Toyota Prius 07-08, hur är de att köra?

-matte En Medlem
28 maj 2015 · 405 Inlägg

Grejen är väl den att hybriden är minst lika effektiv på landsväg som en "vanlig" bil, men betydligt mer effektiv i långsam stadstrafik och/eller blandad körning.

Så att välja en annan bil som är sämre i alla andra situationer , bara för att den är likvärdig i en annan är ju lite knepigt.

Juggen1988
29 maj 2015 · 161 Inlägg

Mattia-SS skrev:
Hybridbilar verkar ju spara mest i ryckig stadskörning. Ni som äger en Prius vad tror ni om min körning vs förbrukning:
Jag har 8km ren landsväg (80kmh) sedan tar en 60 väg över med ett antal rondeller i ca 6km. Efter det har jag ca 1km ren stadskörning. Detta är enkel väg till mitt jobb och i huvudsak den sträckan jag kör. Det jag tänker på är om förbrukningen hoppar upp en eller två dl pga att hybriden inte är så effektiv på landsvägssträckorna?

Priusen går som snålast kring den hastigheten, det är på motorvägsfart (100+ km/tim) som förbrukningen springer iväg på smile

Toyota Prius HSD 1.5 "Den feta systern Bettan" (2009)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 maj 2015 · 17 379 Inlägg

Juggen1988 skrev:

Mattia-SS skrev:
Hybridbilar verkar ju spara mest i ryckig stadskörning. Ni som äger en Prius vad tror ni om min körning vs förbrukning:
Jag har 8km ren landsväg (80kmh) sedan tar en 60 väg över med ett antal rondeller i ca 6km. Efter det har jag ca 1km ren stadskörning. Detta är enkel väg till mitt jobb och i huvudsak den sträckan jag kör. Det jag tänker på är om förbrukningen hoppar upp en eller två dl pga att hybriden inte är så effektiv på landsvägssträckorna?

Priusen går som snålast kring den hastigheten, det är på motorvägsfart (100+ km/tim) som förbrukningen springer iväg på smile

Japp. Jag kör 2 mil till jobbet och samma väg hem. Ren landsväg med 60-80 km/h. 80-vägen som var 90 förut så man brukar ligga i det som alla andra som hållit 90 i 20 år... Marginell skillnad på detta mot stadskörning.

Den kan sticka upp i 0.47 l/mil ibland på 110-väg. Kör motorväg 8 mil per vecka. Nu invaderar turisterna ön inför sommaren. Då sjunker förbrukningen pga tysktalande trafikkanter som ser mer vid sidan av vägen än på den.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mattia-SS
29 maj 2015 · 188 Inlägg

Så min körning skulle gagna en Prius om man ser det så:-)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 maj 2015 · 17 379 Inlägg

Mattia-SS skrev:
Så min körning skulle gagna en Prius om man ser det så:-)

Absolut. Men tänk på att motorn går till den uppnår hyfsad driftstemperatur. Den blir dock snabbt varm. Jag kör knappt 1 km grusväg i 30-40 innan jag svänger ut på en 70-väg. Väl uppe i fart på den brukar maskin stanna en bra stund. Den vill dock hålla tempen på snurran. Så en riktigt jävlig vinterdag drar den mer.

Jag har motorvärmare, gör gott på vintern! Som med alla bilar...


Kuriosa:
En granne som jobbar vägg i vägg hade kommenterat min ivägkörning i veckan. Vi satt ute i solen och drack kaffe en eftermiddag då jag kom på att jag var på tok för sen till ett möte. Slängde mig i bilen och tryckte rejält på gasen. Han hade tydligen sagt till min kollega "Va i helvete? En elbil som spinner loss på torr asfalt?" Hade inte ESP funnits på dessa hade de käkat framdäck. Vridet är brutalt vid låga hastigheter.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Sushikocken Sleeper
29 maj 2015 · 3 084 Inlägg

Vad drar en prius i 160?

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Evildan
29 maj 2015 ·

För att återkoppla till verkligheten och relevant bilkörning tillika hastigheter i Sverige så är det rätt enkelt att påvisa att HSD-systemet gör mycket nytta även vid landsvägskörning då ingen annan bensindriven personbil som väger 1400kg förbrukar 3.7l/100km i lagliga hastigheter liknande denna resa.
https://www1.garaget.org/gallery/images/105/104261/104261-4e1baa4193c05425763e6ae1df7cd51e.jpg

Jag instämmer med Juggen88 och Hybridsmurfen att den beskrivna sträckan är mer eller mindre optimal för en Toylåda.

GenIII är något snällare ändå på såsen, men inte tillräckligt för att det skall vara ekonomiskt försvarbart att lägga dom extrapengarna för att köpa en sådan jämför med genII. wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/105/104261/104261-6e5004b22b0b29cdd3104900f2a164d4.jpg

För ordningens skull så postar jag även upp en bild på förbrukningen emellan Köping-Eskilstuna körd i skyltad hastighet för att påvisa skillnaden i förbrukning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/105/104261/104261-1799729a781ec3ccc8a723bb3a844346.jpg

Senast redigerat av Evildan (29 maj 2015)

Mattia-SS
29 maj 2015 · 188 Inlägg

man blir ju grymt sugen. Ja ska satsa på en gen III iallfall. Tycker de ser fräckare ut.

Evildan
30 maj 2015 ·

Mattia-SS skrev:
man blir ju grymt sugen. Ja ska satsa på en gen III iallfall. Tycker de ser fräckare ut.

Jag tycker absolut att du ska ta och provköra en då.
Instämmer, genIII är lite skarpare i designen, men genII ser snäll och mjuk ut.


Några småtips gällande utrustningspkt om du inte redan har läst om det.

-Standard- saknar farthållare och har enkel tygklädsel samt ingen läderratt men 15"fälgar.

-Business- har farthållare, läderratt, alcantaraklädsel samt 17"fälgar.

Sedan kan det ju finnas både glastak eller SofTex läderimitation (för att spara på kossors fjärtande utsläpp) och annan utrustning såsom stora stereon med pekskärm.

-Executive- har ofta allt detta även om SofTex är lite ovanligt.

HUD är standard i samtliga genIII tillika en stereo som klarar Mp3 och WMA och rattknappar.

(Fråga på , jag mfl svarar gärna på det jag kan hjälpa till med).

caromania Forummoderator
30 maj 2015 · 9 296 Inlägg

Sushikocken skrev:
Vad drar en prius i 160?

Tycker det är en adekvat fråga faktiskt. Det kan ju hända att mannen eller kvinnan som är intresserad av en Prius under bilens ägo kommer att köra totalt några kilometer i 160km/h? Om vi säger att man äger en Prius och kör totalt 10.000mil med den, varav 3km i 160km/h, hur mycket kommer detta påverka totalekonomin. Kanske ansenligt? Om den drar i snitt 0.45l/mil (jag bara höftar här) under 9999,7mil så kommer ju onekligen de 3km påverka totalekonomin på ett negativt sätt.

Handsken är kastad:
*Är det någon med en Prius som vågar sig på en vända på sin privata bana för att se vad det blir?

*Har du möjlighet att testa din Pegout också för att se din förbrukning i 160km/h?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Mattia-SS
30 maj 2015 · 188 Inlägg

Evildan skrev:

Mattia-SS skrev:
man blir ju grymt sugen. Ja ska satsa på en gen III iallfall. Tycker de ser fräckare ut.

Jag tycker absolut att du ska ta och provköra en då.
Instämmer, genIII är lite skarpare i designen, men genII ser snäll och mjuk ut.


Några småtips gällande utrustningspkt om du inte redan har läst om det.

-Standard- saknar farthållare och har enkel tygklädsel samt ingen läderratt men 15"fälgar.

-Business- har farthållare, läderratt, alcantaraklädsel samt 17"fälgar.

Sedan kan det ju finnas både glastak eller SofTex läderimitation (för att spara på kossors fjärtande utsläpp) och annan utrustning såsom stora stereon med pekskärm.

-Executive- har ofta allt detta även om SofTex är lite ovanligt.

HUD är standard i samtliga genIII tillika en stereo som klarar Mp3 och WMA och rattknappar.

(Fråga på , jag mfl svarar gärna på det jag kan hjälpa till med).

AUX uttag klarar jag mig inte utan. Ingår det i nåt paket?

Evildan
30 maj 2015 ·

Mattia-SS skrev:

Evildan skrev:

Mattia-SS skrev:
man blir ju grymt sugen. Ja ska satsa på en gen III iallfall. Tycker de ser fräckare ut.

Jag tycker absolut att du ska ta och provköra en då.
Instämmer, genIII är lite skarpare i designen, men genII ser snäll och mjuk ut.


Några småtips gällande utrustningspkt om du inte redan har läst om det.

-Standard- saknar farthållare och har enkel tygklädsel samt ingen läderratt men 15"fälgar.

-Business- har farthållare, läderratt, alcantaraklädsel samt 17"fälgar.

Sedan kan det ju finnas både glastak eller SofTex läderimitation (för att spara på kossors fjärtande utsläpp) och annan utrustning såsom stora stereon med pekskärm.

-Executive- har ofta allt detta även om SofTex är lite ovanligt.

HUD är standard i samtliga genIII tillika en stereo som klarar Mp3 och WMA och rattknappar.

(Fråga på , jag mfl svarar gärna på det jag kan hjälpa till med).

AUX uttag klarar jag mig inte utan. Ingår det i nåt paket?

Jag använder inte det därav att jag missade det men det är standard i samtliga genIII.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 maj 2015 · 14 007 Inlägg

Nu har jag läst lite i denna tråd och vill ställa en fråga till alla Priusfreak. Hur ofta och hur länge kör ni på el?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
caromania Forummoderator
30 maj 2015 · 9 296 Inlägg

Vettemannen skrev:
Nu har jag läst lite i denna tråd och vill ställa en fråga till alla Priusfreak. Hur ofta och hur länge kör ni på el?

/Benny

Kom på en sak, du borde kunna skaffa en sån här eftersom du gillar jänkare:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ec/1973_El_camino.jpg

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 maj 2015 · 14 007 Inlägg

Jag har aldrig gillat El Camino eller Ranchero. Så jag passar!!!!


Har däremot haft en sån här!!!
https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128713/128713-d89f3863176c94261202546376eb8740.jpg


/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (30 maj 2015)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
caromania Forummoderator
30 maj 2015 · 9 296 Inlägg

Vettemannen skrev:
Jag har aldrig gillat El Camino eller Ranchero. Så jag passar!!!!


Har däremot haft en sån här!!!
http://www1.garaget.org/gallery/images/129/128713/128713-d89f3863176c94261202546376eb8740.jpg


/Benny

Tänkte mest om du ville ha en jänkemotsvarighet till prius. El camino är ju perfekt.

Senast redigerat av caromania (30 maj 2015)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 maj 2015 · 14 007 Inlägg

caromania skrev:

Vettemannen skrev:
Jag har aldrig gillat El Camino eller Ranchero. Så jag passar!!!!


Har däremot haft en sån här!!!
http://www1.garaget.org/gallery/images/129/128713/128713-d89f3863176c94261202546376eb8740.jpg


/Benny

Tänkte mest om du ville ha en jänkemotsvarighet till prius. El camino är ju perfekt.

Näe, tänkte mest lite allmänt om hur de används med elmotorn.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
caromania Forummoderator
30 maj 2015 · 9 296 Inlägg

Vettemannen skrev:

caromania skrev:

Vettemannen skrev:
Jag har aldrig gillat El Camino eller Ranchero. Så jag passar!!!!


Har däremot haft en sån här!!!
http://www1.garaget.org/gallery/images/129/128713/128713-d89f3863176c94261202546376eb8740.jpg


/Benny

Tänkte mest om du ville ha en jänkemotsvarighet till prius. El camino är ju perfekt.

Näe, tänkte mest lite allmänt om hur de används med elmotorn.

/Benny

Ja. "El"-camino. smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 maj 2015 · 14 007 Inlägg

caromania skrev:

Vettemannen skrev:

caromania skrev:

Tänkte mest om du ville ha en jänkemotsvarighet till prius. El camino är ju perfekt.

Näe, tänkte mest lite allmänt om hur de används med elmotorn.

/Benny

Ja. "El"-camino. smile

Jaja, nu tändes den ELektriska lampan!!! wink

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
MR-P
31 maj 2015 · 135 Inlägg

Har för mig att min drog typ 1.1 vid 160

Nissan S14a "2jz 2.0" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang