Vad tycker ni om högerregeln?

Drönirettab
17 december 2006 · 21 761 Inlägg

Jo, det är ju ett samspel mellan trafikanterna. När man kommer från höger så ska man visa att man vill fram men samtidigt får man vara beredd på att bromsa om den från vänster inte släpper fram dig. Fast om man är för tveksam så tror ju den från vänster att man låter honom/henne köra först.

Danijel
17 december 2006 · 237 Inlägg

stoppplikt är det enda som verkar fungera, iaf i helsingborg. fick ena dörren intryckt dagen efter jag fått mitt körkort. han som körde in i mig hade väjningsplikt + att jag kom från höger

[img]http://www.danasoft.com/sig/Danijel51558.jpg[/img]
Nitroo Köttare
17 december 2006 · 203 Inlägg

Höger regeln e kass, iaf här i stan... Om det kommer en bil från varsit håll i en 4vägs korsning, vem ska köra enligt regeln??? Alla har ju nån att stanna för då!!! Blir alltid stop här o tillslut så bestämmer sig 2 för att köra först så det nästan blir krock... Ne, väjnings plikt istället... HATA höger regeln i Strängnäs iaf

MORT
17 december 2006 · 137 Inlägg

Som ovanstående skrivit, problem är att folk inte kan den. Här i Stockholms stad tycker jag den funkar skitbra, men när man kommer ut i förorten så tycker jag inte att någon följer den.

"Shackle-razzle-futzal-craz"
Hamilton
17 december 2006 · 8 864 Inlägg

falloutboy skrev:

Hamilton skrev:

twin_cam skrev:
Väjningsplikt? tongue

Högerregeln=Väjningsplikt

nej....

http://www.vv.se/filer/bilder/vagmarken/1_1/1_1_23.gif = väjningsplikt

Var lite otydlig där, ska förklara vad jag menar.

Exempel:
När två vägar korsar varandra och inget vägmärke eller trafiksignaler finns i korsningen gäller högerregeln. Detta innebär att den trafikant som kommer ifrån höger har företräde och den trafikant som kommer från vänster måste lämna företräde för den trafikant som kommer från höger.

Jag kommer åkandes från vänster alltså har jag väjningsplikt gentemot dom som kommer från höger...Rätta benämnigen ska kanske vara lämnaföreträde i detta sammanhang men hoppas att du vet vad jag menar wink

Senast redigerat av Hamilton (17 december 2006)

Fotograf på tierpidag.se
andreas_940
17 december 2006 · 498 Inlägg

Den funkar bra i korsningar (som har lika breda vägar) och bostadsområden men tycker det skulle vara väjningsplikt för de som kommer från höger på en liten gata och ska in på en större.

Stefan Varberg Supraman
17 december 2006 · 2 300 Inlägg

Felet med regeln är att antingen att folk inte kan den eller helt enkelt skiter i att följa den.

Kan bero på att mer än hälften av svenska folket har fått sina körkort i sitt flingpaket verkar det som.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Caffe
17 december 2006 · 1 436 Inlägg

lemmouh skrev:
några gånger har jag haft god lust att bara dra rakt ut i gatan och låta någon smälla med mig.

Min gata går ut till en stor väg där bussarna lätt drar på 60+ (50-väg) och det är en typisk högerregelskorsning. Perfekt när man inte kan sälja bilen, bara tillämpa de regler som finns och sedan hämta pengarna från försäkringsbolaget. tongue

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
Renjägarn
17 december 2006 · 638 Inlägg

Högerregeln är bra.

Dock tycker jag dom ska införa som dom har i USA. Att man får svänga höger i rödljuskorsningar även vid rött! bara det är fritt.

Kommer väl nånting här snart!
response Studerande
17 december 2006 · 463 Inlägg

falloutboy skrev:
jag har en korsning utanför huset där det är 30km/h plus bussgata. De håller lätt 60 ibland förbi korningen och in på bussgatan (där bilar är föbjudna, alla kör där ändå)

så nog verkar de flesta skita i högerregeln nu med.

haha vet precis vilket ställe du menar tongue

Tjejkompis: Alltså fälgar, visst är det dom där grejerna i mitten av hjulen?
Jag: Jaa...
Tjejkompis: Varför ska man ha så stora såna?
Seat_MaNNe
17 december 2006 · 19 Inlägg

Trozzo skrev:
Enda felet med den är att folk inte kan den, iallafall inte här i Borås

Då är vi 2 som é med på det iallafall wink

Alltid retar det nån ;)
Sandman
17 december 2006 · 873 Inlägg

andreas_940 skrev:
Den funkar bra i korsningar (som har lika breda vägar) och bostadsområden men tycker det skulle vara väjningsplikt för de som kommer från höger på en liten gata och ska in på en större.

Jo precis.
Högeregeln hade fungerat bättre om fler stora leder var skyltade som huvudleder.

Högeregeln skapar livsfara på en del ställen där det tex går en lång gata och sedan var 20:e meter en liten sidogata in på den. Alla de små sidogatorna är sk parralelgator.

Dessa smågator borde ha väjningsplikt ut mot den stora vägen som går igenom hela området där de flesta blåser på rätt bra.
Och det är också så de flesta som bor lokalt kör.

Men när någon som inte tillhör lokalbefolkningen, eller som alltid kör efter reglerna kommer in i bilden kan det sluta illa.


Själv läser jag situationen.
Är jag på väg ut från en liten skitgata ut på en större väg hävdar jag nästan aldrig på min högerätt utan släpper förbi bilarna och kör sedan ut. Oavsett om det finns väjningspliktsmärke eller ej.
Likaså tvärnitar jag själv inte för någon som kommer ifrån höger på en liten liten väg i mycket lägre hastighet än mig själv.



Men i "normala" situationer tycker jag om högeregeln, blir mindre tvekan om vem som ska köra först vid stillastående.

Så jo. Det är en bra grundregel men som vanligt är samspel i trafiken viktigare än skyltar, regler och signaler.
Ofta räddar det mer liv att vara lite smidig än regelrätt.

Det är faktiskt trafikens grundregel. Ändå kan man bryta andra regler och därmed bli straffad genom att följa den...

Don't get mad, get even.
falloutboy
17 december 2006 · 1 723 Inlägg

response skrev:

falloutboy skrev:
jag har en korsning utanför huset där det är 30km/h plus bussgata. De håller lätt 60 ibland förbi korningen och in på bussgatan (där bilar är föbjudna, alla kör där ändå)

så nog verkar de flesta skita i högerregeln nu med.

haha vet precis vilket ställe du menar tongue

det är helt galet. ibland vill jag bara köra ut å smälla skitbilen jag har under vintern. om den hade fungerat smile

Sandman
17 december 2006 · 873 Inlägg

falloutboy skrev:

response skrev:

falloutboy skrev:
jag har en korsning utanför huset där det är 30km/h plus bussgata. De håller lätt 60 ibland förbi korningen och in på bussgatan (där bilar är föbjudna, alla kör där ändå)

så nog verkar de flesta skita i högerregeln nu med.

haha vet precis vilket ställe du menar tongue

det är helt galet. ibland vill jag bara köra ut å smälla skitbilen jag har under vintern. om den hade fungerat smile

Gör en deal med den lokala sportklubben.
Du köper deras förbenade Bingo lotter om de hjälper dig att putta ut bilen i korsningen wink

Don't get mad, get even.
airam
18 december 2006 · 390 Inlägg

Håller helt med Sandmans tidigare inlägg.
Det är en riktigt jobbig regel där den inte känns logisk, som på dehär småvägarna som kommer ut på en större. Speciellt där sikten från småvägarna är skymd så du ser inte om de kommer bilar från dem förens du är alldeles vid den så man får lov att bromsa vid varenda en. Som tur är så tycker jag att de flesta oftast stannar när de kommer från en sådan väg och inte bara svänger ut med lagen på sin sida.

Ford Mustang Mach I "Pappas bil" (1973)
vampyren
18 december 2006 · 128 Inlägg

där ja bor är det störst går först:P

Burn IF performance
sveddan
18 december 2006 · 1 453 Inlägg

Renjägarn skrev:
Dock tycker jag dom ska införa som dom har i USA. Att man får svänga höger i rödljuskorsningar även vid rött! bara det är fritt.

Ja, det är en bra regel. Det var lite svårt att lära sig i början bara, kändes konstigt att köra mot rött helt lagligt...

tobi
18 december 2006 · 562 Inlägg

asså det är ju både och.. det är en simpel regel som är lätt på pappret men i praktiken så är de tju lite svårare..

Tex i sthlm så anvönds den ju ej så flitigt om du kör på en större väg så kommer det ut en mindre väg då lämnar iaf inte jag företräde (som alla andra) men om man tex kör i gbg då måste man fan stanna annars smäller de typ..

Min hemsida: www.bisen.info.se // Din hjälp på nätet!
ScoobyBear Subarist
19 december 2006 · 131 Inlägg

Jag tycket det är en idiotisk regel. Är ofta man inte vet/ser om vägen som kommer från höger har en lämna företräde skylt eller inte. Då måste man bromsa vilket kan leda till att de som kommer från höger tror att man släpper dem. Sedan kör båda på en gång...

Och som flera andra skriver; vad är logiken i att någon som kommer på en större väg (ej huvudled) ska lämna företräde för en som kommer på en mindre? Den som ska svänga in på en annan väg ska alltid lämna företräde om inte skyltar säger annat tycker jag.

MG TF "Britt-Cabben" (2003)
J-FORSGREN Dä ä bare o åk
19 december 2006 · 798 Inlägg

ScoobyBear skrev:
Jag tycket det är en idiotisk regel. Är ofta man inte vet/ser om vägen som kommer från höger har en lämna företräde skylt eller inte. Då måste man bromsa vilket kan leda till att de som kommer från höger tror att man släpper dem. Sedan kör båda på en gång...

Och som flera andra skriver; vad är logiken i att någon som kommer på en större väg (ej huvudled) ska lämna företräde för en som kommer på en mindre? Den som ska svänga in på en annan väg ska alltid lämna företräde om inte skyltar säger annat tycker jag.

Varför ska du se om vägen som kommer till höger har en väjningsplikts skylt eller inte? Du ska väl själv ha koll på om du kör på en huvudled eller inte.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang