4442
Sök

Saab og900 växellådsras?

Lastbilschaufför
265 Inlägg
14 december 2006
Trådstartare
#1
Tjenare.

Fick idag ta och hämta hem min bil pga att jag troligen knäckt min växellåda.
Har inte haft tid att kolla vad det är, blir av imorgon.
Men är det någon som är bra som tror sig veta vad det kan vara.

Bil: Saab 900 turbo -92

Jag var alltså ute och for idag med två klasskompisar och skulle då självklart visa va gamle saaba gickför wink
Vi var ute på ett så kallat nödfält (Millitärflygfält) som vi brukar vara och leka på.
Och det gick ju bra tills när jag skulle lägga på ett redigt hjulspinn i en kurva.
Kom in på 2an och kopplade upp han och det spann iväg sen när jag skulle lägga i 3an så hände det inget det bara varva till. Jag la ur 3an i och i med 3an igen fortfarade samma sak, jag stannade och provade varenda växel och ingen driver sad
Men hastighetsmätaren funkar ju. Det smällde inte till nått alls när det hände och när jag lägger i växel och släpper upp kopplingen så tickar det lite svagt om lådan. Jag tror då att det antingen är slutväxeln eller en drivaxel som gått sönder sad
Någon som trorsig veta vad det kan vara.

Tack på förhand/ Calle
Senast redigerat av Hultman (14 december 2006)


Smålänning
7 887 Inlägg
14 december 2006
#2
Om du hade stort hjulutslag så kan det vara yttre drivknutarna som gett sig. Dom tål inte att man svänger mycket samtidigt som man spekar. Mycket möjligt att det är slutväxeln också.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Chef
379 Inlägg
14 december 2006
#3
Låter som, va sjutton heter den? växelföraren i lådan!

Har knäckt några såna! då blir det som du säger...... att man inte få i några växlar, det är friläge på alla......

det är den sista grejer du kan plocka ur lådan när du plockar sönder den...... den sitter på axeln som växelspaken är ihopkopplad med.....

Öppnar du locket på höger sida på lådan, så har jag för mig du kan se om den är hel eller inte.....

den ska flytta på växelförargafflarna dit de ska. 

inte så spännande arbete......
för mig tog det 8 timmar att fixa det sist jag gjorde det från det jag körde in bilen i garaget, tills den var ihopskruvad och urbackad......

Snurrar hastighetsmätaren om du lägger i en växel och släpper upp kopplingen???
Om den gör det så är det säkert drivknut/axel eller diffen som gett sig.......
Senast redigerat av Chrille74 (14 december 2006)

"Jag kommer ihåg att glömma, men ibland händer det att jag glömmer att komma ihåg" - Chrille

5 710 Inlägg
15 december 2006
#4
Flyttar till rätt forumdel.

MVH Jonas/moderatorn

MVH Jonas
..............

Lastbilschaufför
265 Inlägg
15 december 2006
Trådstartare
#6
twin_cam skrev:
Om du hade stort hjulutslag så kan det vara yttre drivknutarna som gett sig. Dom tål inte att man svänger mycket samtidigt som man spekar. Mycket möjligt att det är slutväxeln också.

Jo jag hadde stort hjulutslag. Det lät inget alls om lådan när det hände.
Det var sen när jag la i 3an som m det slutade driva sad


Lastbilschaufför
265 Inlägg
15 december 2006
Trådstartare
#7
Zakspeed escort skrev:
Det är dina primär kedjor som har gått av.

Hur avancerat är det att fixa då?


Chef
379 Inlägg
15 december 2006
#8
tror inte det är dina primärkedjor som gått av..... det är 3 separata kedjor, och hade dom gått av alla tre samtidigt så borde det ha blivit stopp i lådan när du lägger i växel.......

"Jag kommer ihåg att glömma, men ibland händer det att jag glömmer att komma ihåg" - Chrille

Lastbilschaufför
265 Inlägg
15 december 2006
Trådstartare
#9
Jag tror inte det är växelgafflarna för det går ju att lägga i växlarna som vanligt och det till omed skrapar lite som det annars gör ibland när man lägger i backen. Lådan går runt precis som den ska med drivningen går tyvärr inte ända fram till drivhjulen wink


36 Inlägg
15 december 2006
#10
Mina kedjor gick av utan att det blev stopp i lådan.
Jag bytte mina kedjor på ca 2 tim.



Sök