5825
Sök

Olika rullomkrets fram/bak på 4 hjulsdrift

67 Inlägg
4 maj 2015
Trådstartare
Hej!

När jag väl beställt däck och fälg kom jag på att det kanske inte var så smart att köpa bredare bakdäck med olik däckdimension än fram... Mitt framdäck kommer vara 235/35r19 och bak 265/30r19.

235/35: 1951.61 mm omkrets
                                             = en skillnad på -0.85% (-16.59 mm) ifall man jämför bakdäcket jämfört med fram.
265/30: 1935.02 mm omkrets

Frågan är då, kommer min Audi a6 2.7t quattros drivlina eller annat ta skada av detta? Känns inte bra att ha köpt detta ifall så är fallet.

Har läst på vissa forum från USA och liknande, där har vissa skrivit 3% och mindre är okej. Även hittat någon som sagt 1% eller mindre skillnad och det är okej.

Kontaktade även AUDI Sverige och de kom bara med standard svar: "Rekommendationen ifrån fabrik är enligt nedan:

4-hjulsdrivna fordon:

Michelin och fordonstillverkarna rekommenderar starkt att man, oberoende av typ av 4-hjulsdrift, monterar 4 identiska däck (samma dimension, samma sortering, och samma förslitningsgrad). Ett undantag är de fall där fordonet från fabrik levereras med olika däckdimensioner fram och bak. Denna rekommendation kommer sig av att skillnader i däckens omkrets mellan framaxel och bakaxel kan leda till att förtida skador uppstår på olika kraftöverföringskomponenter, som t.ex. drivaxeln i ett i- och urkopplingsbart 4-hjulssystem, eller mellandifferentialen vid kontinuerlig automatisk 4-hjuldrift.

För att slitaget ska bli så jämnt som möjligt mellan däcken på fram- resp. bakhjulen, rekommenderas det starkt att man:

- byter alla 4 däck vid samma tillfälle. - periodvis roterar framdäcken till att sitta bak och tvärtom enligt tillverkarens rekommendationer. Vi kan alltså inte rekommendera något annat än ovan."

Mycket tacksam för svar så snabbt som möjligt, är det lugnt att köra på dessa däck eller ska jag försöka byta till mig andra?

Sök