zekezeke skrev:
kul lösning med kranen på vevhuset

hoppas det inte läcker.. kan ju bli ganska vattnigt emelanåt i vevhusbehållarn, o vatten brukar ju hitta sin väg..
Sen tänkte jag bara fråga av ren nyfikenhet, varför sätta filter på? Gör det verkligen sån nytta?
Kranen är en universal bränslekran från snöskoter av typen kulventil som används i de flesta kranar så att den håller tätt tvivlar jag inte på
Om jag förstår det rätt så pulserar ventilationen pga svängmassan av kolvar och vevaxel vilket borde innebära att luften också till viss del kan sugas in i motorn likaväl som att den blåser ut.
Blir ju som att köra utan påfyllningslock till oljan annars, man vill ju inte så gärna ha in sand och skräp i motorn

Är ju inte så jobbigt sätta ett filter och rent spontant tror jag det
gör mer nyttan än utan iaf. Alla öppna vevhusventilationer jag sett har haft ett filter.. Körde med en flaska och en slang ner i med lite borrade hål på min tidigare setup vilket inte kändes så seriöst

!
Känns då helt klart bättre med filter så smuts inte kan leta sig in samt att det fångar upp endel av oljedammet som blir.. Men ska man köra tex bana så är det inte godkänt med öppen utan då måste man leda den varma skräpluften tillbaks in före insuget, före turbon i det här fallet såklart (sluten vevhusventilation).