Saab 9000 driver framåt vid frikoppling ( sinterlamell )

wetese
25 april 2015 · 655 Inlägg

Hur är egentligen en fyrpuckad sinterlamell på en saab 9000 ?

köpte en, och den monterades med 1mm chims, bilen driver framåt när man frikopplar. skulle det varit chimsat med 0,5 mm istället, hade det hjälpt ? Och går det köra så som den är nu, inte så kul, men är inte sugen på att riva ner lådan...

Det gäller en Saab 9000 A50- 98    170hk

Tacksam för hjälp..

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
25 april 2015 · 3 730 Inlägg

Du skulle schimsat mer...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Mickius
26 april 2015 · 4 670 Inlägg

Gör om gör rätt smile

Känns pedalen bra i övrigt?

Senast redigerat av Japs-Micke (26 april 2015)

wetese
26 april 2015 · 655 Inlägg

Det är inte jag som gjort jobbet... Men nu åker jag på och göra om det ändå.  Chimsade ju 1mm,  ska inte behöva ha mer än det? 0.5 och 1mm fanns och köpa, 1mm användes vid de flesta fall stod de.  Bilen gick ju knappt köra, växlarna var extremt tröga att få i, fick inte ens i backen. Och när bilen inte är igång går ju växlarna i väldigt lätt, när man körde och skulle trycka ner kopplingen tog den nästan direkt man rörde pedalen lite.

Går det fixa till detta på nått sätt, byter till en orginal koppling annars. Håller på att riva ner lådan nu , så hjälp vore uppskattat!

wetese
26 april 2015 · 655 Inlägg

Läste nånstans om att man kunde behöva svarva svänghjulet?

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
26 april 2015 · 3 730 Inlägg

Mer schims eller originalprylar

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
wetese
26 april 2015 · 655 Inlägg

Är du säker på det? Har mer chims men vill inte sätta ihop lådan o så blir det skit igen... Orginalkoppling är 7,4
Sinter 8,1 .... En skillnad på 0.7 mm, då borde 1mm räcka? Kan nått vara felmonterat?

Senast redigerat av wetese (26 april 2015)

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
26 april 2015 · 3 730 Inlägg

wetese skrev:
Är du säker på det? Har mer chims men vill inte sätta ihop lådan o så blir det skit igen... Orginalkoppling är 7,4
Sinter 8,1 .... En skillnad på 0.7 mm, då borde 1mm räcka? Kan nått vara felmonterat?

Jag förutsätter ju att allt är rätt monterat. Vet bekanta som strulat med måtten. En originallamell är väldigt mjuk. Så man lurar sig lätt när man mäter med skjutmått

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
wetese
26 april 2015 · 655 Inlägg

Vet att chimsen monterades iaf, så jag vet inte vad som är fel

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
26 april 2015 · 3 730 Inlägg

wetese skrev:
Vet att chimsen monterades iaf, så jag vet inte vad som är fel

Du vill inte ta till dig att schimsningen kan va felaktig så vi släpper det.

Har du möjligen luft i kopplingshydraliken?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Gizmojohan
26 april 2015 · 3 295 Inlägg

Tänkte precis samma sak. Är det ordentligt luftat? Väldigt viktigt att bromsvätske behållaren är tvärfull när man luftar kopplingen på 9000..

wetese
26 april 2015 · 655 Inlägg

Ja han som gjort det säger att han hade luftat ordentligt, men man får ju nästan slå i växlarna, och backen går inte i , så måste ju vara fel chimsat. Tror jag byter till orginal koppling, jävligt surt... Men men

Gizmojohan
26 april 2015 · 3 295 Inlägg

Så du har inte testat och luftat innan du rivit isär allt? För du kommer ju få lufta det sjävl ändå...

wetese
26 april 2015 · 655 Inlägg

Det är luftat

Knallhattsson
28 april 2015 · 176 Inlägg

Ska du ha ner de igen så provtryck tryckplattan och mät så ser du exakt hur mycket du behöver shimsa/svarva..

BMW E90 316i "Norsken" (2008)
wetese
3 maj 2015 · 655 Inlägg

Jepp, läste om det Filip smile men har plockat ner lådan nu, och nu åker det på en aerokoppling istället smile

Knallhattsson
4 maj 2015 · 176 Inlägg

gött men mäter upp alla nya kopplingar nu så man vet var max inspänning är smile

Ser man direkt om man behöver shimsa eller svarva tongue

BMW E90 316i "Norsken" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang