någon gissning vad det kan vara?
Växelspaken pekar alltså lite åt höger i friläge, det är väl det som är problemet antar jag.

Returfjäder? Bussning? Inställning?
Vad är det som drar tillbaka växelspaken i mittenläget när den är i friläget?

Sprängskiss växelspaken i m3p lådan
http://www.volvopartswebstore.com/images/parts/volvo/fullsize/GR-72092.jpg

Volkswagen Polo "AW" (2018)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang