Audi A6 vibrationer i motorn vid varv 2000 och uppåt

Holton
19 juni 2015 · 11 Inlägg

[img]Sonen har köpt på sig en otursbil av stora mått. Efter kopplignshaveri och lite andra äventyr som förvandlade en bil på 19000:- till en slutnota på 35000:- så har nu nästa lilla äventyr börjat. När motorn går på tomgång är det lugnt och fint. Men vid gas så börjar bilen vibrera, oavsett om bilen rullar eller står still. Naturligtvis börjar jag som stått för kostnaderna hittills bli lite orolig. Vad kan detta vara. Jag har läst på lite grann och sett att något som kallas LuftMasseMätare LMM kan vara med och orsaka liknande problem, jag vet ju inte ens hur en sådan ser ut, men gissar att det kan vara den jag fått med på bild här:
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213876/213876-d3c6bf7b65813ca5b2b7fd27a1bfb9c1_large.jpg


Ja, dessutom har gossen fyllt på olja... in i helvete med olja, det är typ en decimeter över maxstrecket... Oljepluggen vekar vara gjord för att ingen utan en fullutrustad Audiverkstad ska kunna pilla ur den, det är en 12-taggad torx med en jäkla pinne i mitten, vad är detta för skojig överraskning och vad heter denna "bit", men framförallt, var köper man en sådan. Såg att en annan användare här kallade en liknande bit för XZN M16, men ja... den såg nästan lite liten ut för den här bilen.

Och denna bil har följande spec:
Audi A6 Avant 2,4 Quattro
Tillverknings år 2002-06
Manuell växellåda
Bensinmotor

Mervolic Yawn...
19 juni 2015 · 3 151 Inlägg

Kan vara rätt många grejer, men LMM kan vara en idé. Prova koppla ur den och se om det blir någon skillnad i motorns gång. Då vet du om den funkar eller om den är död.

Eller så kanske det är någon motorkudde eller liknande som gett upp? Kolla alla fästpunkter först, men en annan idé kan vara att antingen köpa ett verktyg för att läsa ut felkoder, eller att lämna in den på en verkstad och få felkoderna utlästa (det gör dom på nån minut, kostar oftast en eller två femhundringar). Då vet du var du kan börja leta.

Angående sista stycket... XZN-bitsen finns att köpa lite varstans. Vet inte om Biltema har några lösa, men dom har i någon gigantisk verktygssats med flera hundra delar har jag sett. Swedol har också XZN-bits, tror man kan köpa lösa där. Annars kan du köpa från nätet, t ex Skruvat.se.

Holton
19 juni 2015 · 11 Inlägg

Tack för snabbt svar, midsommar och allt smile
Är det LMM jag ringat in på bilden?
Swedool har vi i närheten så får försöka pipa in och kolla snarast, känns lite riskigt att skicka killen på jobb i Stockholm (50 mil t.o.r) med så himla mycket olja i motorn.

Felkoderna... kan vara så att vi har någon bekant med ett liknande verktyg, ska fråga runt lite.

Mervolic Yawn...
19 juni 2015 · 3 151 Inlägg

LMM sitter på röret som går från luftfiltret. Ser ut som om det är den på bilden, ja. Att köra 50 mil med alldeles för mycket olja är nog inte att rekommendera, så försök ta er en sväng till Swedol! Annars kan ni säkert bjuda lokala verkstaden på lite fikabröd i utbyte mot att få låna en XZN-bit som passar och tappa ur lite olja!

Holton
19 juni 2015 · 11 Inlägg

Ja, inte är det några problem att sponsra en verkstad, men ja... oljebyte kommer nog grabben att behöva göra flera gånger så det kan nog vara rimligt att ha en dylik bit hemma.

Om han absolut måste ha Audin (kan vara statusrelaterat, min Renault är inte lika cool...) och vi inte hittar en bit nu under midsommarhelgen så får jag väl försöka suga ur några liter olja, han hade hällt i 4 liter igår innan han åkte hemöver...

it_mutt Avstängd
19 juni 2015 · 10 388 Inlägg

Holton skrev:
Ja, inte är det några problem att sponsra en verkstad, men ja... oljebyte kommer nog grabben att behöva göra flera gånger så det kan nog vara rimligt att ha en dylik bit hemma.

Om han absolut måste ha Audin (kan vara statusrelaterat, min Renault är inte lika cool...) och vi inte hittar en bit nu under midsommarhelgen så får jag väl försöka suga ur några liter olja, han hade hällt i 4 liter igår innan han åkte hemöver...

Eller så slår du ut den som sitter där med hjälp av huggmejsel eller liknande och knatar in på ex.vis Mekonomen och köper en oljeplugg med packning (bricka). Kostar 20-25:- och har "vanlig" bultskalle.

- - Edit - -

En XZN med pinne i mitten är bara "tamper proof"-version av XZN (vad sen den mest passande svenska översättningen må vara låter jag vara osagt)

Senast redigerat av it_mutt (19 juni 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Mervolic Yawn...
19 juni 2015 · 3 151 Inlägg

it_mutt skrev:

Holton skrev:
Ja, inte är det några problem att sponsra en verkstad, men ja... oljebyte kommer nog grabben att behöva göra flera gånger så det kan nog vara rimligt att ha en dylik bit hemma.

Om han absolut måste ha Audin (kan vara statusrelaterat, min Renault är inte lika cool...) och vi inte hittar en bit nu under midsommarhelgen så får jag väl försöka suga ur några liter olja, han hade hällt i 4 liter igår innan han åkte hemöver...

Eller så slår du ut den som sitter där med hjälp av huggmejsel eller liknande och knatar in på ex.vis Mekonomen och köper en oljeplugg med packning (bricka). Kostar 20-25:- och har "vanlig" bultskalle.

- - Edit - -

En XZN med pinne i mitten är bara "tamper proof"-version av XZN (vad sen den mest passande svenska översättningen må vara låter jag vara osagt)

Det här låter som en ypperlig lösning!

Holton
19 juni 2015 · 11 Inlägg

Oljepluggen som sitter där sticker ut några millimeter, kanske går det att greppa om den med en rörtång, men ja... lär fixa en vettig ersättningsplugg innan bara. Får försöka mäta vad det är för storlek.

Holton
19 juni 2015 · 11 Inlägg

Ja, den där pluggjäkeln ser ju inte så fräsch ut heller, men ja... jag tror det kan bli lite knivigt att hitta en som kan passa. Den är rätt bred...
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213876/213876-94f583a9d92d20466a2981c9a369f2e3.jpg

Seger Bilmekaniker
20 juni 2015 · 29 Inlägg

Är inte det där oljepluggen till växellådsoljan? Ser ut som det.

mb_pucken
20 juni 2015 · 5 088 Inlägg

Det där är oljepluggen till växellådan. Motorns oljetråg och plugg sitter längre fram.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Holton
20 juni 2015 · 11 Inlägg

Hoppsan! Ja, ni ser vilken amatör jag är, det var ju en väldans tur att jag la upp en bild på vad jag trodde var oljepluggen då smile Jag får leta längre fram, gissar att ett stort stycke plast lär undan för det där var den enda plugg jag lyckades hitta.

zzr94092
20 juni 2015 · 4 400 Inlägg

säger detsamma.oljepluggen till växellådan på bilden,kör INTE bilen med en decimeter för mycket olja i motorn,kan ju vara så att vevaxeln slår i oljan..nu har jag ju inte nån Audi,men anser att en decimeter med olja ovanför max inte kan vara bra..

Holton
20 juni 2015 · 11 Inlägg

Ja, nu har han i och för sig redan kört från Stockholm och upp hit till dalarna med denna sjuka oljemängd, så tar den skada så är nog risken stor att det redan hänt. Men han får fasen inte köra ner igen utan att vi tappat ur lite. Han hade köpt en 4 liters med olja och tänkt att olja behöver man ju fylla...

Holton
20 juni 2015 · 11 Inlägg

Nu har jag meckat loss det gigantiska sjok av plast som de tyska bilfascisterna valt att placera framför oljefilter och annat som den vanlige bilägaren kan behöva komma åt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213876/213876-82e3e33da359f7b8f1dbf287a9b88ed1.jpg
Här under fanns nu vad jag misstänker kan vara en oljeplugg, men jag ber er om hjälp att identifiera, är detta verkligen rätt plugg eller är det något annat? Jag höll ju på att gå bananas på pluggen till växellådsoljan nyss wink Så är den inringande bulten oljepluggen?
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213876/213876-e6f6d14418b6ae01694688740ace42da.jpg
Ja, sedan hittade jag nått annat jag aldrig sett på de bilar jag pillat på tidigare, vad är detta för pinal? Det ser ut som någon form av kontakt, men ja... vad är det?
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213876/213876-f8d29698fd8a729d0b16bafdb7583d2a.jpg

Mervolic Yawn...
20 juni 2015 · 3 151 Inlägg

Det där ser mer rätt ut, ja. Annars skulle du kunna lossa oljefiltret och skruva dit ett nytt (lika bra att byta när man ändå är där, det skadar inte och ett oljefilter kostar bara en eller två hundralappar). Då brukar man förlora nån deciliter olja bara utav det som ryms i filtret. Smörj in oljefiltrets packning med olja innan du drar åt, blir lätt läckage annars. smile

Gissar att kontakten är en givare av nåt slag. Antagligen för varning för låg oljenivå eller nåt sånt.

Senast redigerat av Mervolic (20 juni 2015)

it_mutt Avstängd
20 juni 2015 · 10 388 Inlägg

Holton skrev:
Nu har jag meckat loss det gigantiska sjok av plast som de tyska bilfascisterna valt att placera framför oljefilter och annat som den vanlige bilägaren kan behöva komma åt.
http://www1.garaget.org/gallery/images/214/213876/213876-82e3e33da359f7b8f1dbf287a9b88ed1.jpg
Här under fanns nu vad jag misstänker kan vara en oljeplugg, men jag ber er om hjälp att identifiera, är detta verkligen rätt plugg eller är det något annat? Jag höll ju på att gå bananas på pluggen till växellådsoljan nyss wink Så är den inringande bulten oljepluggen?
http://www1.garaget.org/gallery/images/214/213876/213876-e6f6d14418b6ae01694688740ace42da.jpg
Ja, sedan hittade jag nått annat jag aldrig sett på de bilar jag pillat på tidigare, vad är detta för pinal? Det ser ut som någon form av kontakt, men ja... vad är det?
http://www1.garaget.org/gallery/images/214/213876/213876-f8d29698fd8a729d0b16bafdb7583d2a.jpg

Plasten sitter ju där som skydd för motorn.

Det där är rätt plugg ja. Byter alltid den (alternativt bara brickan) vid oljebyte.

Kontakten är en oljenivåkontakt/givare. Ser till att det varnar, om den fungerar som den ska, när det börjar bli dags att fylla på olja (alltså inte när det är helt slut utan innan).

Senast redigerat av it_mutt (20 juni 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Holton
21 juni 2015 · 11 Inlägg

Jo, egentligen Gör nog plasten nytta, det är bara det att jag fått lite nog av detta proppfulla motorrum nu. Allt sitter trångt till. Vår lilla Skoda har ju ett motorutrymmet möblerat efter principen "Ljust och fräscht" i jämförelse med Audin.
Oljenivån är sänkt nu, dock satt oljefiltret som svetsat, så olje och filterbyte får vänta tills vettiga verktyg finns på plats.
När det gäller oljudet så har felsökning påbörjats. En tanke från en motorvan granne är att det kan vara en rasad katalysator som blockerar utblåset ur ena avgasröret, han upplevde skillnad på avgasflödena, för mig var det typ lika men ja... Jag är ju rätt ovan som sagt. Jag har tagit undan avgasrören och problemet verkar oförändrat så ljuddämparna orsakar inte motorproblemen, ska försöka pilla bort katalysatorn imorgon, dock sitter skruvarna episkt illa så ja... Får se hur det kommer gå.
Det slog mig nu att jag missat att komma LMM-grejen, lär göra det innan jag ger mig på katalysatorn...
Återkommer med uppdate.

Senast redigerat av Holton (21 juni 2015)

Holton
21 juni 2015 · 11 Inlägg

Jag kan tillägga att det varit ett antal felkoder på just avgassystemet under våren, det gör ju att det kan kännas rimligt att innehållet i en av katalysatorerna har rasat samman och blockerar utblåset. Vid tomgång funkar ju allt bra, men två tusen varv och den går tungt och vibrerar ordentligt. Vidare, över tre tusen så skärper sig bilen något. Det tycker jag känns underligt utifrån blockerade avgasvägar. Men grannen med ett tiotal år på en märkesverkstad liter jag ändå på. Han provryckte i motorn och sa att fästena kändes riktiga. Ja, jag vet vad jag har att göra några dagar framöver...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang