Har jobbat lite med motorn idag.. man kan tycka att det borde gå ganska fort när man har alla delarna.. men nä, det är många moment innan allt är färdigt..
Rengöring av topplock efter planfräsning
Runda till kant runt förbränningsrum
Rengöring av ventiler, fjädrar, retainers och knaster
Inslipning av ventiler grov samt fin ventilslippasta
inslipning av cylindrar mot topplock med ventilslippasta fin
Rengöring av topplock och ventiler
Montering av ventilfjädrar med retainers och knaster
Montering av cylindrar ena sidan (rengjorda sen innan)
Montering av tom topp samma sida
Montering av cylindrar motsatt sida +silikon (givetvis efter 1 provmontering)
Silikon och montering av cylindrar +topplock motsatt sida + momentdragning. (Använder Loctite silikon, luktfri och mkt bra.
Vid nästa tillfälle ska samma procedur göras på andra sidan (utom att motsatt sida redan hålls på plats av det färdiga topplocket.
Några bilder som utlovades :-)
Cnc-fräst topplock, fin yta och förhoppningsvis väldigt plant.
![https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-0/s417x417/13245342_10153663656651636_5818165693453514333_n.jpg?oh=00d8efb6beafc96e1d797b6c173da6c9&oe=57DC941D]()
Indianpinnen funkar mkt bra till att slipa in ventiler med tycker jag, fick en fin matt rand runt ventilerna och 46graders-vinkeln på sätena
![https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-0/s417x417/13241362_10153663656771636_2357144941263142918_n.jpg?oh=45f0fa28869d173c95d7f1c247372229&oe=57E19729]()
Två av fyra ventilfjädrar monterade. Valde att bara montera de yttre fjädrarna, dels för att kammen ska köras in, dels för att jag tror att det räcker sen med då jag inte ska varva speciellt mkt.
![https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13241362_10153663656961636_8553813784087993631_n.jpg?oh=2575fd3fdbd24a9446988803a65c0304&oe=57D3DF40]()
alla fjädrar med retainers och knaster monterade, lite test av vippbrygga. Kör här med original axel men Scat 1,25:1 vippor med M9 elefantfotsskruvar (empi axeln såg inte bra ut.. sen skulle man behöva typ 5 brickor på vardera ände).
![https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13230316_10153663657026636_6744255674987341734_n.jpg?oh=78a184130285f90eb544480d1c799cd5&oe=579EA872]()
Börjar att likna en motor nu iaf.. ena sidan klar, höger topp ska av igen och genomgå samma procedur som skrivits om ovan.
![https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13221502_10153663657111636_5540156728804334359_n.jpg?oh=e4650838bcf8710c03d8f5b271151a1f&oe=57D3060C]()
Så det var allt som hanns med idag.. tog ca 3h utan paus.. kunde iofs kortats ner om jag förberett med rengöring och inslipning av ventiler i förvägs.. men det hade ju tagit samma tid då.
Nästa moment är att kapa stötstängerna till rätt längd.. och för det behöver jag testa längden så att geometrin blir bra, det gör jag på högersidan innan montering av ventilfjädrar (använder andra tunna fjädrar). Kollar givetvis geometrin efteråt även på vänster sida och justerar vid behov.
auf wiedersehen // Peter