Toyota Prius 07-08, hur är de att köra?

Mattia-SS
25 maj 2015 · 188 Inlägg

Jag har en Volvo S80 -07 som inte gör nåt annat än att krångla. Jag är också redan trött på ägandekostnaderna. skyhög skatt o försäkring o trots pensionärskörning inte bättre förbrukning än 0.99 till i från jobbet.

Hur som helst har jag kikat lite på en Prius. Jag har läst på om allt gällande driftsäkerhet/batterier mm mm.

Frågan lyder: Hur är komforten, hur är de att köra rent generellt? Jag förstår att det inte går att jämföra med en Volvo men är de ändå ok komfortmässigt eller katastrof?? Ni som kör eller kört Prius skriv gärna era synpunkter.

Slash Saabifierad
25 maj 2015 · 2 026 Inlägg

När jag gled runt i en 2006-års Prius (samma generation) så var jag inte alls nöjd med komforten.
Sunkiga stolar, fånig instrumentering, plastigt och konstigt instrumentbrädematerial, bullrig, plastig klang när man stängde dörrarna, sunkig fjädring och minimala sidospeglar.
När det kommer till körkomforten så får du en slö bil med en bullrig motor där den steglösa växellådan tar bort det mesta av köregenskaperna. Den steglösa växellådan gör även att motorn ylar när man kör i motorvägsfart.

Finns det något bra komfortmässigt? tja det mesta fungerar som det ska och bilen har ett rätt stort baksäte.

Duger väl som pendlarbil om du har några mil till jobbet där du inte behöver åka motorväg men om du har 10 mil motorväg till jobbet = skippa!

Vill du ha komfort och det måste vara en Prius så råder jag dig att istället kolla på generation 3 av Prius, en klart mycket bättre och bekvämare bil på i praktiken allt.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Evildan
25 maj 2015 ·

Jag och skribenten innan har helt olika åsikter gällande Priusens komfort.

Den genII jag ägde i ett år och körde 1300mil med upplevde jag inte som surrig eller bullrig.
Jag med mina 183cm och då 105kg körde min Eskilstuna-Göteborg t.o.r på en em/kväll utan att bli trött i vare sig kropp eller öron.
Utseende och hur saker upplevs okulärt är upp till den enskilde betraktaren anser jag och eftersom du tittat åt Priushållet antar jag att du är fullt medveten hur den ser ut interiört med den stora praktiska pekskärmen som du förutom färddatorn enkelt kan styra flertalet funktioner i klimatanläggningen samt stereon ifrån och dess digitala instrumentgrupp. Det beror nog på vilken attityd man har gentemot bilen hur man uppfattar de olika egenskaperna.
Att motorn hela tiden skulle vråla eller arbeta på höga varv som så många påstår upplevde inte jag vid normal körning med normalt folkvett. Körs den med plattan i mattan så gör den som alla andra automatväxlade bilar och växlar till lägre utväxling för att få optimal fartökning. Men i jämn fart är den inte surrigare än en Avensis II 1.8.

Jag instämmer däremot i att en genIII är strået vassare.

Du är givetvis välkommen att bomba på med frågor.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 maj 2015 · 17 470 Inlägg

Jag har kvar min GenII Prius. Nytt rekord i bilägande då jag ägt den i i över 1.5 år nu... Inga planer på att byta, mest av ekonomiska skäl. Varför byta ut något som fungerar och man är nöjd med? Jag är MYCKET nöjd.

Givetvis så vrålar maskinen på toppvarv under fullgaskörning. Men vem kör så? Då kan man inte ha körkort? Under normala förhållanden så hörs sällan motorn. Ofta får man titta på displayen om den går eller inte.

Plastig är den förvisso. Instrumenteringen lovordas av alla då denna brukar lånas ut till mina kunder och de uppskattar den högt monterade -och lättavlästa- hastighetsmätaren. Jag retar mig på bilar med vanlig analog nål numera.

Tycker den är tyst och rymlig. Nästa bil blir en Prius GenIII men då troligen en "Plug-in" hybrid. Väl värt att spara ett år till...

En annan nackdel är att den drar under en halv liter per mil och inte krånglar. Nyckellöst system & klimatanläggning är trevligt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mattia-SS
27 maj 2015 · 188 Inlägg

"En annan nackdel är att den drar under en halv liter per mil och inte krånglar" Ja det kan ju vara problematiskt :-) :-)
Jag blir lite sugen på en gen III . Ser att det finns gott om långmilare till salu till till bra priser. Hur är stolarna att sitta i jämfört med premiumbilars stolar?

Evildan
27 maj 2015 ·

Mattia-SS skrev:
"En annan nackdel är att den drar under en halv liter per mil och inte krånglar" Ja det kan ju vara problematiskt :-) :-)
Jag blir lite sugen på en gen III . Ser att det finns gott om långmilare till salu till till bra priser. Hur är stolarna att sitta i jämfört med premiumbilars stolar?

Den problematiken börjar jag vänja mig vid efter två Priusar och 3000mil, vant mig till den grad att köpa något annat inte lockar pga driftskostnader och tillförlitligheten i kombination med en bekväm och rymlig bil med högsta poäng i krocksäkerhetstester.

Stolarna, ja det är svårt, en del personer utan någon som helst grundmuskulatur kan tycka att dom är platta utan något större sidostöd, jag däremot upplever stolarna i både genII och III som sköna nog att köra 80mil med ett snabbt stopp för korv på macken.
Alla upplever stolar olika, jag exempelvis sitter illa i både SAAB 9-5 AERO och AUDI A6 -08 eller Passat ECO Fuel medans jag kör Malmö t.o.r nonstop i en Renault Kangoo -00 utan att bli stel.

Mitt råd är att fara iväg och provköra en genII eller III för att känna hur just din kropp trivs i stolen.

Mattia-SS
27 maj 2015 · 188 Inlägg

Ok tack för svaren så länge:-)

henne_svenne
27 maj 2015 · 668 Inlägg

Evildan skrev:
Alla upplever stolar olika, jag exempelvis sitter illa i både SAAB 9-5 AERO och AUDI A6 -08 eller Passat ECO Fuel medans jag kör Malmö t.o.r nonstop i en Renault Kangoo -00 utan att bli stel.

Mitt råd är att fara iväg och provköra en genII eller III för att känna hur just din kropp trivs i stolen.

Sover du hellre på ett betonggolv än i en "hästens säng" också??

Chrysler Crossfire 3,2 "pappas pärla" (2003)
xXSammy
28 maj 2015 · 6 569 Inlägg

Nu drar inte bilen lika lite bränsle, men annars får du väldigt mycket bil om du köper en Ford Mondeo MK4 smile Skatten är hyfsat låg då det är miljöbil.

http://www.blocket.se/kronoberg/Ford_Mo … _8&w=3

De/Dem
Masquerade Aldrig nöjd
28 maj 2015 · 804 Inlägg

Har erfarenhet av en Pris av årsmodell 2012 och ja, det är ju en bil. Den går billigt mellan a och b men saknar all form av karaktär, är extremt plastig, låter som att den skall explodera när man gasar på motorväg. Komforten kan jämföras med en Nissan Micra ungefär.

Det sagt så har den en trevlig instrumentbräda (sett till layout), gedigen mittkonsol och, värt att understryka igen, går billigt. Skulle definitivt rekommendera den om jag inte prioriterade körglädje över ekonomi.

Edit: Missade att frågan gällde 07-08.

Senast redigerat av Masquerade (28 maj 2015)

Livet är för kort för att äga Volvo.
Krist
28 maj 2015 · 716 Inlägg

Köp en m3 e90 den dricker mindre än en prius, topgear uk bekräftade det 😛

BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
ekelund88
28 maj 2015 · 2 656 Inlägg

var och provade 2st prius innan jag handlade en ny pendlar bil , och det blev ingen prius utan en nyare octavia diesel , ingen kvalltitetsbil men betydligt högre kvallitetkänsla än priusarna jag testade , jag personligen ansåg att en lite högre förbrukning och en lite piggare bil var bättre än att åka sämre

detta är såklart min egna åsikt men kör man bil långa sträckor ska man åka gött med

Evildan
28 maj 2015 ·

henne_svenne skrev:

Evildan skrev:
Alla upplever stolar olika, jag exempelvis sitter illa i både SAAB 9-5 AERO och AUDI A6 -08 eller Passat ECO Fuel medans jag kör Malmö t.o.r nonstop i en Renault Kangoo -00 utan att bli stel.

Mitt råd är att fara iväg och provköra en genII eller III för att känna hur just din kropp trivs i stolen.

Sover du hellre på ett betonggolv än i en "hästens säng" också??

Intressant att du valde just Hästens, jag vet hur den byggs och av vad för material och hur det behandlas före/under/efter montering samt av inhyrd bemanningspersonal, så mycket för "handbyggd av, så betonggolvet är faktiskt mer lockande då jag även vet hur den varan är behandlad innan den kommer hem till kund.
Exempelvis så anser inte jag att det fördyrande hästaglet skall ligga på golvet nära "packen" så förbipasserande personal trampar på det till och från lunchen då tagelrummet är en genväg eller att varorna efter packning i en vanlig kartong ngt tjockare än den du får din pizza i bokstavligen släpps 60-80cm rätt ned på en vagn som när det är fyra sängar på den handdras ut på lagret där den bryskt och våldsamt ställs på högkant och sparkas in emellan andra sängar i väntan på leverans. Eller när dom färdigpackade sängarna används som matbord ute på lastkajen under lunchen och då spills det ibland mat på emballaget, har jag betalat 458000kr för en Vividus 210X210cm så vill iaf inte jag ha ett fläckigt emballage.

För övrigt förstår jag inte hur frågan är relevant då det var huruvida en Prius är att köra och sitta i.

Evildan
28 maj 2015 ·

Krist skrev:
Köp en m3 e90 den dricker mindre än en prius, topgear uk bekräftade det 😛

Gjorde dom verkligen det? Du är välkommen med valfri bränsledriven BMW så kör vi en förbrukningstävling. wink

Mack Forum- och sitemoderator
28 maj 2015 · 26 136 Inlägg

Evildan skrev:

Krist skrev:
Köp en m3 e90 den dricker mindre än en prius, topgear uk bekräftade det 😛

Gjorde dom verkligen det? Du är välkommen med valfri bränsledriven BMW så kör vi en förbrukningstävling. wink

Faktiskt så bekräftade dom det.
Men sen så är det nog inte tänkt att man ska hålla full gas med en Prius heller, för det var då den drog mer än BMW:n..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
xXSammy
28 maj 2015 · 6 569 Inlägg

Mack skrev:

Evildan skrev:

Krist skrev:
Köp en m3 e90 den dricker mindre än en prius, topgear uk bekräftade det 😛

Gjorde dom verkligen det? Du är välkommen med valfri bränsledriven BMW så kör vi en förbrukningstävling. wink

Faktiskt så bekräftade dom det.
Men sen så är det nog inte tänkt att man ska hålla full gas med en Prius heller, för det var då den drog mer än BMW:n..

Utan att ha kollat hela filmen noga, men BMWn använde väl inte ens fullgas ?

De/Dem
Evildan
28 maj 2015 ·

Mack skrev:

Evildan skrev:

Krist skrev:
Köp en m3 e90 den dricker mindre än en prius, topgear uk bekräftade det 😛

Gjorde dom verkligen det? Du är välkommen med valfri bränsledriven BMW så kör vi en förbrukningstävling. wink

Faktiskt så bekräftade dom det.
Men sen så är det nog inte tänkt att man ska hålla full gas med en Prius heller, för det var då den drog mer än BMW:n..

Det är precis det jag menade, dom har påvisat att en Prius genII som körs så fort det går förbrukar mer än en M3 som följer efter i samma hastighet. Det menar jag inte påvisar att en Prius är törstigare än en M3.
En Ferrari 458 Italia som enligt körcykeln förbrukar 13.3l/100km förbrukar säkerligen mindre än en M3 om BMWn körs "flat out" och F40 rullar förnöjsamt efter...
Hela testet är fullständigt irrelevant gällande bränsleförbrukning, men god underhållning.

Evildan
28 maj 2015 ·

Malheus skrev:

Mack skrev:

Evildan skrev:
Gjorde dom verkligen det? Du är välkommen med valfri bränsledriven BMW så kör vi en förbrukningstävling. wink

Faktiskt så bekräftade dom det.
Men sen så är det nog inte tänkt att man ska hålla full gas med en Prius heller, för det var då den drog mer än BMW:n..

Utan att ha kollat hela filmen noga, men BMWn använde väl inte ens fullgas ?

Nej, den kördes bakom den fullgasande Priusen i samma hastighet. roll

Senast redigerat av Evildan (28 maj 2015)

Mack Forum- och sitemoderator
28 maj 2015 · 26 136 Inlägg

Evildan skrev:

Malheus skrev:

Mack skrev:

Faktiskt så bekräftade dom det.
Men sen så är det nog inte tänkt att man ska hålla full gas med en Prius heller, för det var då den drog mer än BMW:n..

Utan att ha kollat hela filmen noga, men BMWn använde väl inte ens fullgas ?

Nej, den kördes bakom den fullgasande Priusen i samma hastighet. roll

Korrekt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Mattia-SS
28 maj 2015 · 188 Inlägg

Hybridbilar verkar ju spara mest i ryckig stadskörning. Ni som äger en Prius vad tror ni om min körning vs förbrukning:
Jag har 8km ren landsväg (80kmh) sedan tar en 60 väg över med ett antal rondeller i ca 6km. Efter det har jag ca 1km ren stadskörning. Detta är enkel väg till mitt jobb och i huvudsak den sträckan jag kör. Det jag tänker på är om förbrukningen hoppar upp en eller två dl pga att hybriden inte är så effektiv på landsvägssträckorna?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang