Vad tycker ni om högerregeln?

twin_cam Smålänning
16 december 2006 · 7 877 Inlägg

Som topic lyder.

Själv så gillar jag inte högerregelskorsningar eftersom det helt enkelt är en dålig lösning.

Höll på att orsaka en olycka i stan idag på grund av högerregeln. Kom körande till en sådan korsning och stannade för en bil som kom från höger, och han blev så chockad att han höll på att köra in i en parkerande bil! Då följde jag ändå trafikreglerna. Anledningen till tillbudet var att korsningen är skymd, så folk på den vägen brukar stanna för alla.

Så:
Vad tycker ni på garaget? är högerregeln kass eller bra?

Är väjningsplikt bättre eller föredrar ni stopplikt?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
vickeboy Maskin Tekniker Atlas Copco
16 december 2006 · 46 Inlägg

den e skitfin den du larsson

Trozzo Oekonomisk, ja visst
16 december 2006 · 966 Inlägg

Enda felet med den är att folk inte kan den, iallafall inte här i Borås

Lär dig flyga. 1. Hitta en plan mark 2. Kasta dig mot marken 3. Missa marken 4. Flyg
AMC Hornet projekt-tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=47824
Volkswagen Corrado VR6 "Kamelia" (1993)
GrebyAxel
16 december 2006 · 524 Inlägg

Har du nått bättre förslag?

twin_cam Smålänning
16 december 2006 · 7 877 Inlägg

Väjningsplikt? tongue

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
falloutboy
16 december 2006 · 1 723 Inlägg

Trozzo skrev:
Enda felet med den är att folk inte kan den, iallafall inte här i Borås

jag har märkt det de gånger man är hemma å hälsar på. I Luleå är det hyfsat. När jag bodde i Haparanda höll de stenhårt på högerregeln. Likadant i grannstaden Tornio på andra sidan gränsen. Där smäller man om man inte lämnar företräde.

Drönirettab
16 december 2006 · 21 761 Inlägg

falloutboy skrev:

Trozzo skrev:
Enda felet med den är att folk inte kan den, iallafall inte här i Borås

jag har märkt det de gånger man är hemma å hälsar på. I Luleå är det hyfsat. När jag bodde i Haparanda höll de stenhårt på högerregeln. Likadant i grannstaden Tornio på andra sidan gränsen. Där smäller man om man inte lämnar företräde.

Hur det är rent generellt nu i Luleå vet jag inte riktigt, är där så sällan, men när jag gick gymnasiet så hade jag en polare vars mor bodde på kallkällan. När vi skulle hälsa på henne någon gång så gjorde jag som jag brukar i korsningarna, dvs lämnar företräde eftersom det inte var huvudled.

Men då jäklar började en bil bakom att tuta ilsket och polaren sa att ingen bryr sig om högerregeln där. Men det var ju på stenåldern förstås, typ 17-18 år sedan.

KenoshaMuscle
16 december 2006 ·

Vad ja tycker om högerregeln? Jo, köra på höger sida e nog o föredra. Mötande bilar tenderar te o bete sig lite nervöst annars...


Eller?? Visst går d bra o köra om på höger sida...bara d går undan så ingen hinner se nåt smile


Har aldri vatt nåt problem för mig m högerregeln. D räcker m en höger, sen glömmer d aldri regeln igen...

Senast redigerat av KenoshaMuscle (17 december 2006)

falloutboy
16 december 2006 · 1 723 Inlägg

jag har en korsning utanför huset där det är 30km/h plus bussgata. De håller lätt 60 ibland förbi korningen och in på bussgatan (där bilar är föbjudna, alla kör där ändå)

så nog verkar de flesta skita i högerregeln nu med.

EdoMedo Säljare
16 december 2006 · 50 Inlägg

Högerregeln funkar kasst här med. Man vet att i vissa korsningar så kör bara folk från ett håll å skippar å släppa från höger. Annars är det störst kör först som gäller verkar det som=)

HoKkee
16 december 2006 · 845 Inlägg

högerregeln.. funkar den bra nån stans i sverige här uppe är de värdelöst.. fyfaeen

TommyGT
16 december 2006 · 113 Inlägg

I malmö blir man nästan lynchad om man följer den regeln.. Jag tycker att den e bra, folk blir lika förvånade varje gång man stannar

Volvo S60 T5 "Sessan" (2001)
Sushikocken Sleeper
16 december 2006 · 3 084 Inlägg

för några veckor sedan kom man körandes på huvudled sen på högersida står en tant som först stannar kollar på mig som kommer sen kollar hon åt andrahållet sen helt plötsligt i samma ögonblick så kommer en mopedist som kör ut... så då verkar hon få för sig att det e grönt å kör ut 10m framför en. hennes blick glömmer jag aldrig ^^,
(hör ju inte riktigt till topicen men...)
hur fan hade det då sett ut om vi inte haft högerregeln när det inte varit skyltat då??!?
vänsterregeln?? smile

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Hamilton
16 december 2006 · 8 864 Inlägg

twin_cam skrev:
Väjningsplikt? tongue

Högerregeln=Väjningsplikt

Fotograf på tierpidag.se
Germax
17 december 2006 · 12 086 Inlägg

Den är väl kanon! Dock är det ju en regel som ofta inte används.. tex i city och i bostadsområden där stor väg går framför liten. Men annars är det ju en grundregel som skulle kunna styra upp mkt trafik.

dallelito med lem
17 december 2006 · 1 147 Inlägg

den hade vatt okej om folk kunnat den.. jag har aldrig sett någon över 60 som tillämpat den, o börjar man köra ut i korsningen så får man en ilsken näven i luften efter sig för att pensionärerna tror dom kan allt...(men dom kan oftast inget i trafiken)

Hellre frysa i tälten, än tälta i frysen.
lemmouh
17 december 2006 · 22 Inlägg

högerregln är väl en bra regel när den följs. men ska den följas så ska det vara till punkt och pricka. som jag läste i ett tidigare inlägg så är haparanda ett bra exempel, de är ju däremot väldigt vana med tanke på att i finland är man benhård med högerregeln.

ett typ exempel är här i stockholm/solna. Råsunda vägen som är en ganska stor väg är ingen huvudled men lik förbannat kör på folk, några gånger har jag haft god lust att bara dra rakt ut i gatan och låta någon smälla med mig.

Problemet med högerregeln enligt mig är att den tillämpas olika hårt i olika städer. enda lösning jag kan se är upp med fler skyltar, för kort och gott folk kan inte regeln eller så skiter de i den och det orskar olyckor.

Det är insidan som räknas.
falloutboy
17 december 2006 · 1 723 Inlägg

Hamilton skrev:

twin_cam skrev:
Väjningsplikt? tongue

Högerregeln=Väjningsplikt

nej....

http://www.vv.se/filer/bilder/vagmarken/1_1/1_1_23.gif = väjningsplikt

Senast redigerat av falloutboy (17 december 2006)

dallelito med lem
17 december 2006 · 1 147 Inlägg

shit detta låter farligt. finns det verkligen bilentusiaster som tror högerregeln o väjningsplikt e samma sak=S

Hellre frysa i tälten, än tälta i frysen.
MrTurbo Better than God \o/
17 december 2006 · 1 882 Inlägg

Om alla hade kunnat förstå hur högerregeln funkar hade det fungerat mycket bättre. Men vissa ignorerar den och kör efter egna regler som det verkar.

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang