Dumt att serva sin egen bil om den inte är gammal!?

alpha1
23 juni 2015 · 23 Inlägg

Hej! hmm

Tänkte höra lite med er som servar era bilar själva..
hur gör ni som har en bil som inte är äldre än 8 år eller inte rullat mer än 12.000 mil?

Väljer man att serva själv, t.ex byta motorolja så förlorar man Maskin- och
elektronikskadeförsäkringen hos folksam. Det är väl knappast värt det?
Då det i princip blir omöjligt att bevisa att det är fackmannamässigt utfört.

Självklart kanske man får hjälp beroende på vilken handläggare man hamnar hos, men det
finstilta säger något helt annat.

Här nedan är villkoren från Folksam där jag har markerat ut det "viktigaste".

Maskin- och
elektronikskadeförsäkring

30. Maskin- och elektronikskadeförsäkringen
gäller för bil som är högst åtta år gammal räknat
från första registreringsdag och som körts
högst 120 000 kilometer. Försäkringen upphör
alltså så snart någon av gränserna passerats.

Om du inte kan visa att skadan eller felet
uppstått innan nämnda gränser passerats ska
den anses ha hänt den dag du anmälde skadan
eller felet till oss.

31. Försäkringen gäller för skada eller fel på
följande kompenter..

• elektriska kablar
• motor för framdrift av bilen inklusive styrelektronik
• startmotor
• motor till cabriolet -tak/taklucka
• grenrör
• generator (och följdskador som påverkar
bilens elektroniska funktion i dess standardutförande
från fabrik)
• elektronikbox, säkringsdosa
• bränslesystem inklusive insprutningssystem
och dess reglerfunktioner
(utom ledningar,
filter och bränsletank)
• avgasturbo, laddluftkylare, överladdningsaggregat
inklusive
styrsystem
• system för avgasrening inklusive dess styrsystem
(utom ljuddämpare och avgasrör)
• tändsystem och dess reglerfunktioner inklusive
tändlås (utom tändningsnyckel/kort/
smartkey, tändstift och batteri)
• motorns kylsystem inklusive oljekylare
och värmeelement samt fabriksmonterad
kupevärmare som är integrerad i bilens kyl/
värmesystem
• kraftöverföring inklusive styrelektronik
(utom nedslitna lamellbelägg och följdskador
därav)
• servosystem för bromsar inklusive styr- och
reglersystem för låsningsfria bromsar (utom
huvud- och hjälpcylindrar,
bromsskivor,
bromstrummor och bromsbelägg)
• anti sladd-/spinnsystem samt elektronik till
chassiestabiliseringssystem
• servosystem för styrinrättning
• fabriksmonterad klimatanläggning
• airbag inklusive givare och sensorer samt
bältesförsträckare
• fabriksmonterat elektroniskt stöldskydd
inklusive larm och centrallåsenhet(utom
dörrlås, nycklar/kort/smartkey och fjärrkontroll)
• fabriksmonterad färddator, farthållare
• torkarmotor för vind- och bakruta samt
regnsensor
• flerfunktion/kombinationsinstrument,
(hastighetsmätare, motorinformation)
• fabriksmonterat kollisionsvarningssystem,
informations- och kommunikationssystem
för data, navigering, audio, TV och video
• fabriksmonterad stolsvärme.
• styrenhet och motor för elektronisk parkeringsbroms
(utom wire)
• styrenhet till fabriksmonterad xeonljus och
adaptiva strålkastare (utom lampa och glas)
• batteri till hybridsystem

32. Vi betalar inte för skada eller fel, som
• uppstått till följd av att bilen konverterats
från ett drivmedel till ett annat såvida inte
biltillverkaren godkänt detta.
• hänt under deltagande i tävling, träning,
uppvisning, övningskörning eller liknande
användning av bilen inom inhängnat område
samt annat avlyst område eller väg avsett
för sådan användning.
• hänt under hastighetskörning med bilen såsom
till exempel streetrace eller bankörning.
• är brandskada enligt punkt 15, glasskada
enligt punkt 20, stöldskada
enligt punkt 23
eller vagnskada enligt punkt 36.
Dessutom gäller vad som anges i punkt 46.

Aktsamhetskrav
33. Du ska se till att tillverkarens bestämmelser
om service och underhåll på bilen
följs och att sådant arbete är fackmannamässigt
utfört.
Du måste också se till att
bilens kylsystem innehåller tillräckligt med
frostskyddsmedel och att felaktigt bränsle
inte används i bilen. Komponenter som avviker
från bilens seriemässiga utförande, är
trimmade eller inte uppfyller biltillverkarens
krav, får inte användas.

34. Om du bryter mot aktsamhetskravet i
punkt 33 gör vi normalt avdrag med 25 procent
på ersättningen. Avdraget kan i allvarligare fall
bli större, till och med så att du inte får någon
ersättning alls. Avdraget görs efter vad som är
skäligt med hänsyn till förhållandets samband
med den inträffade skadan, det uppsåt eller
den vårdslöshet som har förekommit och omständigheterna
i övrigt. Vi gör inget avdrag om
försummelsen är lindrig. Se även punkt 119.

http://www.folksam.se/forsakringar/bilf … ng/villkor

madroll

Cupra_
23 juni 2015 ·

Köper du originaldelar (filter, packning m.m.) och inte runddrar eller spräcker saker, och använder den oljan tillverkaren rekommenderar samt fyller rätt mängd osv så tolkar jag det som om det är fackmannamässigt utfört.

Däremot är det kanske inte alltid att rekommendera då, i mina ögon, bilen får ett sämre andrahandsvärde om det inte finns komplett servicehistorik.

_Thor_
23 juni 2015 · 512 Inlägg

Vet man vad man gör och tänker behålla bilen i en längre tid är det säkrast att göra jobben själv. Då vet man att det blir rätt gjort iallafall!

Märkesverkstäder och stämplar betyder bara nåt om du skall kränga bilen vidare.

alpha1
23 juni 2015 · 23 Inlägg

Tack för svar, men..
"Märkesverkstäder och stämplar betyder bara nåt om du skall kränga bilen vidare."
Är ni säkra på det?

Tror knappast försäkringen gäller om man har för få stämplar och säger att man köpt orginaloljan/filtret och gjort jobbet själv.

Känns som man lämnar bollen i händerna på försäkringsbolaget, upp till dem att säga ifall det är korrekt eller icke i jämförelse mot att ha stämplar från auktoriserad verkstad som förvisso kan ha praktikanter året om. Då har man åtminstone en chans vid en ev. tvist.

mvh

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
23 juni 2015 · 4 917 Inlägg

Det beror egentligen bara på om du ska sälja den.
Själv gör jag all service själv om garantitiden utgått och slänger inte en extra krona bara för att någon ska byta olja och stift eller filter.
Jag ger mig fasiken på att viss service slarvas det med beroende på var man lämnar in bilen .
På min kärra skulle bromsvätskan bytas t ex , men det var def inte utfört för vätskan stod vid nedre strecket i behållaren och vid påpekandet sa snubben att det berodde på att bromsklossarna var slitna.Trots det så fyllde han upp till övre strecket bara..
Bytt väska?, nej det tror jag inte på..
Därför gör jag allt själv, för kan man inte lita på sig själv, vem annars ?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
_Thor_
23 juni 2015 · 512 Inlägg

alpha1 skrev:
Tack för svar, men..
"Märkesverkstäder och stämplar betyder bara nåt om du skall kränga bilen vidare."
Är ni säkra på det?

I din definition: "inte är äldre än 8 år eller inte rullat mer än 12.000 mil", en sån bil har redan tappat ungefär 2/3 av sitt nypris i värde.

Det är en "risk" för vissa att serva själva, andra fördrar att göra det själva och vet vad dem gör. Är man osäker borde man nog lämna bort det.

Hursomhelst så kan man spara stora summor pengar på att sköta om sin bil själv med service och underhåll. Och förvisso kan det användas för att pruta ned bilen när det blir dags för försäljning. Men vilket är störst? Det man sparat ihop eller den värdeförlusten?..

Sen beror det ju mycket på vem man köper av också. Det är mycket mygel och fusk med begagnade bilar så för den okunnige är en servicebok kanske ett krav.

Senast redigerat av _Thor_ (23 juni 2015)

pulchi
23 juni 2015 · 640 Inlägg

Det här med att det ska vara fackmannamässigt utfört betyder ju bara att det ska vara gjort lika bra som på en verkstad. Gör du jobbet minst lika bra som en stressad mekaniker som jobbar på ackord? Troligtvis. Vi pratar ju bara om ett oljebyte, luftfilter och kanske tändstift. Det är inte rocket science.

Min bil är en -07:a och har således passerat allt vad garantier heter vid det här laget. Har inte lämnat in den på verkstad för service en enda gång sedan jag köpte den 2012. Gör det att jag skrämmer bort vissa potentiella köpare den dag jag ska sälja den? Ja, antagligen. Men dom kan ju fortsätta leta efter någon som har en fullstämplad servicebok om det är det dom är ute efter. Jag kan hosta upp kvitton från den lokala Volvoverkstaden på varenda pinal jag köpt till alla servicar smile

xXSammy
23 juni 2015 · 6 579 Inlägg

Men om vi vänder på det.. Hur ofta går en motor sönder idag?
Aldrig stött på någon försäkringsfråga om servicebok.

Är det däremot inom tillverkarens garantitid är det lite mer känsligt med servicebok.

Mardrömssituation i Stockholm för 4 år sen: En kund ringer och säger att deras tank har rostat sönder på en Kia, vi frågar om alla servicar är utförda men de hade missat 4000 mila..därav betalade inte Kia tanken, och kunden fick själv stå för den. (Osäker årsmodell, 08-09)

Edit: Gör det jag själv kan på min bil, lärt mig med tiden att tillverkarna struntar fullständigt i vad som händer efter garantitiden, kamremsintervallen är bara en rekommendation.. även om den kuggar fel efter halva intervallen.

Senast redigerat av Malheus (23 juni 2015)

De/Dem
volvoqq Lastbilsmekaniker
23 juni 2015 · 5 149 Inlägg

Jag servar min bil själv två gånger imällan inlämnade service för byter olja var 1000 mil:)

alpha1
23 juni 2015 · 23 Inlägg

Känns som vissa missförstod min fråga, det jag menade var om det var värt att serva bilen fram tills den blir 8 år eller rullat 12.000 mil. 

Efter det är det klart då kan man ju göra som man vill eftersom motorförsäkringen inte gäller längre.

matteeee Ingen himmel är så blå som min
23 juni 2015 · 2 972 Inlägg

Ring och hör med just ditt bolag hur dom ser på eventuell ersättning på maskin om du servar själv. Du kan ju spara kvitto på delarna om inte annat..även om det klart inte är ett 100% bevis. Men det är ju å andra sidan inte en stämpel i en bok heller tvunget...

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Power-krille
23 juni 2015 · 672 Inlägg

alpha1 skrev:
Känns som vissa missförstod min fråga, det jag menade var om det var värt att serva bilen fram tills den blir 8 år eller rullat 12.000 mil. 

Efter det är det klart då kan man ju göra som man vill eftersom motorförsäkringen inte gäller längre.

ja helt klart, kan inte speca i kronor och ören! men din bil får den skötsel som den ska ha enligt tillverkaren.
finns säkert nån stressad montör som struntar i nåt kanske, men i stort är jag säker på att det blir bra.

"Väx inte upp! det är en fälla"
Cupra_
23 juni 2015 ·

Malheus skrev:
Men om vi vänder på det.. Hur ofta går en motor sönder idag?
Aldrig stött på någon försäkringsfråga om servicebok.

Det har däremot jag.
En släkting köpte en bil (från VAG-koncernen) där kamkedjesträckaren fallerade när bilen var 3år precis, vilket innebar att nybilsgarantin och vagnskadegarantin gått ut. Den auktoriserade verkstaden/bilfirman i Stockholmsområdet vägrade att stå för ett öre av reparationen då den tredje (senaste) servicen var gjord på autoexperten och inte hos dem.

"Man har ju iaf motorskadeförsäkring" tänkte vi.
Försäkringsbolaget gick på VAGs linje och menade på att bilen inte var servad ordentligt så denne fick bekosta drygt hälften själv, vilket var 7000 spänn.

Men vad ska man göra? Topp, kedja, spännare m.m. behövde ju bytas och att processa mot ett försäkringsbolag är i princip meningslöst, enligt egen erfarenhet..

Det försäkringsbolaget anlitas inte längre kan jag meddela, och det är ett av de största och mer välkända.

matteeee Ingen himmel är så blå som min
23 juni 2015 · 2 972 Inlägg

Klart det lönar sig att processa mot f-bolag. Det har jag själv gjort, med hjälp av konsumentombudsmannen i kommun, ARN och en oberoende firma som fick göra ett "oberoende utlåtande" (gällde visserligen min hemförsäkring den gången)
Jag fick rätt. De fick betala. De anlitas inte heller längre, och är också ett av de större och mer välkända bolagen.

Det kostar dock både tid och energi, och det är det kanske inte värt för 7000kr. I mitt fall handlade det om över 100k. Fördelen med ett lägre belopp är att det inte heller för bolagen är värt hur mycket som helst i tid och "klödd". En påstridig kund får säkert 7000 kr ersatt innan de lägger ner för mycket arbete, om det är lite gråzon kring vad som gäller.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
_Thor_
23 juni 2015 · 512 Inlägg

Att processa mot ett försäkringsbolag kan visst löna sig. Hade en Opel som blev påkörd från sidan, totalförstörd. Värde cirkus 80-90K men försäkringsbolaget värderade den till 40K. Efter lång tid och många vändor hyrdes en oberoende värderingsman in som värderade till 88K. Klart!

mb_pucken
23 juni 2015 · 5 088 Inlägg

Så länge en bil har motor/elektronikförsäkring så tycker jag det kan vara värt att sköta service på märkesverkstad för att slippa bråka med f-bolag om motor eller liknande skulle rasa.
Har även sett bilar som fått bra goodwill vid verkstadsbesök tack vare att service är skött.
Tex min Merca servar jag själv. 33k mil och uttagen 97 så där spelar det ingen roll. Dock finns alla kvitton på delar och boken är iskriven så går att bevisa att service är gjord.
Min Nissan micra 01a lämnar jag in för service då det känns skönt att ha stämpel i boken då den är skött sedan tidigare.

Många verkstäder erbjuder även "ekonomiservice" till bra priser där boken stämplas och servicehistorik sparas. Gör man sedan tillägg själv och spar kvitton på det så kan det vara ett bra alternativ smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Cupra_
23 juni 2015 ·

Att jag skrev som jag gjorde ang processa mot f-bolag grundar sig i en flerårig tvist med ett visst bolag. Den gången rörde det sig om en personskada/arbetsskada så visst är det en annan sak. Men för att göra en lång historia kort så hade vi intyg/vittnesmål från 5-6 olika läkare, ortopeder m.m. att skadan rent omöjligt hade kunnat uppkomma pga slitage som deras egen läkare påstod. Trots det gick man på bolagets linje, och rättegångskostnader är inte det roligaste att åka på att betala kan jag lova.

När sen tidigare nämnda bil havererade så var vi inte så sugna på att processa mer om jag säger så.

_Thor_
23 juni 2015 · 512 Inlägg

Deception skrev:
Att jag skrev som jag gjorde ang processa mot f-bolag grundar sig i en flerårig tvist med ett visst bolag. Den gången rörde det sig om en personskada/arbetsskada så visst är det en annan sak. Men för att göra en lång historia kort så hade vi intyg/vittnesmål från 5-6 olika läkare, ortopeder m.m. att skadan rent omöjligt hade kunnat uppkomma pga slitage som deras egen läkare påstod. Trots det gick man på bolagets linje, och rättegångskostnader är inte det roligaste att åka på att betala kan jag lova.

När sen tidigare nämnda bil havererade så var vi inte så sugna på att processa mer om jag säger så.

Försäkringsbolag = $$$, Individ = no cash

Winner = $

Cupra_
23 juni 2015 ·

_Thor_ skrev:

Deception skrev:
Att jag skrev som jag gjorde ang processa mot f-bolag grundar sig i en flerårig tvist med ett visst bolag. Den gången rörde det sig om en personskada/arbetsskada så visst är det en annan sak. Men för att göra en lång historia kort så hade vi intyg/vittnesmål från 5-6 olika läkare, ortopeder m.m. att skadan rent omöjligt hade kunnat uppkomma pga slitage som deras egen läkare påstod. Trots det gick man på bolagets linje, och rättegångskostnader är inte det roligaste att åka på att betala kan jag lova.

När sen tidigare nämnda bil havererade så var vi inte så sugna på att processa mer om jag säger så.

Försäkringsbolag = $$$, Individ = no cash

Winner = $

Precis. Så med facit i hand hade jag kunnat skaffat en annan bil eller något annat kul för de pengarna istället..



För att återgå till tråden då:

Volvon har gått så långt och är så pass gammal nu så i fortsättningen blir det hemmameck.
Seaten har bara gått 3000mil och är nyare så den servar jag på märkesverkstaden, men gör egna oljebyten mellan servicearna då jag inte litar på Longlife-konceptet riktigt..

matteeee Ingen himmel är så blå som min
24 juni 2015 · 2 972 Inlägg

Med den logiken ska du ju aldrig ha helförsäkring på en bil Deception? Knappt ens halv (fast det är ju praktiskt med brand/glas/stöld)..

Jag för min del servar på verkstad (ett år gammal bil servad två ggr hittills), men inte på Ford märkesverkstad. Jag är medveten om att Ford kan bli kinkiga på goodwill-ärenden i framtiden, men vanlig garanti har de lagkrav på sig att hålla ändå. Mitt (nya) försäkringsbolag har jag tyvärr behövt utnyttja 4 ggr (1 gång bil, 3ggr hem) och alltid fått bra service av, så jag tror (och hoppas) att de inte ska strula med ersättningskrav vid eventuellt ärende.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang