it_mutt
Avstängd
26 april 2015
· 10 388 Inlägg
caromania skrev:
it_mutt skrev:
caromania skrev:
Där ser man. Visar man upp detta intyg när man då gör en registreringsbesiktning av bilen i sänkt utförande, eller ska man ha intyget liggandes i handskfacket för att kunna sticka under näsan på varje polisman eller besiktningsman på bilprovningen som påstår att bilen inte är godkänd? Hur får man tag på intyget förresten där det står att eftermarknadsdelen är godkänd för just bilen i fråga? Är det den där klisterlappen på kartongen där det står "Godkänd av TÜV"?
TÜV-godkännandet bör, rent krasst sett, räcka.
Sen finns det säkert (detta är alltså rent spekulativt) undantag; delen är godkänd men påverkar trafiksäkerheten eller att delen är godkänd men påverkar något annat och därför får man inte ha det. I så fall utgår jag helt enkelt från att "någon annan regel/lag" skulle ha "övertag" i frågan.
Man får väl kanske, även med lagstöd, intyg osv, kanske snarare säga; inom "rimliga gränser" (öppet för tolkning iofs) så är det (eller ska inte vara åtminstone) inga problem att göra ändringar (som att ex.vis sänka den).
I teorin. I praktiken är det ju inte alls så enkelt utan nog näst intill omöjligt. Det finns en hel drös med exempel på både besiktningsmän och polismän som "gjort nedslag" och krävt återställning/intyg på bilar som haft diverse "utrustning" fast det varit obefogat, och att då vifta med det man själv tycker är ett intyg har sällan (någonsin?) hjälpt. Det bilägaren drabbas av är ju ett totalt vimmel av byråkrati där processen inte är lika enkel i verkligheten som på pappret och hela bevisbördan ligger på dig som ägare. Ingen tillverkare av delar eller bilar kommer lyfta ett finger för att hjälpa dig. Att då inte se beteckningen "helbilsgodkänd" som något annat än att man öht inte ska ändra på bilens egenskaper i form av chassie etc är tämligen vanskligt.
Ja, och det finns minst lika många exempel där varken besiktningsmän eller polis gjort några nedslag alls. Jag är ytterst tveksam till att majoriteten av de som råkat ut för dessa nedslag, ens gjort något mer än att käfta emot (vilket sällan gör någon nytta på någon som redan har en "grinig attityd").
Jag anser inte heller att det är tämligen vanskligt. Jag personligen känner ingen som råkat ut för några problem vid ändringar (jag väger alltså inte in forumposter där hälften av historien utelämnats och/eller detaljer saknas). Detta kanske just för att jag inte heller känner någon som gett sig utanför dessa "rimliga gränser". Sen får du eller någon annan som möjligen själva drabbats anse att det väger tyngre, men det ändrar inte min åsikt och än mindre vad som faktiskt gäller.
Hur man ska ställa sig till ett helbilsgodkännande har jag dock inte sagt något om. Däremot att påstå att det generellt -är- så egentligen att man inte får göra något, är fel, för så -är- det inte (vilket nyss laghänvisats exempelvis).
Du får alltså, egentligen, visst ändra och göra saker. Huruvida du klarar av att i efterhand, vid behov, bevisa att du har gjort det "rätt och riktigt" har inget med helbilsgodkännandet i sig självt att göra.
Åter till topic.
Senast redigerat av it_mutt (26 april 2015)
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!