4860
Sök

Köpråd: Volvo XC90

5 Inlägg
26 april 2015
Trådstartare
Hallå Garaget!

Jag är en väldigt ny medlem här och jag har kommit förbi sidan vid ett flertal tillfällen tidigare, men aldrig riktigt haft något gemensamt för att registrera, förrän nu.

Jag har sen en tid tillbaka förälskat mig i Volvo XC90, jag tycker den är spot on och så otroligt snygg, men jag har hört en del om bilen, att den skall gå sönder en hel del, att reparationer är dyra osv.

Så jag ville posta en tråd här för att se om Ni möjligtvis har några synpunkter, egna erfarenheter eller dylikt gällande denna bil modell?...

Jag har provkört 2 stycken hittills, varav den senaste hade fel på avgassystemet samt att motorn inte fick tillräcklig med olja vilket resulterade i att bensinmotorn lät som en dieselmotor. Enligt besiktningsmannen i alla fall.

Jag har nyligen även funnit en som är en -06 och har gått cirka 15 000 mil och har endast haft 3 ägare.

Så det var väl det... mestadels jag är ute efter är erfarenheter, synpunkter, fakta osv ifrån Er om denna bil, om ryktena om bilen verkligen är sanna, att den går sönder en hel del och att reparationen m.m är dyrt.

Tack!

Hälsningar,
Chrazey

7 797 Inlägg
26 april 2015
Varför en XC90?
Det finns ju så många BRA bilar.
Har du stor familj så du behöver 7-sitsig?
Samma innerutrymmen får du i en betydligt mindre bil.
Har du kollat bakluckorna?
Hur tror du det går att nå bagaget med nedre luckan fälld?
Behöver du en 4x4 för att ta dig fram bättre än en 2-hjulsdriven kombi så ska du glömma XC90.
Den är endast en exportprodukt för amerikanska hemmafruar.
Bränsleförbrukning, försäkring och skatt har du nog reda kollat upp, så där passar jag.

Tror inte att den går sönder mer än genomsnittsbilen.
Men delarna verkar vara hutlöst dyra.

Vill du veta mer om XC90 så läs köpguiderna i 4WD # 3/2006 för årsmodellerna 2003 - 2006 samt # 12/2009 för årsmodellerna 2003 - 2009.
Där avhandlas bl a fel och brister = sånt man ska vara observant på inför ett köp.

Hobby Fotograf
650 Inlägg
27 april 2015
Är totalt förälskad i min XC90, visst dyr i skatt men det tar jag igen genom att jag åker ca 3-4000 mil om året med den.

Inte specielt dyra reservdelar skulle jag påstå men allt är ju självklart relativt.
Tar sig fram helt ok i lättare terräng men det är ju såklart relativt där också, jämför man med min cheva så nej, jämför man med min s60 så är den en riktig offroad maskin wink

Fördelar:
Otroligt bekväm
Väldigt tyst att åka i
Stor inuti, inga problem för mig (1.85 lång) att sitta bak t.ex.
Fantastiskt stor bagageutrymme, framförallt om du fäller bakstolarna.
Går billigt, snittar 0.75 L/Milen dock främst motorväg och lite körning i förorter.

Negativt:
Dyr skatt framförallt om du ska ha en Diesel.
Dyrare än en normal stor bil såklart, reservdelarna är lite dyrare.

Kan inte komma på så mycket mer faktiskt just nu.

Nu har jag bara haft min i 4 månader men har än så länge inte haft några problem med den.

Lycka till!

5 Inlägg
27 april 2015
Trådstartare
ProXem skrev:
Är totalt förälskad i min XC90, visst dyr i skatt men det tar jag igen genom att jag åker ca 3-4000 mil om året med den.

Inte specielt dyra reservdelar skulle jag påstå men allt är ju självklart relativt.
Tar sig fram helt ok i lättare terräng men det är ju såklart relativt där också, jämför man med min cheva så nej, jämför man med min s60 så är den en riktig offroad maskin wink

Fördelar:
Otroligt bekväm
Väldigt tyst att åka i
Går billigt, snittar 0.75 L/Milen dock främst motorväg och lite körning i förorter.

Negativt:

Nu har jag bara haft min i 4 månader men har än så länge inte haft några problem med den.

Lycka till!

Härlig post, tack för inlägget! smile

Jo precis, nej jag tänker mig för en bensin helt klart, då diesel inte alls kommer vara något för min del.
Dock undrar jag, jag vet att de flesta är 4x4 eller AWD, jag har hört att det går att ta bort detta och endast köra med tvåhjulsdrift, stämmer detta?

Sedan hur mycket ligger reservdelarna samt reparationer på tro?...

Du haft din i 4 månader och är förälskad i den?, härligt att höra! smile

Jag är själv 1,84 så det lät bra det där! smile

Jag har själv för närvarande en Volvo S60 2.4T -02 och den drar en del om jag ska vara ärlig. Hur tror du att en XC90 i relation till denna bil, är i förbrukning?...
Dock 0.75/Mil för en sådan stor bil, låter enligt mig rätt hyfsat faktiskt, nu kan jag dock ingenting om bilar på det sättet... men låter helt okej, till skillnad ifrån den jag provkörde. Där åkte visaren från full till halvfull på 15-30 min bara, så det var kanske det som besiktningsmannen fann problemen på senare.

Måste dock fråga, är detta standard färg på XC90 eller är det endast din som har detta, med andra ord har du "moddat" den eller liknande?...

https://www1.garaget.org/archive/83/82367/372161/372161-3519258.jpg

Hobby Fotograf
650 Inlägg
27 april 2015
Chrazey skrev:
ProXem skrev:

Fördelar:
Otroligt bekväm
Väldigt tyst att åka i

Negativt:

Lycka till!

Härlig post, tack för inlägget! smile

Jo precis, nej jag tänker mig för en bensin helt klart, då diesel inte alls kommer vara något för min del.
Dock undrar jag, jag vet att de flesta är 4x4 eller AWD, jag har hört att det går att ta bort detta och endast köra med tvåhjulsdrift, stämmer detta?

Sedan hur mycket ligger reservdelarna samt reparationer på tro?...

Du haft din i 4 månader och är förälskad i den?, härligt att höra! smile

Jag är själv 1,84 så det lät bra det där! smile

Jag har själv för närvarande en Volvo S60 2.4T -02 och den drar en del om jag ska vara ärlig. Hur tror du att en XC90 i relation till denna bil, är i förbrukning?...
Dock 0.75/Mil för en sådan stor bil, låter enligt mig rätt hyfsat faktiskt, nu kan jag dock ingenting om bilar på det sättet... men låter helt okej, till skillnad ifrån den jag provkörde. Där åkte visaren från full till halvfull på 15-30 min bara, så det var kanske det som besiktningsmannen fann problemen på senare.

Måste dock fråga, är detta standard färg på XC90 eller är det endast din som har detta, med andra ord har du "moddat" den eller liknande?...

http://www1.garaget.org/archive/83/8236 … 519258.jpg

Okej, ja bensinarna kollade jag lite på men dom jag provkörde och tittade på låg runt 1.2 - 1.3L/Milen, så räkna där omkring. Just 2.5T som sitter i XC90 gör sig bra då den är lite starkare än dieseln som sitter i min bil, dock för man ju ett hugg tillbaka när man ska tanka. Jag är inte direkt ute efter nått fartmonster, då hade jag inte köpt mig en XC90. Jag köpte den för jag ville åka skönt, tyst och framförallt för att den kan lasta så mycket.

Det går att ta bort t.ex kardanaxeln om du bara vill ha FWD, får man fråga varför du skulle vilja ha den FWD?

Jag var tvungen att byta stötdämpare och handbromsbelägg bak, gick på 2000 SEK för dom delarna. Min högtryckspump till strålkastarna var även dålig så byte den också, gick på 500 SEK.

Kan du mecka själv så är ju det ett väldigt stort plus, men det gäller dom flesta bilar.
Då jag meckar allt själv så har jag lite svårt att uppskatta vad det skulle kosta för någon som lämnar till verkstad varje gång. Men räkna grovt med det dubbla kanske?

Ja jag är super nöjd med just dieselmotorn, den är lite slö men det tar mig dit jag ska och billigt dessutom. Tankade full tank 68 liter för 1 vecka sedan, har nu idag kört 73 mil och har 1/5 tank kvar, dock ska nämnas att jag kört en del inne i stan den senaste veckan.

Menar du färgen på instrumenthuset?
Jag har inte moddat det eller så, men kan vara lite missvisande då jag använder olika fotofilter när jag tar kort som har ändra hur färgen uppfattas wink

5 Inlägg
27 april 2015
Trådstartare
ProXem skrev:
Okej, ja bensinarna kollade jag lite på men dom jag provkörde och tittade på låg runt 1.2 - 1.3L/Milen, så räkna där omkring. Just 2.5T som sitter i XC90 gör sig bra då den är lite starkare än dieseln som sitter i min bil, dock för man ju ett hugg tillbaka när man ska tanka. Jag är inte direkt ute efter nått fartmonster, då hade jag inte köpt mig en XC90. Jag köpte den för jag ville åka skönt, tyst och framförallt för att den kan lasta så mycket.

Det går att ta bort t.ex kardanaxeln om du bara vill ha FWD, får man fråga varför du skulle vilja ha den FWD?

Jag var tvungen att byta stötdämpare och handbromsbelägg bak, gick på 2000 SEK för dom delarna. Min högtryckspump till strålkastarna var även dålig så byte den också, gick på 500 SEK.

Kan du mecka själv så är ju det ett väldigt stort plus, men det gäller dom flesta bilar.
Då jag meckar allt själv så har jag lite svårt att uppskatta vad det skulle kosta för någon som lämnar till verkstad varje gång. Men räkna grovt med det dubbla kanske?

Ja jag är super nöjd med just dieselmotorn, den är lite slö men det tar mig dit jag ska och billigt dessutom. Tankade full tank 68 liter för 1 vecka sedan, har nu idag kört 73 mil och har 1/5 tank kvar, dock ska nämnas att jag kört en del inne i stan den senaste veckan.

Menar du färgen på instrumenthuset?
Jag har inte moddat det eller så, men kan vara lite missvisande då jag använder olika fotofilter när jag tar kort som har ändra hur färgen uppfattas wink

Jo men självklart, det är ju det som är själva "syftet" med XC90, den passar definitivt inget om man vill ha ett fartmonster, som du själv säger. Då är min nuvarande S60 2.4T bättre för det syftet.
Okej okej, ingen aning vad min drar nu... men skulle dock inte förvåna mig om det var snarlikt tongue
Förlåt om jag är lite efter, men hur menar du med ett hugg tillbaka när du ska tanka?

Absolut får du fråga det... det var mest en tanke jag haft, då jag hört från flertalet kollegor att om man inte håller koll på AWD samt underhåller den noggrant och den går, så kommer det kosta skjortan att fixa det.
Sedan behöver jag inte riktigt AWD, men är väldigt inne på XC90 och har även hört av en annan kollega att man kan koppla bort AWD till FWD. Vet ej om detta stämmer dock?...

Okej, så jag antar att dem priserna var endast för delarna, själva jobbet utfört var ej inkluderat i priset?...

68 liter på en vecka, kört 73 mil med blandad körning och 1/5 tank kvar?... rätt så hyfsat faktiskt, nice! smile

Jo precis, på fartmätaren osv... haha, aj då, såg riktigt nice ut faktiskt! big_smile

4 824 Inlägg
27 april 2015
torsen skrev:
.

alla är ju inte 7 sitsiga, det finns ju även 5 sitsiga wink

Chrazey skrev:
Sedan behöver jag inte riktigt AWD, men är väldigt inne på XC90 och har även hört av en annan kollega att man kan koppla bort AWD till FWD. Vet ej om detta stämmer dock?...

då är det bättre att köpa en som är FWD ifrån början, dom lite äldre har då 2,5T motorn medans dom lite nyare 3,2 liters sug 6an

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

5 Inlägg
27 april 2015
Trådstartare
Christian S skrev:
torsen skrev:
.

alla är ju inte 7 sitsiga, det finns ju även 5 sitsiga wink

Chrazey skrev:

då är det bättre att köpa en som är FWD ifrån början, dom lite äldre har då 2,5T motorn medans dom lite nyare 3,2 liters sug 6an

Sant det! smile

Jo det är det nog, det är bara det att det verkar vara relativt svårt att hitta en som endast är FWD. Då de flesta/majoriteten är AWD tyvärr.

7 797 Inlägg
27 april 2015
Om du nu prompt ska köpa en XC90 och vill ha 2WD så ska du veta att bilen ÄR FWD till drygt 99%.
Haldex`en i allmänhet och de äldre i synnerhet kopplar inte in bakhjulen förrän det är för sent.
D v s när framhjulen tappat greppet.
Så att plocka bort bakre kardanaxeln innebär endast något reducerad vikt.
Men drivaxlar och hela baletten där bak kommer ändå att tvingas snurra med.
Så att friktionsförlusterna blir noll.

B t w, har du skickat efter köpråden på XC90 från FWD - tidskriften Four Wheel Drive?

Sök