Toyota Prius 07-08, hur är de att köra?

Evildan
1 september 2015 ·

Mattia-SS skrev:
Jag har fortfarande knappt kört nånting med bilen. Bara till jobbet o hem idag med färdväg  som beskrivet tidigare i tråden. Idag gick min förbrukning ner till 0.49. Det kan räcka för mig. Min tidigare bil tog 0.99 och med en årsskatt på 3100:-

Alltså jag älskar när den släcker motorn o bara går på elmotorn:-) Men varför sätter inte Toyota in en snåldiesel istället för bensinmotorn?

En diesel är inte på långa vägar lika miljövänlig som en snål bensinmotor.

På vissa marknader är det inte tillåtet med personsbilsdieslar i hårt miljöbelastade städer.


Är rätt smutt att åka på endast elen, speciellt efter en lång inbromsning från 70-0km/h eller dylikt.

Mattia-SS
2 september 2015 · 188 Inlägg

0.48 i dag:-) o då kör jag på farthållaren 18km av min resväg till o från jobbet.

Mattia-SS
18 september 2015 · 188 Inlägg

Mattia-SS skrev:
0.48 i dag:-) o då kör jag på farthållaren 18km av min resväg till o från jobbet.

0.46! Har börjat lära mig nu. Jag älskar denna bilen. Har kört 76 mil och har 2 streck kvar på tankmätaren

Evildan
19 september 2015 ·

Mattia-SS skrev:

Mattia-SS skrev:
0.48 i dag:-) o då kör jag på farthållaren 18km av min resväg till o från jobbet.

0.46! Har börjat lära mig nu. Jag älskar denna bilen. Har kört 76 mil och har 2 streck kvar på tankmätaren

Nu jävlar...snyggt mate!
Tror jag skrev det, finns risk att man inte vill ha något annat än just en hybrid som transportmedel pga förbrukning och den lugna harmoniska gången i drivlinan när man lärt sig köra bilen.

Plåga dina bakomvarande och rulla mer till korsningar. wink

Ett annat tips är att aldrig trycka ned fartökningspedalen mer än att eco inte slocknar, där finns det också små förbrukningsvinster att göra.

ECO-knappen som jag skrev innan gör att fartökningspedalen blir mindre känslig för gupp och dylikt samt några droppar till sparas, även på landsväg.

När jag har ett streck kvar brukar jag få i ca 35liter. big_smile

Mattia-SS
7 december 2015 · 188 Inlägg

Jag har lite funderingar kring hur elmotorn funkar. Det stör mig lite bara när jag inte har 100 koll:-) När man slår på elmotorn manuellt med knappen så stänger den av... är det vid 30kmh eller nåt? Men däremot när man aktiverar elmotorn genom att släppa pedalen så går det ju att använda den ända upp till 70kmh! Varför kan man inte då använda den upp till 70km när man aktiverat den manuellt?? är det någon tanke bakom som jag inte fattar?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 december 2015 · 17 380 Inlägg

Mattia-SS skrev:
Jag har lite funderingar kring hur elmotorn funkar. Det stör mig lite bara när jag inte har 100 koll:-) När man slår på elmotorn manuellt med knappen så stänger den av... är det vid 30kmh eller nåt? Men däremot när man aktiverar elmotorn genom att släppa pedalen så går det ju att använda den ända upp till 70kmh! Varför kan man inte då använda den upp till 70km när man aktiverat den manuellt?? är det någon tanke bakom som jag inte fattar?

Trycker man in EV-knappen så går den på el upp till 50 km/h. Gäller genII. Kör man på "auto" så går den mycket riktigt upp till cirka 90 km/h på el om omständigheterna tillåter. Att omvandla bensin till el drar soppa. Man bör köra så mycket som möjligt med bensinmotorn i gång. I inbromsningar och motorbromsningar så laddas batterierna. Därför bör man motorbromsa så mycket så möjligt.

Jag ska dock erkänna att det är kul att slå på EV på ICA:s parkeringen eller liknande och skrämma skiten ur folk...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 april 2017 · 17 380 Inlägg

Blacken skrev:
https://www.youtube.com/watch?v=17xh_VRrnMU

Hehe. Den snubben har gjort sin källforskning på opec...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Presidento Of World
1 april 2017 · 3 306 Inlägg

Bump (y)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Evildan
1 april 2017 ·
Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 april 2017 · 13 674 Inlägg

Mattia-SS skrev:
"En annan nackdel är att den drar under en halv liter per mil och inte krånglar" Ja det kan ju vara problematiskt :-) :-)
Jag blir lite sugen på en gen III . Ser att det finns gott om långmilare till salu till till bra priser. Hur är stolarna att sitta i jämfört med premiumbilars stolar?

halv liter milen på en elbil tycker jag låter illa..  min Lupo 3l från 2005 drar 0.29liter milen.. den bilen kom ut 1999 smile

0.5l/mil är inte speciellt bra för att vara den typen av bil det enda nytta elmotorn gör är att den tar bort vikten den har extra för att den har en elmotor och batterier ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 april 2017 · 13 674 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Mattia-SS skrev:
Jag har lite funderingar kring hur elmotorn funkar. Det stör mig lite bara när jag inte har 100 koll:-) När man slår på elmotorn manuellt med knappen så stänger den av... är det vid 30kmh eller nåt? Men däremot när man aktiverar elmotorn genom att släppa pedalen så går det ju att använda den ända upp till 70kmh! Varför kan man inte då använda den upp till 70km när man aktiverat den manuellt?? är det någon tanke bakom som jag inte fattar?

Trycker man in EV-knappen så går den på el upp till 50 km/h. Gäller genII. Kör man på "auto" så går den mycket riktigt upp till cirka 90 km/h på el om omständigheterna tillåter. Att omvandla bensin till el drar soppa. Man bör köra så mycket som möjligt med bensinmotorn i gång. I inbromsningar och motorbromsningar så laddas batterierna. Därför bör man motorbromsa så mycket så möjligt.

Jag ska dock erkänna att det är kul att slå på EV på ICA:s parkeringen eller liknande och skrämma skiten ur folk...

idag kvittar det alla idioter går ju med öron proppar i mitt ivägen.. har t.o.m skrämt skiten ur folk med min stora buss när jag åkt bakom dom en längre sträcka utan att dom märkt ett skit =

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Evildan
1 april 2017 ·

Growe skrev:

Mattia-SS skrev:
"En annan nackdel är att den drar under en halv liter per mil och inte krånglar" Ja det kan ju vara problematiskt :-) :-)
Jag blir lite sugen på en gen III . Ser att det finns gott om långmilare till salu till till bra priser. Hur är stolarna att sitta i jämfört med premiumbilars stolar?

halv liter milen på en elbil tycker jag låter illa..  min Lupo 3l från 2005 drar 0.29liter milen.. den bilen kom ut 1999 smile

0.5l/mil är inte speciellt bra för att vara den typen av bil det enda nytta elmotorn gör är att den tar bort vikten den har extra för att den har en elmotor och batterier ;-)

Igen?
Ska jag dra hela skiten ang den riktiga förbrukningen du fått påvisad via spritmonitor kontra den extra vikten, sparat bränsle kontra det extra utsläppen vid tillverkningen samt att det behövs stängd kista om du smäller med något större än en fullvuxen hare i din Lupo osv igen eller har du förstått och bara trollar?
( Nej det är inte bara idioter som krockar, vissa blir påkörda även vid stillastående eller i andra oundvikliga situationer )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang