Volvo142_73a skrev:
Då bor du på fel plats i landet

. Här betalar man max 10-15 tusen för en bil i bra skick, 20-25 tusen mil på mätaren, bra historik i serviceboken osv
Ja, så kan det kanske vara, men här verkar man inte lägga lika mycket vikt på många mil. Hur bilen slits beror ju till största delen på hur den används. Rödljus-race eller lugn landsvägskörning? Jag bor cirka 25 km från närmsta stad, som i sin tur ligger strax över 200 km från närmsta stad. Så det är mycket långkörning här uppe i norrland, och det sliter ju inte så hårt på bilarna och det blir desto fler kilometer per timme (och år).
Köpte min A6 för 19,000 kr, den har fullstämplad servicebok och är servad på Audiverkstad till 31,500 mil. Har dokumentation från varje service den varit inne på, och vad jag har sett så har varje service har kostat någonstans mellan 10,000 och 25,000 kr så den ägaren har inte snålat.
moopith skrev:
är milen jätteviktiga? Man har ju läst att en normal person åker ungefär i snitt 2000mil per år så på en 15år gammal bil som gått 30 är ju helt normalt o är den omskött därefter borde de ju inte vara några problem? Annars är jag grymt sugen på en audi a4 som gått 25 o har ny kamrem o bromsar o är bessad o skattad till juni nästa år den kostar också 10.000kr
Jag tycker inte att milen är jätteviktiga. Har man kört under 2500 mil / år anser jag att det är en normal förbrukning. Under 1500 mil / år borde ju räknas som en lågmilare då, och över 3000 mil/år kan nog börja räknas som en långmilare...
Det viktiga är ju hur bilen är omskött av tidigare ägare och att den är i bra skick. En bil som aldrig har fått någon extra service och omtanke på sina 15,000 mil är garanterat i sämre skick än en bil som rullat 30,000+ men som kanske har fått lite extra omtanke...
Haka inte upp dig på milen, åk och provkör men var kritisk (det gäller alla bilar oavsett miltal iofs). Känn hur det känns, gör lite skarpa svängar i olika hastigheter och känn så att den inte är glapp, konstig eller svajig. Bilen ska kännas trygg och säker, vara kul att köra och man ska ha en bra magkänsla efter provkörningen. Känns något tveksamt så är det bäst att fundera lite extra, fråga säljaren, åk hem och fundera...