1952
Sök

BMW e36 Turbo "Streetdrifter"

HELSMIDD 2.9L M50/M52 VANOS Bromsad till 903Whp/1000nm

380 009 Visningar
Uppdaterades senast 29 november 2018
776 Inlägg
13 maj 2016
Trådstartare
#481
Dr_struts skrev:
Alltså inte för att hata eller så men med andra kvaliteten på ditt bygge så känns sumpen rätt billig tycker jag :'D

Tråget var det första jag någonsin svetsade i aluminium, dessutom är ett gammalt gjutet oljetråg så sjukt förorenat då oljepartiklar letat sig in i materialet så det bubblar och fräser bara när man svetsar det.

Tillbaks då så hade jag 0% tillgång till material och tog vad som fanns tillgängligt vilket fick bli den tjockaste aluminiumplåten som fanns och det var durkplåt, därav mönstret under.
Först hade tänk vända mönstret innåt men det fick bli utåt för att dels fungera som små kylflänsar och för att vinna lite mer på tjockleken om det skulle skrapa i nån gång.

Skulle jag gjort det idag så skulle det nog se annorlunda ut.

Renoverar/Bygger sfro e28 med m60b40 komplett utbytt chassi/drivlina/bromsar.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 72&p=1
e36 Gat/drift Projektet 900hk 1000nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=306102

Vila i frid, pappa..
517 Inlägg
13 maj 2016
#482
kul lösning med kranen på vevhuset smile hoppas det inte läcker.. kan ju bli ganska vattnigt emelanåt i vevhusbehållarn, o vatten brukar ju hitta sin väg..

Sen tänkte jag bara fråga av ren nyfikenhet, varför sätta filter på? Gör det verkligen sån nytta?


776 Inlägg
13 maj 2016
Trådstartare
#483
zekezeke skrev:
kul lösning med kranen på vevhuset smile hoppas det inte läcker.. kan ju bli ganska vattnigt emelanåt i vevhusbehållarn, o vatten brukar ju hitta sin väg..

Sen tänkte jag bara fråga av ren nyfikenhet, varför sätta filter på? Gör det verkligen sån nytta?

Kranen är en universal bränslekran från snöskoter av typen kulventil som används i de flesta kranar så att den håller tätt tvivlar jag inte på smile

Om jag förstår det rätt så pulserar ventilationen pga svängmassan av kolvar och vevaxel vilket borde innebära att luften också till viss del kan sugas in i motorn likaväl som att den blåser ut.
Blir ju som att köra utan påfyllningslock till oljan annars, man vill ju inte så gärna ha in sand och skräp i motorn smile
Är ju inte så jobbigt sätta ett filter och rent spontant tror jag det
gör mer nyttan än utan iaf. Alla öppna vevhusventilationer jag sett har haft ett filter.. Körde med en flaska och en slang ner i med lite borrade hål på min tidigare setup vilket inte kändes så seriöst smile!

Känns då helt klart bättre med filter så smuts inte kan leta sig in samt att det fångar upp endel av oljedammet som blir.. Men ska man köra tex bana så är det inte godkänt med öppen utan då måste man leda den varma skräpluften tillbaks in före insuget, före turbon i det här fallet såklart (sluten vevhusventilation).
Senast redigerat av Speed88 (13 maj 2016)

Renoverar/Bygger sfro e28 med m60b40 komplett utbytt chassi/drivlina/bromsar.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 72&p=1
e36 Gat/drift Projektet 900hk 1000nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=306102

Vila i frid, pappa..
517 Inlägg
13 maj 2016
#484
Ja jävlar den är ju envägs.. den jag använder går ju in och sedan ut och tillbaka till motorn med en annan slang. Går den enkom in så bör det ju vara ett filter också ja. smile

Tömde min catchtank härom veckan.. jävlar vad smet den samlat på sig! så nytta gör det!


776 Inlägg
13 maj 2016
Trådstartare
#485
zekezeke skrev:
Ja jävlar den är ju envägs.. den jag använder går ju in och sedan ut och tillbaka till motorn med en annan slang. Går den enkom in så bör det ju vara ett filter också ja. smile

Tömde min catchtank härom veckan.. jävlar vad smet den samlat på sig! så nytta gör det!

Ja precis då har du återcirkulerande smile
Haha japp det blir mycket mysigt, och på en originalbil så leder man ju ner det i tråget igen roll

Renoverar/Bygger sfro e28 med m60b40 komplett utbytt chassi/drivlina/bromsar.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 72&p=1
e36 Gat/drift Projektet 900hk 1000nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=306102

1 861 Inlägg
13 maj 2016
#486
Speed88 skrev:
Dr_struts skrev:
Alltså inte för att hata eller så men med andra kvaliteten på ditt bygge så känns sumpen rätt billig tycker jag :'D

Tråget var det första jag någonsin svetsade i aluminium, dessutom är ett gammalt gjutet oljetråg så sjukt förorenat då oljepartiklar letat sig in i materialet så det bubblar och fräser bara när man svetsar det.

Tillbaks då så hade jag 0% tillgång till material och tog vad som fanns tillgängligt vilket fick bli den tjockaste aluminiumplåten som fanns och det var durkplåt, därav mönstret under.
Först hade tänk vända mönstret innåt men det fick bli utåt för att dels fungera som små kylflänsar och för att vinna lite mer på tjockleken om det skulle skrapa i nån gång.

Skulle jag gjort det idag så skulle det nog se annorlunda ut.

Som sagt no hate, va bara en synpunkt jag ville framföra! Kan ju göras om så det är ju inte det liksom (y)

Har sagt innan vad jag tycker om det här bygget och det kvarstår! Sjuk finish och bra genomtänkt!


776 Inlägg
18 maj 2016
Trådstartare
#487
Blev tvungen att modifiera plastlådan till kabelhärvan som sitter över motorn mot torpedväggen.
Visade sig att kablarna som går under insuget kom precis där kopplet till fuelrailen sitter.. En total miss, har aldrig testat passformen med härvan och fuelrailen tidigare men det gick sån tur att lösa!

Kapade upp och spacklade med lödkolven och lite svart plast. Har tyvärr inga bilder på hur det såg ut innan ingreppet men kablarna gick ned där jag plastat igen.

Såhär blev det iaf:

https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-fa201d36165aaff56fb589d5179bf7dc.jpg

Provmonterat:

https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-0203c9d6602026834e9eab7ec76c6bc2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-16f36ce44f4fe8133baa7d2fc5e9ad41.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-2b5b34dcef64453a8cf031511f41a2a0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-6dcea1f94f734f1bf6e958862c662c3e.jpg

Det passade med bränsleledning osv så jag snyggade till plasten lite med ett slipstift

https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-2d40ef55032e4b938ac17a7b8109c6ef.jpg
Senast redigerat av Speed88 (18 maj 2016)

Renoverar/Bygger sfro e28 med m60b40 komplett utbytt chassi/drivlina/bromsar.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 72&p=1
e36 Gat/drift Projektet 900hk 1000nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=306102

#GoodToBeBad
856 Inlägg
19 maj 2016
#488
Blir ju alltid sånt där när man ska montera och prova allt första gången.. Bara att anpassa.. smile


776 Inlägg
19 maj 2016
Trådstartare
#489
Squidspeed skrev:
Blir ju alltid sånt där när man ska montera och prova allt första gången.. Bara att anpassa.. smile

Jo precis, inte lätt komma ihåg allt i farten wink

Renoverar/Bygger sfro e28 med m60b40 komplett utbytt chassi/drivlina/bromsar.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 72&p=1
e36 Gat/drift Projektet 900hk 1000nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=306102

776 Inlägg
20 maj 2016
Trådstartare
#490
Var mycket skräp i tankhalvorna så jag tömde tanken och rengjorde den smile

En bild på allt skrot, glömde fota efter..
https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-7f98d198c2c5924e6fb6a3eb5f94211b.jpg

Renoverar/Bygger sfro e28 med m60b40 komplett utbytt chassi/drivlina/bromsar.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 72&p=1
e36 Gat/drift Projektet 900hk 1000nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=306102

776 Inlägg
22 maj 2016
Trådstartare
#491
Stått lite still nu i veckan igen pga jobb! Men ett lock med svetshals i aluminium till expansionskärlet är påväg hem så det blir att färdigställa det när jag kommer hem smile

Renoverar/Bygger sfro e28 med m60b40 komplett utbytt chassi/drivlina/bromsar.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 72&p=1
e36 Gat/drift Projektet 900hk 1000nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=306102

776 Inlägg
26 maj 2016
Trådstartare
#492
Har svetsat färldigt expansionskärlet nu. Locket blev i största laget men det får funka. Kommer även pulverlacka det svart smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-746aee5f554305c330bf6919a50d2d43.jpg

Renoverar/Bygger sfro e28 med m60b40 komplett utbytt chassi/drivlina/bromsar.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 72&p=1
e36 Gat/drift Projektet 900hk 1000nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=306102

776 Inlägg
28 maj 2016
Trådstartare
#493
Har lämnat kardanen på svarvning/kortning. Får förhoppningsvis tillbaks den till veckan!
Det är den bakre delen som kommer byggas ihop av 2st olika ( en e46 330d och en e36 328 )

Alltså kardanden/mellanaxel kommer bestå av en komplett e46 330d förutom knuten längst bak mot diffen som blir från e36 328 kardanen för att passa diffen!

Ev uppgradering av bakvagn/kardan kommer ske i framtiden!

Renoverar/Bygger sfro e28 med m60b40 komplett utbytt chassi/drivlina/bromsar.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 72&p=1
e36 Gat/drift Projektet 900hk 1000nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=306102

George
1 956 Inlägg
28 maj 2016
#494
Passar mellanlagret direkt på org infästningar?

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

776 Inlägg
29 maj 2016
Trådstartare
#495
jojje81 skrev:
Passar mellanlagret direkt på org infästningar?

Nej tyvärr inte med den här lådan iaf, kommer längre bak så blir att bygga ny infästning i tunnel smile

Renoverar/Bygger sfro e28 med m60b40 komplett utbytt chassi/drivlina/bromsar.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 72&p=1
e36 Gat/drift Projektet 900hk 1000nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=306102

776 Inlägg
31 maj 2016
Trådstartare
#496
Beställde speciell krymp-pulverlack från USA och lämnade till en bekant som pulverlackar!
Nu är insug, tryckrör, vevhuscatch och expansionskärl äntligen lackat big_smile

Såhär blev det färdiga resultatet:

https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-976a39cc235d1c2f6ef0deed47ca8907.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-da070dcda614b1cdb9c5cdfe68df3dde.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-47b672fab1b6b379fd38213cfa3f23f7.jpg

Renoverar/Bygger sfro e28 med m60b40 komplett utbytt chassi/drivlina/bromsar.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 72&p=1
e36 Gat/drift Projektet 900hk 1000nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=306102

146 Inlägg
31 maj 2016
#497
riktigt stilrent och snyggt!

776 Inlägg
1 juni 2016
Trådstartare
#498
Enjimmieextra skrev:
riktigt stilrent och snyggt!

Tackar! Blev riktigt nöjd big_smile

Renoverar/Bygger sfro e28 med m60b40 komplett utbytt chassi/drivlina/bromsar.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 72&p=1
e36 Gat/drift Projektet 900hk 1000nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=306102

1 861 Inlägg
1 juni 2016
#499
Sjukligt snyggt alltså!


125 Inlägg
1 juni 2016
#500
Har du bild på stödlagret till e46 330d kardanen? Är det öronen på nedre sidan som e36 original eller mitt på?



Sök