andreas_940 skrev:
Den funkar bra i korsningar (som har lika breda vägar) och bostadsområden men tycker det skulle vara väjningsplikt för de som kommer från höger på en liten gata och ska in på en större.
Jo precis.
Högeregeln hade fungerat bättre om fler stora leder var skyltade som huvudleder.
Högeregeln skapar livsfara på en del ställen där det tex går en lång gata och sedan var 20:e meter en liten sidogata in på den. Alla de små sidogatorna är sk parralelgator.
Dessa smågator borde ha väjningsplikt ut mot den stora vägen som går igenom hela området där de flesta blåser på rätt bra.
Och det är också så de flesta som bor lokalt kör.
Men när någon som inte tillhör lokalbefolkningen, eller som alltid kör efter reglerna kommer in i bilden kan det sluta illa.
Själv läser jag situationen.
Är jag på väg ut från en liten skitgata ut på en större väg hävdar jag nästan aldrig på min högerätt utan släpper förbi bilarna och kör sedan ut. Oavsett om det finns väjningspliktsmärke eller ej.
Likaså tvärnitar jag själv inte för någon som kommer ifrån höger på en liten liten väg i mycket lägre hastighet än mig själv.
Men i "normala" situationer tycker jag om högeregeln, blir mindre tvekan om vem som ska köra först vid stillastående.
Så jo. Det är en bra grundregel men som vanligt är samspel i trafiken viktigare än skyltar, regler och signaler.
Ofta räddar det mer liv att vara lite smidig än regelrätt.
Det är faktiskt trafikens grundregel. Ändå kan man bryta andra regler och därmed bli straffad genom att följa den...