Bilen drar till höger trots att ja gjort hjulinställning - MB A180 2500 mil (2013)

keetar
9 juni 2015 · 6 Inlägg

Historia:

Idag när ja lämna in bilen på mekonomen för att den drog lite snett höger,  "kunde" dem inte fixa detta problem.
Dem hävdar att de skilde 2 mm på däckmönstret(obs! inte snedslitna, utan över hela), så jag skulle byta till nya däck sen göra inställningen.
Jag har läst runt på massa forum osv. men de har inte stått någonstans att däckmönsterdjupet har någon betydelse för om bilen drar snett ?

Jag frågade desutom om de var någe annat fel i styrleder / spindelled osv. men han sa allt såg bra ut.
Han hade 3 olika protokoll som ja inte fatta mycket av som amatör, ja undrar lite om de han säger stämmer ?

Tack på Förhand ..

Mack Forum- och sitemoderator
9 juni 2015 · 26 149 Inlägg

Har du olika märken på däcken?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
keetar
9 juni 2015 · 6 Inlägg

samma på alla 4

FLindgren
9 juni 2015 · 5 089 Inlägg

Lägg gärna upp en bild på protokollet så vi får se hur det ser ut.
Och du har samma lufttryck i alla däcken?

Och om du vill. Skifta höger och vänster däck. Är det däcken som spökar så ska den ju dra åt andra hållet sen.
Annars åk till en annan verkstad.

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
R_Jansson Biltokig
9 juni 2015 · 40 Inlägg

Är hjulinställningen rätt så ligger nog felet i din styrservo.

Din bil har helt elektrisk styrservo och en momentgivare som sitter i styrväxeln. Antagligen är den givaren felkalibrerad och tror att rattstången vrids även när du kör rakt fram, det gör att servon styr åt det hållet och bilen drar ditåt. wink

Ta bilen till en auktoriserad Mercedes verkstad så kan de uppdatera programvaran i styrservon och kalibrera givaren. 

Detta är inget ovanligt fel och jag tror det drabbar vissa BMW:er också.

Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland.
Mercedes W201 2.3 "190E" (1993)
SkyCandy1 Meldem
10 juni 2015 · 117 Inlägg

Hade samma problem på min. Det hjälpte att balansera däcken hos en däckfirma där de mäter vägtrycket. Min gick spikrakt efter det

keetar
10 juni 2015 · 6 Inlägg

Det där med styrservon känns mest rätt eftersom det var samma problem med vinterdäcken
Man lixom ställer ratten rakt så rör den sig lite till höger direkt i fart.


Tack snälla för alla svar

Senast redigerat av keetar (10 juni 2015)

_Thor_
10 juni 2015 · 512 Inlägg

Om det är samma märke på däcken bör det inte spela någon större roll om dem är olika slitna eller inte. När däcken används så slits både däckmönster samt så mjukas fälgbandet upp och sträcks. Den ena effekten motverkar den andra.

keetar
6 februari 2016 · 6 Inlägg

Gjorde Hjulinställning hos Veho bil i förra veckan, felet kvarstår .. kastar pengar i sjön och bilen drar fortfarande höger .. sad mer på vinterdäcken en sommardäcken

CC72
6 februari 2016 · 1 661 Inlägg

Anliggande broms? Sen kan det faktiskt vara hjulinställningen också. Lägg upp protokollet du fick av dom så kan dom som är haj på dom siffrorna säga om det ser okej ut.

torsen
6 februari 2016 · 7 238 Inlägg

Kanske inte relevant för din bil - men ändå...........
Hade samma fel på en av mina bilar förra året.
Fick rådet att kontrolldraga alla infästningar i framhjulsupphängningen.
Vänster sida bra = inga skruvar gick att efterdraga.
Höger sida gick att efterdraga skruvar/muttrar för både övre och nedre A-armen.
Därefter drar bilen inte snett vid inbromsning.

Nu måste jag erkänna att jag inte vet om din bils framhjulsupphängning har A-armar.
Har den "Phersonben" och A-armar nere eller annan konstruktion kan det vara bussningarna i A-armen eller liknade som är defekta.
Vid en inbromsning så böjer A-armen av bakåt med följd att styrarmen blir "för kort" och högerhjulet styr åt höger.

Kan även vara så att motsvarande fenomen/defekt finns hos vänster hjulupphängning och att styrarmen då styr åt höger.

Vet inte om du förstår vad jag menar.

Men någon annan som fattar vad jag menar kanske på ett mer pedagogiskt sätt förklara varför "sviktande" hjulupphängning på endera sidan kan få effekter som gör att bilen drar snett.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 februari 2016 · 13 742 Inlägg

sen är vägarna lutade inte det som är problemet ?

så jävla skönt att ha en 990kg tung bil som inte har något jävla eltrams som ställer till det drar den snett så har alltid framvagnsinställning hjälpt..   men bara för att man lämna in bilen och gör en inställning betyder det inte att stollarna som ställer framvagnar vet vad dom gör..  så lite aldrig på att dom verkligen kan göra en framvagnsinställning.   många tror dom kan men få vet vad dom håller på med.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Evildan
7 februari 2016 ·

Growe skrev:
sen är vägarna lutade inte det som är problemet ?

så jävla skönt att ha en 990kg tung bil som inte har något jävla eltrams som ställer till det drar den snett så har alltid framvagnsinställning hjälpt..   men bara för att man lämna in bilen och gör en inställning betyder det inte att stollarna som ställer framvagnar vet vad dom gör..  så lite aldrig på att dom verkligen kan göra en framvagnsinställning.   många tror dom kan men få vet vad dom håller på med.

lol Tusen tack för sista meningen, den gjorde verkligen min morgon så här långt.

torsen
10 februari 2016 · 7 238 Inlägg

Evildan skrev:

Growe skrev:
sen är vägarna lutade inte det som är problemet ?

så jävla skönt att ha en 990kg tung bil som inte har något jävla eltrams som ställer till det drar den snett så har alltid framvagnsinställning hjälpt..   men bara för att man lämna in bilen och gör en inställning betyder det inte att stollarna som ställer framvagnar vet vad dom gör..  så lite aldrig på att dom verkligen kan göra en framvagnsinställning.   många tror dom kan men få vet vad dom håller på med.

lol Tusen tack för sista meningen, den gjorde verkligen min morgon så här långt.

Instämmer till fullo.big_smile

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
10 februari 2016 · 4 917 Inlägg

Kastar in en fuling..
Inte konstigt den drar till höger, det är ju en moderatkärra..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
keetar
16 februari 2016 · 6 Inlägg

Jag fick nog aldrig något papper på resultaten av hjulinställningen, jag undrar om 2 av 2 kan va så dåliga?

Är det någon som vet något bra företag som "verkligen" hjälper en med detta seriöst?

Kollat lite på skanstulls däck, någon som har ärfarenhet av dem ?

MvH

Meaganeowner
16 februari 2016 · 2 250 Inlägg

På min gamla, inte alls så högteknologiska Audi 100, så drog bilen konstant åt sidan, trots bra utförd hjulinställning.
Lika med  min f d Passat och senast hos en Megane.

Ett "klonk" vid kraftig sväng har varje gång avslöjat felet, när det blivit s a s akut.

Skodan jag har nu, hade samma fel vid köp, den var dessutom nybesiktad. T o m nedersta fjädervarvet, på ett av fjäderbenen fram var av.

Min som råkade ut för samma sak, då gick fjäderänden rakt in i däcket. På en parkering.


Vad var nu detta?


Jo i samtliga fall: fjäderbenslagringarna längst upp på fjäderbenen. Märks knappast om man lyfter upp bilen för att avlasta hjulen och vrider ratten.

Påverkar ö h inte hjulinställningen. Men dessa firmor som utför sådana måste ju tjäna pengar de också.
Funkar som en mjölkko.

Misstänker att tvättning med högtryck rakt upp under skärmarna i vissa fall kan vara en orsak. Blåser in skit, smågrus mm i lagret, då tätningarna verk vara ett provisorium, typ för duggregn ovanifrån.

Det som talar emot mina erfarenheter är det lågamil talet,  såvida du inte varit en ivrig tvättare.

Går inte detta på garanti?


Visst känner man sig lurad? Av inkompetenta meckar.

Senast redigerat av Meaganeowner (16 februari 2016)

torsen
17 februari 2016 · 7 238 Inlägg

Keetar, hur har det gått med din "sneddragning".
Vi är nog flera som undrar.

smile

keetar
20 februari 2016 · 6 Inlägg

Jag har inte gjort något mer åt det en vad som står här, Dvs shiftat däck, Mekonomen 4hjuils inställningar sam Veho Hjulinställningar. Problemet är fortfarande där.

Är också lite inne på att fjädringen keffar, är dock inte så handyman själv så har ingen aning om vad ja kan göra åt det tyvärr.

Så ja åker runt med en bil som drar snett sad

Edit: Jag fick inte med något protokoll från Veho bil.

Senast redigerat av keetar (20 februari 2016)

Niklas1987 NO
20 februari 2016 · 2 182 Inlägg

keetar skrev:
Jag har inte gjort något mer åt det en vad som står här, Dvs shiftat däck, Mekonomen 4hjuils inställningar sam Veho Hjulinställningar. Problemet är fortfarande där.

Är också lite inne på att fjädringen keffar, är dock inte så handyman själv så har ingen aning om vad ja kan göra åt det tyvärr.

Så ja åker runt med en bil som drar snett sad

Edit: Jag fick inte med något protokoll från Veho bil.

Om dem är seriösa så borde de kunna dra ut ett protokoll nu i efterhand så att du får svart på vit att de gjort nått överhuvudtaget.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang