3729
Sök

Köpråd lämplig familjebil

356 Inlägg
18 juni 2015
Trådstartare
JourneymanX skrev:
Ser helt ok ut!En Renault Laguna 18*** mil mkt bil för pengarna!

http://www.bytbil.com/bilar/renault/lag … AYdE4AFC0!

Alldeles för dyr..

645 Inlägg
18 juni 2015
moopith skrev:
JourneymanX skrev:
Ser helt ok ut!En Renault Laguna 18*** mil mkt bil för pengarna!

http://www.bytbil.com/bilar/renault/lag … AYdE4AFC0!

Alldeles för dyr..

Pruta är värt ett försök big_smile

Evildan
18 juni 2015

Evildan
18 juni 2015

Evildan
18 juni 2015
Billig.
Driftsäkraste VAG-produkten.
Rymlig.

http://www.blocket.se/gavleborg/Skoda_O … =5&w=1

Evildan
18 juni 2015
Riktigt billig.
Driftsäker.
Rymlig.

http://www.blocket.se/gavleborg/Nybesik … =5&w=1

356 Inlägg
18 juni 2015
Trådstartare
Evildan skrev:
Billig.
Rymlig.

Synd de inte var lite roligare motor annars har ja garanterat åkt och tittat på den. För övrigt är ja inte intresserad av Toyota eller hyundai ja är mest intresserad av Saab , Audi , Volvo i första hand så om du kan hitta något av de i Gävleborg som verkar vettigt så är ja helt klart intresserad..

3 151 Inlägg
18 juni 2015
Volvo142_73a skrev:
Då bor du på fel plats i landet big_smile. Här betalar man max 10-15 tusen för en bil i bra skick, 20-25 tusen mil på mätaren, bra historik i serviceboken osv

Ja, så kan det kanske vara, men här verkar man inte lägga lika mycket vikt på många mil. Hur bilen slits beror ju till största delen på hur den används. Rödljus-race eller lugn landsvägskörning? Jag bor cirka 25 km från närmsta stad, som i sin tur ligger strax över 200 km från närmsta stad. Så det är mycket långkörning här uppe i norrland, och det sliter ju inte så hårt på bilarna och det blir desto fler kilometer per timme (och år).

Köpte min A6 för 19,000 kr, den har fullstämplad servicebok och är servad på Audiverkstad till 31,500 mil. Har dokumentation från varje service den varit inne på, och vad jag har sett så har varje service har kostat någonstans mellan 10,000 och 25,000 kr så den ägaren har inte snålat. smile

moopith skrev:
är milen jätteviktiga? Man har ju läst att en normal person åker ungefär i snitt 2000mil per år så på en 15år gammal bil som gått 30 är ju helt normalt o är den omskött därefter borde de ju inte vara några problem? Annars är jag grymt sugen på en audi a4 som gått 25 o har ny kamrem o bromsar o är bessad o skattad till juni nästa år den kostar också 10.000kr

Jag tycker inte att milen är jätteviktiga. Har man kört under 2500 mil / år anser jag att det är en normal förbrukning. Under 1500 mil / år borde ju räknas som en lågmilare då, och över 3000 mil/år kan nog börja räknas som en långmilare...

Det viktiga är ju hur bilen är omskött av tidigare ägare och att den är i bra skick. En bil som aldrig har fått någon extra service och omtanke på sina 15,000 mil är garanterat i sämre skick än en bil som rullat 30,000+ men som kanske har fått lite extra omtanke...

Haka inte upp dig på milen, åk och provkör men var kritisk (det gäller alla bilar oavsett miltal iofs). Känn hur det känns, gör lite skarpa svängar i olika hastigheter och känn så att den inte är glapp, konstig eller svajig. Bilen ska kännas trygg och säker, vara kul att köra och man ska ha en bra magkänsla efter provkörningen. Känns något tveksamt så är det bäst att fundera lite extra, fråga säljaren, åk hem och fundera...

356 Inlägg
18 juni 2015
Trådstartare
Mervolic skrev:
Volvo142_73a skrev:
Då bor du på fel plats i landet big_smile. Här betalar man max 10-15 tusen för en bil i bra skick, 20-25 tusen mil på mätaren, bra historik i serviceboken osv

Ja, så kan det kanske vara, men här verkar man inte lägga lika mycket vikt på många mil. Hur bilen slits beror ju till största delen på hur den används. Rödljus-race eller lugn landsvägskörning? Jag bor cirka 25 km från närmsta stad, som i sin tur ligger strax över 200 km från närmsta stad. Så det är mycket långkörning här uppe i norrland, och det sliter ju inte så hårt på bilarna och det blir desto fler kilometer per timme (och år).

Köpte min A6 för 19,000 kr, den har fullstämplad servicebok och är servad på Audiverkstad till 31,500 mil. Har dokumentation från varje service den varit inne på, och vad jag har sett så har varje service har kostat någonstans mellan 10,000 och 25,000 kr så den ägaren har inte snålat. smile

moopith skrev:
är milen jätteviktiga? Man har ju läst att en normal person åker ungefär i snitt 2000mil per år så på en 15år gammal bil som gått 30 är ju helt normalt o är den omskött därefter borde de ju inte vara några problem? Annars är jag grymt sugen på en audi a4 som gått 25 o har ny kamrem o bromsar o är bessad o skattad till juni nästa år den kostar också 10.000kr

Jag tycker inte att milen är jätteviktiga. Har man kört under 2500 mil / år anser jag att det är en normal förbrukning. Under 1500 mil / år borde ju räknas som en lågmilare då, och över 3000 mil/år kan nog börja räknas som en långmilare...

Det viktiga är ju hur bilen är omskött av tidigare ägare och att den är i bra skick. En bil som aldrig har fått någon extra service och omtanke på sina 15,000 mil är garanterat i sämre skick än en bil som rullat 30,000+ men som kanske har fått lite extra omtanke...

Haka inte upp dig på milen, åk och provkör men var kritisk (det gäller alla bilar oavsett miltal iofs). Känn hur det känns, gör lite skarpa svängar i olika hastigheter och känn så att den inte är glapp, konstig eller svajig. Bilen ska kännas trygg och säker, vara kul att köra och man ska ha en bra magkänsla efter provkörningen. Känns något tveksamt så är det bäst att fundera lite extra, fråga säljaren, åk hem och fundera...

Bra tips ja får nog göra de

Evildan
18 juni 2015
moopith skrev:
Evildan skrev:
Billig.
Rymlig.

Synd de inte var lite roligare motor annars har ja garanterat åkt och tittat på den. För övrigt är ja inte intresserad av Toyota eller hyundai ja är mest intresserad av Saab , Audi , Volvo i första hand så om du kan hitta något av de i Gävleborg som verkar vettigt så är ja helt klart intresserad..

Den budget du har att röra dig med kommer inte att kunna köpa dig ett bra exemplar oavsett märke med "roligare" motor dessvärre.
Jag hade uppfattningen av ditt initiala inlägg
Hej som rubriken lyder är jag ute efter en schysst familjebil.

Krav är:
Kombi
Runt litern i blandad körning.
Inte nån tråkig renault..
Driftsäker framförallt.
Max runt 10-15k i pris

att du i första hand söker en driftsäker familjebil med vettig ekonomi.
Av de märken du listade kommer ingen att hitta något som uppfyller dina kriterier i kombination av "roligare" motor och driftsäker i ett vettigt skick för maximala 15000kr tyvärr.

Jag önskar dig lycka till.

356 Inlägg
18 juni 2015
Trådstartare
Evildan skrev:
moopith skrev:
Evildan skrev:
Billig.
Rymlig.

Den budget du har att röra dig med kommer inte att kunna köpa dig ett bra exemplar oavsett märke med "roligare" motor dessvärre.
Jag hade uppfattningen av ditt initiala inlägg
Hej som rubriken lyder är jag ute efter en schysst familjebil.

Krav är:
Kombi
Runt litern i blandad körning.
Inte nån tråkig renault..
Driftsäker framförallt.
Max runt 10-15k i pris

att du i första hand söker en driftsäker familjebil med vettig ekonomi.
Av de märken du listade kommer ingen att hitta något som uppfyller dina kriterier i kombination av "roligare" motor och driftsäker i ett vettigt skick för maximala 15000kr tyvärr.

Jag önskar dig lycka till.

Hm ja får väl antingen tänka om eller köpa ett hyggligt exemplar av något annat då..

1 206 Inlägg
18 juni 2015
http://www.blocket.se/jamtland/Audi_80_ … 21&w=3
Äldre bil men fint exemplar

http://www.blocket.se/uppsala/Audi_A6_A … 21&w=3
bra bil dock rostig(!!)

http://www.blocket.se/kalmar/Audi_A6_2_ … 21&w=3 eller http://www.blocket.se/stockholm/Audi_A6 … 21&w=3
Kan vara något kanske? Den andra är närmare där du bor men rostat hål på skärm höger fram.

TIPS: Hittar du något som verkar riktigt intressant, så ska det inte spela någon roll om den är 50 mil bort. Hittar man rätt bil så gör man, oberoende av ur långt bort den finns.
Senast redigerat av Cracksoup (18 juni 2015)

645 Inlägg
18 juni 2015
7 sidor med råd hur går din tankegång? wink

1/Jag skulle kolla in denna tråkiga Lagunan som jag rekom ser fin ut i karossen+ turbo+krocksäker!
2/Sedan gå vidare..eller varför inte behålla din 9000 ?Mvh!

356 Inlägg
18 juni 2015
Trådstartare
JourneymanX skrev:

1/Jag skulle kolla in denna tråkiga Lagunan som jag rekom ser fin ut i karossen+ turbo+krocksäker!

Min tankegång r helt åt helvete är så förvirrad o skit nu vet varken ut eller in nå mer..

1 206 Inlägg
18 juni 2015
moopith skrev:
JourneymanX skrev:

Min tankegång r helt åt helvete är så förvirrad o skit nu vet varken ut eller in nå mer..

Då tycker jag du ska åka och provköra!

356 Inlägg
19 juni 2015
Trådstartare
Cracksoup skrev:
moopith skrev:
JourneymanX skrev:

Då tycker jag du ska åka och provköra!

Kom ut en galet fin saab kombi imorse som väckte min inre känsla ja mst ha den! Hoppas den är kvar imorgon.. idag lär ja ju knappast få åka o köpa nån bil för sambon..

6 704 Inlägg
19 juni 2015
moopith skrev:
Kom ut en galet fin saab kombi imorse som väckte min inre känsla ja mst ha den! Hoppas den är kvar imorgon.. idag lär ja ju knappast få åka o köpa nån bil för sambon..

Haha.. Känner jag igen. big_smile

Bara du som har körkort? I sånt fall så köp ändå.. Blir lite svordomar och sura miner men efter en vecka eller två så blev det ett bra köp ändå. wink

De/Dem

356 Inlägg
19 juni 2015
Trådstartare
Malheus skrev:
moopith skrev:

Haha.. Känner jag igen. big_smile

Bara du som har körkort? I sånt fall så köp ändå.. Blir lite svordomar och sura miner men efter en vecka eller två så blev det ett bra köp ändå. wink

Japp bara ja som har körkort och jag som alltid står som ägare o får betala bilarna , reservdelarna och skatt o försäkring o bensin så när sambon gnäller säger ja bara "du har ingen rätt o gnälla förrän du också har körkort eller betalar på bilarna" smile då blir de grinigt en stund men går över.

645 Inlägg
19 juni 2015
vid aha upplevelser el man bara vill köpa den bilen..(kan man bli blind och bara se smalt  istället för brett och förnuftigt)

Man ska alltid ta sig tid att kolla/provköra  bilen.Sedan jag skulle ta med mig sambon(om jag hade ngn)för bägge ska ju ''leva''med bilen ett tag.
Lycka till!

Evildan
19 juni 2015
JourneymanX skrev:
vid aha upplevelser el man bara vill köpa den bilen..(kan man bli blind och bara se smalt  istället för brett och förnuftigt)

Man ska alltid ta sig tid att kolla/provköra  bilen.Sedan jag skulle ta med mig sambon(om jag hade ngn)för bägge ska ju ''leva''med bilen ett tag.
Lycka till!

Där gav du ett mycket vist råd.

Även om jag i regel gör precis tvärtom när jag handlar bilar. cool

Sök