4813
Sök

Växlarna känns "låga", lamellerna slitna? Volvo V40, -97

260 Inlägg
20 april 2015
Trådstartare
#1
Nu när bromsarna är okej (tidigare tråd), så är det några andra saker som kanske kunde vara bättre på mitt nyförvärv...

Om alla växlar känns "låga", dvs jag kan ta en rondell i 40-50km/h på 4:an och 5:ans växel utan att bilen stannar, och när jag kör skulle jag nästan vilja ha en 6:a och 7:a känns det som.

Är det lamellerna som är slitna då, eller är det kopplingen eller växellådan? (Kopplingen slirar inte, men tar annars ganska högt upp.)

Evildan
20 april 2015
#2
Nej det är inte lamellerna som är felet, det är konstruktören som gav din bil en låg utväxling, vilket gör att den går på höga varvtal.

Forummoderator
18 329 Inlägg
20 april 2015
#3
Evildan skrev:
Nej det är inte lamellerna som är felet, det är konstruktören som gav din bil en låg utväxling, vilket gör att den går på höga varvtal.

Jajamen. 1.6-litersmotorn får slita hårt för att hålla bilen rullande. Det får du leva med.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

260 Inlägg
20 april 2015
Trådstartare
#4
Jasså! Ere så... Men iofs bra att det inte är något fel där iaf. smile

Förresten, bara för skojs skull då -  nån kollega sa att det går att "chippa" (??) upp en 1,6 till en 2,0. Förstod inte vad han menade, men det lät som att trimma bilen, typ. tongue Något med att skillnaden mellan 1,6 och 1,8/2,0 ligger i kretskortet och att det går att ändra, åtminstone i teorin? Någon som vet vad han talade om?

och Dupont
581 Inlägg
20 april 2015
#5
Genna skrev:
Jasså! Ere så... Men iofs bra att det inte är något fel där iaf. smile

Förresten, bara för skojs skull då -  nån kollega sa att det går att "chippa" (??) upp en 1,6 till en 2,0. Förstod inte vad han menade, men det lät som att trimma bilen, typ. tongue Något med att skillnaden mellan 1,6 och 1,8/2,0 ligger i kretskortet och att det går att ändra, åtminstone i teorin? Någon som vet vad han talade om?

Nu vet jag inte mycket om V40 is olika motorer, men du kan inte chippa upp motorstorleken roll
Han kanske menade att få effekten (Hk) som en 1.8/2.0 , om inte så har han nog inte vaknat riktigt än wink

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

260 Inlägg
20 april 2015
Trådstartare
#6
Dupond skrev:
Nu vet jag inte mycket om V40 is olika motorer, men du kan inte chippa upp motorstorleken roll
Han kanske menade att få effekten (Hk) som en 1.8/2.0 , om inte så har han nog inte vaknat riktigt än wink

Mycket möjligt att han menade effekten. Vad innebär det då? För han sa att den inte drar mer soppa iaf... roll

260 Inlägg
20 april 2015
Trådstartare
#7
Hybridsmurfen skrev:
Evildan skrev:
Nej det är inte lamellerna som är felet, det är konstruktören som gav din bil en låg utväxling, vilket gör att den går på höga varvtal.

Jajamen. 1.6-litersmotorn får slita hårt för att hålla bilen rullande. Det får du leva med.

Men det är lite lustigt... Min gammelopel hade kanske 74 hk och Volvon har en 140 hk. Jag hade nog förväntat att Volvon skulle vara typ dubbelt så stark. Men Opeln drog rätt bra i 110. Femman på den bilen hade jag inte kunnat ha i en rondell precis. Den växeln var för fart över 70-80. På Volvon känns det som jag saknar ett par växlar för högre hastigheter.

Edit: 115 hk hade Opeln visst... Lite mer än jag trodde. Men ändå.
Senast redigerat av Genna (20 april 2015)

Forummoderator
18 329 Inlägg
21 april 2015
#8
Genna skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Evildan skrev:
Nej det är inte lamellerna som är felet, det är konstruktören som gav din bil en låg utväxling, vilket gör att den går på höga varvtal.

Jajamen. 1.6-litersmotorn får slita hårt för att hålla bilen rullande. Det får du leva med.

Men det är lite lustigt... Min gammelopel hade kanske 74 hk och Volvon har en 140 hk. Jag hade nog förväntat att Volvon skulle vara typ dubbelt så stark. Men Opeln drog rätt bra i 110. Femman på den bilen hade jag inte kunnat ha i en rondell precis. Den växeln var för fart över 70-80. På Volvon känns det som jag saknar ett par växlar för högre hastigheter.

Edit: 115 hk hade Opeln visst... Lite mer än jag trodde. Men ändå.

100 eller 109 Hk har din Volvo. För det var väl 1.6?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

260 Inlägg
13 juni 2015
Trådstartare
#9
Hybridsmurfen skrev:
100 eller 109 Hk har din Volvo. För det var väl 1.6?

Motoreffekt: 103 kW, så då blir det väl 140 hk?

Sorry för sent svar...

Evildan
13 juni 2015
#10

348 Inlägg
14 juni 2015
#11
Genna skrev:
Hybridsmurfen skrev:
100 eller 109 Hk har din Volvo. För det var väl 1.6?

Motoreffekt: 103 kW, så då blir det väl 140 hk?

Sorry för sent svar...

1.6an finns inte i mer än 109hk, 2.0 utan turbo ligger just under 140.

kolla upp bilen här och se vad det står för effekt https://fordonsfraga.transportstyrelsen … ordon.aspx eller skicka regnummer till mig så får jag kika.

//

260 Inlägg
14 juli 2015
Trådstartare
#12
Evildan skrev:
Här var det en 1.6l

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303982

Bytt bil igen?

Nej, det är samma.

260 Inlägg
14 juli 2015
Trådstartare
#13
fax110 skrev:
Genna skrev:
Hybridsmurfen skrev:
100 eller 109 Hk har din Volvo. För det var väl 1.6?

Motoreffekt: 103 kW, så då blir det väl 140 hk?

Sorry för sent svar...

1.6an finns inte i mer än 109hk, 2.0 utan turbo ligger just under 140.

kolla upp bilen här och se vad det står för effekt https://fordonsfraga.transportstyrelsen … ordon.aspx eller skicka regnummer till mig så får jag kika.

//

"Motoreffekt, kW: 103,0"

Omvandling kW till hk: 103 x 1,36 = 140

Stämmer inte detta med 1.6an?

Forummoderator
18 329 Inlägg
14 juli 2015
#14
Genna skrev:
fax110 skrev:
Genna skrev:

Motoreffekt: 103 kW, så då blir det väl 140 hk?

Sorry för sent svar...

1.6an finns inte i mer än 109hk, 2.0 utan turbo ligger just under 140.

kolla upp bilen här och se vad det står för effekt https://fordonsfraga.transportstyrelsen … ordon.aspx eller skicka regnummer till mig så får jag kika.

//

"Motoreffekt, kW: 103,0"

Omvandling kW till hk: 103 x 1,36 = 140

Stämmer inte detta med 1.6an?

Nej. Då är det en 2.0 utan turbo. En trevlig bil om du frågar mig. Lustigt nog fick jag erbjudande om att köpa en 2.0T (med turbo) från 2004, tror den heter classic för 5 papp igår. Ska fundera på saken men även dessa rostar tydligen. Tyvärr är den manuell låda på. Det var längesen jag tvingades köra en sådan.

Hur har bilen gått för dig annars? Förbrukning ca?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

208 Inlägg
14 juli 2015
#15
Genna skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Evildan skrev:
Nej det är inte lamellerna som är felet, det är konstruktören som gav din bil en låg utväxling, vilket gör att den går på höga varvtal.

Jajamen. 1.6-litersmotorn får slita hårt för att hålla bilen rullande. Det får du leva med.

Men det är lite lustigt... Min gammelopel hade kanske 74 hk och Volvon har en 140 hk. Jag hade nog förväntat att Volvon skulle vara typ dubbelt så stark. Men Opeln drog rätt bra i 110. Femman på den bilen hade jag inte kunnat ha i en rondell precis. Den växeln var för fart över 70-80. På Volvon känns det som jag saknar ett par växlar för högre hastigheter.

Edit: 115 hk hade Opeln visst... Lite mer än jag trodde. Men ändå.

Byt växellåda så får du bättre fart på den.
Förövrigt så har jag en liggande med riktigt bra utväxling.
Skicka PM vid intresse.
Finns isf i Göteborg.

Prata utan att tänka är som att torka sig i röven innan man skiter

260 Inlägg
30 augusti 2015
Trådstartare
#16
Hybridsmurfen skrev:
Genna skrev:
fax110 skrev:

1.6an finns inte i mer än 109hk, 2.0 utan turbo ligger just under 140.

kolla upp bilen här och se vad det står för effekt https://fordonsfraga.transportstyrelsen … ordon.aspx eller skicka regnummer till mig så får jag kika.

//

"Motoreffekt, kW: 103,0"

Omvandling kW till hk: 103 x 1,36 = 140

Stämmer inte detta med 1.6an?

Nej. Då är det en 2.0 utan turbo. En trevlig bil om du frågar mig. Lustigt nog fick jag erbjudande om att köpa en 2.0T (med turbo) från 2004, tror den heter classic för 5 papp igår. Ska fundera på saken men även dessa rostar tydligen. Tyvärr är den manuell låda på. Det var längesen jag tvingades köra en sådan.

Hur har bilen gått för dig annars? Förbrukning ca?

Okej! Det  var ju roligt, att det var en 2.0:a. smile Och jo, rost verkar vara ett problem - mina bromsrör var ju bara rostpulver under det 1 cm tjocka lagret lera som låg på.

Jag är ändå ganska nöjd med bilen. Kan bero på att det var en rejäl uppgradering från mina tidigare bilar, så jag är kanske inte så "bortskämd"... Tror den drar lite under 0,7 på landsväg. I stadstrafik får jag tanka betydligt oftare.

Blev det nån bil då? smile

208 Inlägg
30 augusti 2015
#17
Genna skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Genna skrev:
"Motoreffekt, kW: 103,0"

Omvandling kW till hk: 103 x 1,36 = 140

Stämmer inte detta med 1.6an?

Nej. Då är det en 2.0 utan turbo. En trevlig bil om du frågar mig. Lustigt nog fick jag erbjudande om att köpa en 2.0T (med turbo) från 2004, tror den heter classic för 5 papp igår. Ska fundera på saken men även dessa rostar tydligen. Tyvärr är den manuell låda på. Det var längesen jag tvingades köra en sådan.

Hur har bilen gått för dig annars? Förbrukning ca?

Okej! Det  var ju roligt, att det var en 2.0:a. smile Och jo, rost verkar vara ett problem - mina bromsrör var ju bara rostpulver under det 1 cm tjocka lagret lera som låg på.

Jag är ändå ganska nöjd med bilen. Kan bero på att det var en rejäl uppgradering från mina tidigare bilar, så jag är kanske inte så "bortskämd"... Tror den drar lite under 0,7 på landsväg. I stadstrafik får jag tanka betydligt oftare.

Blev det nån bil då? smile

Jag vill ha en 2004 classic om du inte själv skall ha den. Rost är inget problem. Ring mig  070 664 68 69

Prata utan att tänka är som att torka sig i röven innan man skiter

Forummoderator
18 329 Inlägg
30 augusti 2015
#18
Volvo-V40-T4 skrev:
Genna skrev:
Hybridsmurfen skrev:

Nej. Då är det en 2.0 utan turbo. En trevlig bil om du frågar mig. Lustigt nog fick jag erbjudande om att köpa en 2.0T (med turbo) från 2004, tror den heter classic för 5 papp igår. Ska fundera på saken men även dessa rostar tydligen. Tyvärr är den manuell låda på. Det var längesen jag tvingades köra en sådan.

Hur har bilen gått för dig annars? Förbrukning ca?

Okej! Det  var ju roligt, att det var en 2.0:a. smile Och jo, rost verkar vara ett problem - mina bromsrör var ju bara rostpulver under det 1 cm tjocka lagret lera som låg på.

Jag är ändå ganska nöjd med bilen. Kan bero på att det var en rejäl uppgradering från mina tidigare bilar, så jag är kanske inte så "bortskämd"... Tror den drar lite under 0,7 på landsväg. I stadstrafik får jag tanka betydligt oftare.

Blev det nån bil då? smile

Jag vill ha en 2004 classic om du inte själv skall ha den. Rost är inget problem. Ring mig  070 664 68 69

Den var inte rostig så jag köpte den. Den är såld av mig sedan länge. Tack för svar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök