2881
Sök

Motor, kylarvatten

8 Inlägg
9 juni 2015
Trådstartare
Hejsan! Tog en runda idag med min 945 FTT  gick bra som fan, hängde brett osv. men så dom sista 200 meterna började det ryka lite från motorn, så stanna jag och kolla under bilen då spruta det ut vatten värre än fan, så jag fyllde på nytt vatten och lät den gå på tomgång i cirka 30-40 minuter, och då gick allt lugnt och fint igen, temperaturen var perfekt osv, jätte konstigt, så jag förstår ingeting, så ni kanske kan hjälpa mig och berätta vad som hänt och om jag behöver göra något mer?

coolcoolcoolcool

Forummoderator
26 455 Inlägg
9 juni 2015
Varifrån läckte det ut vatten mer specifikt?

Om du inte vet så lär vi få sitta och spekulera resten av kvällen/natten/morgonen..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

8 Inlägg
9 juni 2015
Trådstartare
Ojjj vafan, dum jag är, glömde jag berätta, de var typ vid oljefiltret och där nere, tyckte inte det kom från toppen, och jag kolla på oljestickan ifall där var vatten i oljan men såg inte så ut!
Tack för du rättar mig big_smilelolcool

Forummoderator
26 455 Inlägg
9 juni 2015
hangknud skrev:
Ojjj vafan, dum jag är, glömde jag berätta, de var typ vid oljefiltret och där nere, tyckte inte det kom från toppen, och jag kolla på oljestickan ifall där var vatten i oljan men såg inte så ut!
Tack för du rättar mig big_smilelolcool

Ja man kan ju inte ha koll på allt..

Kollat alla anslutningar vid eller kring turbon?

8 Inlägg
9 juni 2015
Trådstartare
Njaaa inte så jätte noga, men med tanke på jag nästan fyllt på 5 liter vatten nu och låtit den gå på tomgång i nästan 40 minuter borde de väl ha läckt lite isåfall? kan ta en bättre kik på slangar osv imorgon big_smile

Forummoderator
26 455 Inlägg
9 juni 2015
hangknud skrev:
Njaaa inte så jätte noga, men med tanke på jag nästan fyllt på 5 liter vatten nu och låtit den gå på tomgång i nästan 40 minuter borde de väl ha läckt lite isåfall? kan ta en bättre kik på slangar osv imorgon big_smile

Jo men du har ju inte så mycket cirkulation på vattnet till turbon - om den är vattenkyld det vill säga - när du står på tomgång och puttrar.
Dock kan den ju vara oljekyld och då faller mitt argument.

8 Inlägg
9 juni 2015
Trådstartare
Haha, jag är inte så in i helvetes vass på detta men, det är en b230FK dvs oljekylda kolvar ju, så är den oljekyld då eller e den fortfarande vattenkyld? X) haha

Forummoderator
26 455 Inlägg
9 juni 2015
hangknud skrev:
Haha, jag är inte så in i helvetes vass på detta men, det är en b230FK dvs oljekylda kolvar ju, så är den oljekyld då eller e den fortfarande vattenkyld? X) haha

Det har inte med saken att göra.
Har läst i lite trådar nu. Verkar vara vattenkyld turbo på dessa.

DOCK får självfallet någon annan rätta mig om jag har fel.

Då har du nånstans att börja leta fel i alla fall, för börjar det läcka ut vatten nånstans så slutar det inte bara av sig självt.

8 Inlägg
9 juni 2015
Trådstartare
Nej det är så sant så, därför jag tycker det är skit konstigt nu, men jag antar jag får kolla över den lite mer big_smile
tack ändå, och fortsätt gärna skriv ifall du kommer på något annat big_smilecool

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
9 juni 2015
Originalturbon är en Mitsubishi 13c. Den är vattenkyld(går ju givetvis olja i den oxå). Även motoroljan kyls av vatten i oljefilterhållaren. Går 2 slangar till filterhållaren. Där hade jag börjat titta. Lämpligast är att åla sig in under då man inte ser så mycket ovanifrån. Visst kan det helt plötsligt sluta läcka. Det är ju bilar vi talar om. Dessa skapelser beter sig inte som de döda ting vissa anser dessa vara.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

8 Inlägg
9 juni 2015
Trådstartare
uppskattar hjälpen! ska ta mig en titt på det! hör av mig imorgon när jag kollat ! big_smile

8 Inlägg
12 juni 2015
Trådstartare
Körde en rätt bra runda häromdan! och inga tecken på nått skulle vara fel, gick hur bra som helst, inget vatten läckage, inte rök eller nått, så jävla konstigt haha, tror ni jag kan fortsätta köra på tills nånting händer igen? x)

Forummoderator
26 455 Inlägg
12 juni 2015
Låter väldigt konstigt men..visst..kör på du.
Var bara beredd på att det kan börja läcka igen. Håll koll på tempen.

221 Inlägg
12 juni 2015
Kolla vattenröret som går precis under oljefiltret, inte helt ovanligt att dom läcker :p

Yawn...
3 151 Inlägg
12 juni 2015
Du skriver att du var ute och sladdade, som jag förstår det. Det var inte så enkelt att du belastade bilen tillräckligt mycket för att kylvattnet skulle koka då? Då kan den spotta ur sig en hel del vätska, särskilt om det är lite luft i systemet. Det hände med min BMW en gång, men det var inte tillräckligt för att mätaren skulle hinna visa på överhettning...

8 Inlägg
12 juni 2015
Trådstartare
Ja det skulle det kunna vara, för jag märkte inte iallafall att tempen blev svinhög, brukar ha rätt bra koll på den, men jag får helt enkelt ut och köra och se om det händer igen! tack alla!! cool

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 331 Inlägg
12 juni 2015
hangknud skrev:
Hejsan! Tog en runda idag med min 945 FTT  gick bra som fan, hängde brett osv. men så dom sista 200 meterna började det ryka lite från motorn, så stanna jag och kolla under bilen då spruta det ut vatten värre än fan, så jag fyllde på nytt vatten och lät den gå på tomgång i cirka 30-40 minuter, och då gick allt lugnt och fint igen, temperaturen var perfekt osv, jätte konstigt, så jag förstår ingeting, så ni kanske kan hjälpa mig och berätta vad som hänt och om jag behöver göra något mer?

coolcoolcoolcool

Du har väl expansionskärl? Det kan vara kylarlockets fjäder som är dålig. Jag råkade ut för detta på min Vette, vattnet kastades ur. Efter att jag bytt till nytt lock så har det varit lugnare, jag har inte behövt fylla på något vatten. Innan så fylldes expansionskärlet med kokande vatten. Värt att prova, en ganska billig del att köpa. Köp ingen begagnad utan köp nytt lock!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Sök