Köpråd av mercedes cl 500, årsmodell 2000. Tips/hjälp?:)

MasterCar
20 juli 2015 · 390 Inlägg

Hej, jag är intresserad av att köpa denna bilen.

http://m.blocket.se/goteborg/Mercedes_B … 593909.htm

Jag har vart och tittat på bilen, då hade den följande fel:
-blekt/"bränd" sidospegelglas
-en intryckt PDC sensor fram dock så fungerar systemet som det skall ändå
- eftersom bilen har laminerade sidorutor så har det tyvärr nog trängt in fukt mellan dessa ihopslagna rutor på förarsidan, även lite på passagerarsidan.
-finns två små oxideringar/rostbildning?, ena vid takluckan andra över huljet bak.
- keyless systemet fungera inte, dock så antar jag att man behöver nyckelkort för att systemet skall fungera. Det stod: card chip not recognised när jag försökte starta. Men ifall man inte har dessa kort, hur mycket kan man pruta på priset?

Utöver dessa fel/defekter så var plåten rak och fin. Bilen gick utmärkt, har testat ABC och den verka fungera. Skall undersöka all noggrannare om jag väljer att fortsätta vara intresserad smile

Vad har NI att tillägga? Vad är ett rimligt pris för denna bil?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 juli 2015 · 17 519 Inlägg

MasterCar skrev:
Hej, jag är intresserad av att köpa denna bilen.

http://m.blocket.se/goteborg/Mercedes_B … 593909.htm

Jag har vart och tittat på bilen, då hade den följande fel:
-blekt/"bränd" sidospegelglas
-en intryckt PDC sensor fram dock så fungerar systemet som det skall ändå
- eftersom bilen har laminerade sidorutor så har det tyvärr nog trängt in fukt mellan dessa ihopslagna rutor på förarsidan, även lite på passagerarsidan.
-finns två små oxideringar/rostbildning?, ena vid takluckan andra över huljet bak.
- keyless systemet fungera inte, dock så antar jag att man behöver nyckelkort för att systemet skall fungera. Det stod: card chip not recognised när jag försökte starta. Men ifall man inte har dessa kort, hur mycket kan man pruta på priset?

Utöver dessa fel/defekter så var plåten rak och fin. Bilen gick utmärkt, har testat ABC och den verka fungera. Skall undersöka all noggrannare om jag väljer att fortsätta vara intresserad smile

Vad har NI att tillägga? Vad är ett rimligt pris för denna bil?

Rent spontant säger jag: Fortsätt leta. Elfelen kan bli hutlöst dyra på dessa trevliga bilar. Rutorna lät inte kul de heller, vad har säljaren gjort med bilen? Köra Paris-Dakar? I ösregn?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
MasterCar
21 juli 2015 · 390 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

MasterCar skrev:
Hej, jag är intresserad av att köpa denna bilen.

http://m.blocket.se/goteborg/Mercedes_B … 593909.htm

Jag har vart och tittat på bilen, då hade den följande fel:
-blekt/"bränd" sidospegelglas
-en intryckt PDC sensor fram dock så fungerar systemet som det skall ändå
- eftersom bilen har laminerade sidorutor så har det tyvärr nog trängt in fukt mellan dessa ihopslagna rutor på förarsidan, även lite på passagerarsidan.
-finns två små oxideringar/rostbildning?, ena vid takluckan andra över huljet bak.
- keyless systemet fungera inte, dock så antar jag att man behöver nyckelkort för att systemet skall fungera. Det stod: card chip not recognised när jag försökte starta. Men ifall man inte har dessa kort, hur mycket kan man pruta på priset?

Utöver dessa fel/defekter så var plåten rak och fin. Bilen gick utmärkt, har testat ABC och den verka fungera. Skall undersöka all noggrannare om jag väljer att fortsätta vara intresserad smile

Vad har NI att tillägga? Vad är ett rimligt pris för denna bil?

Rent spontant säger jag: Fortsätt leta. Elfelen kan bli hutlöst dyra på dessa trevliga bilar. Rutorna lät inte kul de heller, vad har säljaren gjort med bilen? Köra Paris-Dakar? I ösregn?

Senast redigerat av MasterCar (21 juli 2015)

MasterCar
21 juli 2015 · 390 Inlägg

Haha, jag vet inte vad han har gjort helt ärligt. De var så tydligen när han köpte den. Jävligt go bil att köra dock, men det är inte som att köpa en vanlig volvo v70:)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 juli 2015 · 17 519 Inlägg

MasterCar skrev:
Haha, jag vet inte vad han har gjort helt ärligt. De var så tydligen när han köpte den. Jävligt go bil att köra dock, men det är inte som att köpa en vanlig volvo v70:)

Han har ju lyckats dölja nummerplåten på alla bilder. Frågan är hur länge han haft den..? Jag tycker det luktar problembil.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
MasterCar
21 juli 2015 · 390 Inlägg

Hybridsmurfen, jag har regnumret. Jag kolla upp bilen på mercedes och en jävla lista med saker som fixats dök upp. Han har kört det i 6 månader...

MasterCar
21 juli 2015 · 390 Inlägg

Dosge90dart, det är ngt med den modellen som aldrig lockat mig till att köpa en sådan. Designen är i mitt tycke inte bra, cl:en är inte kompakt samtidigt är den biffig big_smile

AndersWestlund Avstängd
21 juli 2015 · 99 Inlägg

Hej, riktig kokainsläde den där, var inne på en sån jag med förra året men det fanns inga bra objekt ute, antingen var de dåligt skötta, unga säljare, eller kort ägarhistorik. Om förre ägaren vill bli av med den efter 6 månader så skulle jag avstått från den, men jag hade redan lagt ner den redan efter att ha kalkylerat på den, den jag tittade på behövdes luftfjädringen bytas på samt lite andra saker som säljaren försökte dölja, så reparationskostnaden hade hamnat på ca 40.000kr efter inköpet och det blev att sluta titta på dessa modeller.

Volvo V70n (2001)
MasterCar
21 juli 2015 · 390 Inlägg

AndersWestlund, du har rätt. En enkel kalkyl kan få en att backa undan fort. För att få en i riktigt bra skick så får man pröjsa en bra slant. Som du sa...kokainsläde är den verkligen! Synd att de vart dåligt omhändertagna. Kanske kan kolla i Tyskland istället och se vad marknaden där har att erbjuda.

Dawee
21 juli 2015 · 194 Inlägg

Är du inte allt för bekymrad över viss höjd försäkring, skatt, bränsleförbrukning hade jag kollat på CL 500 AMG eller CLK55 AMG. Dyrare i inköp visst, men ha då med i beräkningen hur mycket en sådan kostade ny kontra en "vanlig" CL 500. Det blir en annan klass helt enkelt och därför känns det som att du får mer för pengarna om du köper AMG

Skall du köra med den på vintern?

PS, citera svaren, blir lättare för ögat att hänga med i diskussionen.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 juli 2015 · 17 519 Inlägg

Bättre köpa en sådan här då: S400 CDI -05. Gubbkörd, V8 diesel, fullservad, ALLT fungerar. Även Line assist. Lite dyr i skatt men bara haft den hemma i 3 timmar :-)

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-df029930c7382eebf85c652c423f0cc5.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Linkannr1
21 juli 2015 · 78 Inlägg

Helt klart underbara bilar. Men tyvärr är det så sjukt vanligt med massa elfel m,m. Jag har haft min cl i 5,5år och kanske kört 900mil totalt med den. Jag har kvitton på över 300k från tidigare ägare. Det är en dyr bil att underhålla och blir det något fel så var beredd att det kan kosta sjukt mycket! Så mitt råd är att kolla på annan bil istället!

Powe_R
21 juli 2015 · 414 Inlägg

MasterCar skrev:
Hej, jag är intresserad av att köpa denna bilen.

http://m.blocket.se/goteborg/Mercedes_B … 593909.htm

Jag har vart och tittat på bilen, då hade den följande fel:
-blekt/"bränd" sidospegelglas
-en intryckt PDC sensor fram dock så fungerar systemet som det skall ändå
- eftersom bilen har laminerade sidorutor så har det tyvärr nog trängt in fukt mellan dessa ihopslagna rutor på förarsidan, även lite på passagerarsidan.
-finns två små oxideringar/rostbildning?, ena vid takluckan andra över huljet bak.
- keyless systemet fungera inte, dock så antar jag att man behöver nyckelkort för att systemet skall fungera. Det stod: card chip not recognised när jag försökte starta. Men ifall man inte har dessa kort, hur mycket kan man pruta på priset?

Utöver dessa fel/defekter så var plåten rak och fin. Bilen gick utmärkt, har testat ABC och den verka fungera. Skall undersöka all noggrannare om jag väljer att fortsätta vara intresserad smile

Vad har NI att tillägga? Vad är ett rimligt pris för denna bil?

Rost vetefan, vill minnas att den är byggd mest i aluminium, vet dock inte just exakt vilka delar. Värt att kolla upp om det är oxid eller rost.

keyless bör väl fungera även med bara nyckeln? Testat båda sidorna?
Kan vara något så enkelt som dåligt batteri. Min gamla Audi A8 stängde ju av funktioner som t.ex keyless utvändigt vid svagt batteri.
För 78000:- ska bilen enligt mig vara i ett riktigt bra skick med sommar och vinterdäck som är schyssta. Visst något smärre kan man väl ta, fortfarande typ 1/13 del av nypris samt 15 år gammal. Så den skall se bra ut för mil/ålder. Men vill du ha ett riktigt toppexemplar får du nog hitta en på 7000mil för 150k.

Med tanke på att bilen är svensksåld samt verkar hyfsat bra enligt dig så är ju inte priset helt åt skogen, ganska rimligt utgångspris. Men skulle med det du skrivit upp i alla fall dra av en ca 15000:-


Dawee skrev:
Är du inte allt för bekymrad över viss höjd försäkring, skatt, bränsleförbrukning hade jag kollat på CL 500 AMG eller CLK55 AMG. Dyrare i inköp visst, men ha då med i beräkningen hur mycket en sådan kostade ny kontra en "vanlig" CL 500. Det blir en annan klass helt enkelt och därför känns det som att du får mer för pengarna om du köper AMG

Skall du köra med den på vintern?

PS, citera svaren, blir lättare för ögat att hänga med i diskussionen.

Finns inget som heter CL500 AMG. I sånt fall är det inte något mer än en CL 500 med AMG exteriör optik.
Finns CL55 AMG med och utan kompressor beroende på årsmodell samt CL65 AMG (Facelift) och CL63 AMG (pre facelift)

BMW 545i Touring "Visar var skåpet ska stå" (2005)
Dawee
21 juli 2015 · 194 Inlägg

Powe_R skrev:

MasterCar skrev:
Hej, jag är intresserad av att köpa denna bilen.

http://m.blocket.se/goteborg/Mercedes_B … 593909.htm

Jag har vart och tittat på bilen, då hade den följande fel:
-blekt/"bränd" sidospegelglas
-en intryckt PDC sensor fram dock så fungerar systemet som det skall ändå
- eftersom bilen har laminerade sidorutor så har det tyvärr nog trängt in fukt mellan dessa ihopslagna rutor på förarsidan, även lite på passagerarsidan.
-finns två små oxideringar/rostbildning?, ena vid takluckan andra över huljet bak.
- keyless systemet fungera inte, dock så antar jag att man behöver nyckelkort för att systemet skall fungera. Det stod: card chip not recognised när jag försökte starta. Men ifall man inte har dessa kort, hur mycket kan man pruta på priset?

Utöver dessa fel/defekter så var plåten rak och fin. Bilen gick utmärkt, har testat ABC och den verka fungera. Skall undersöka all noggrannare om jag väljer att fortsätta vara intresserad smile

Vad har NI att tillägga? Vad är ett rimligt pris för denna bil?

Rost vetefan, vill minnas att den är byggd mest i aluminium, vet dock inte just exakt vilka delar. Värt att kolla upp om det är oxid eller rost.

keyless bör väl fungera även med bara nyckeln? Testat båda sidorna?
Kan vara något så enkelt som dåligt batteri. Min gamla Audi A8 stängde ju av funktioner som t.ex keyless utvändigt vid svagt batteri.
För 78000:- ska bilen enligt mig vara i ett riktigt bra skick med sommar och vinterdäck som är schyssta. Visst något smärre kan man väl ta, fortfarande typ 1/13 del av nypris samt 15 år gammal. Så den skall se bra ut för mil/ålder. Men vill du ha ett riktigt toppexemplar får du nog hitta en på 7000mil för 150k.

Med tanke på att bilen är svensksåld samt verkar hyfsat bra enligt dig så är ju inte priset helt åt skogen, ganska rimligt utgångspris. Men skulle med det du skrivit upp i alla fall dra av en ca 15000:-


Dawee skrev:
Är du inte allt för bekymrad över viss höjd försäkring, skatt, bränsleförbrukning hade jag kollat på CL 500 AMG eller CLK55 AMG. Dyrare i inköp visst, men ha då med i beräkningen hur mycket en sådan kostade ny kontra en "vanlig" CL 500. Det blir en annan klass helt enkelt och därför känns det som att du får mer för pengarna om du köper AMG

Skall du köra med den på vintern?

PS, citera svaren, blir lättare för ögat att hänga med i diskussionen.

Finns inget som heter CL500 AMG. I sånt fall är det inte något mer än en CL 500 med AMG exteriör optik.
Finns CL55 AMG med och utan kompressor beroende på årsmodell samt CL65 AMG (Facelift) och CL63 AMG (pre facelift)

My bad. ursäkt

http://www.blocket.se/ostergotland/Merc … 15&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/Clk_55_ … 15&w=3
- Menade jag

Senast redigerat av Dawee (21 juli 2015)

MasterCar
22 juli 2015 · 390 Inlägg

Dawee skrev:
Är du inte allt för bekymrad över viss höjd försäkring, skatt, bränsleförbrukning hade jag kollat på CL 500 AMG eller CLK55 AMG. Dyrare i inköp visst, men ha då med i beräkningen hur mycket en sådan kostade ny kontra en "vanlig" CL 500. Det blir en annan klass helt enkelt och därför känns det som att du får mer för pengarna om du köper AMG

Skall du köra med den på vintern?

PS, citera svaren, blir lättare för ögat att hänga med i diskussionen.

jag har kollat på cl55:or också, visst så får man lite mer för pengarna men ville helst börja med en cl500. Bilen kommer inte köras på vintern, utan den ska vara en schysst sommarbil som man kan ha. Vad klassas som en rimlig försäkringskostnad för en cl500:a egentligen?

Senast redigerat av MasterCar (22 juli 2015)

MasterCar
22 juli 2015 · 390 Inlägg

Powe_R skrev:

MasterCar skrev:
Hej, jag är intresserad av att köpa denna bilen.

http://m.blocket.se/goteborg/Mercedes_B … 593909.htm

Jag har vart och tittat på bilen, då hade den följande fel:
-blekt/"bränd" sidospegelglas
-en intryckt PDC sensor fram dock så fungerar systemet som det skall ändå
- eftersom bilen har laminerade sidorutor så har det tyvärr nog trängt in fukt mellan dessa ihopslagna rutor på förarsidan, även lite på passagerarsidan.
-finns två små oxideringar/rostbildning?, ena vid takluckan andra över huljet bak.
- keyless systemet fungera inte, dock så antar jag att man behöver nyckelkort för att systemet skall fungera. Det stod: card chip not recognised när jag försökte starta. Men ifall man inte har dessa kort, hur mycket kan man pruta på priset?

Utöver dessa fel/defekter så var plåten rak och fin. Bilen gick utmärkt, har testat ABC och den verka fungera. Skall undersöka all noggrannare om jag väljer att fortsätta vara intresserad smile

Vad har NI att tillägga? Vad är ett rimligt pris för denna bil?

Rost vetefan, vill minnas att den är byggd mest i aluminium, vet dock inte just exakt vilka delar. Värt att kolla upp om det är oxid eller rost.

keyless bör väl fungera även med bara nyckeln? Testat båda sidorna?
Kan vara något så enkelt som dåligt batteri. Min gamla Audi A8 stängde ju av funktioner som t.ex keyless utvändigt vid svagt batteri.
För 78000:- ska bilen enligt mig vara i ett riktigt bra skick med sommar och vinterdäck som är schyssta. Visst något smärre kan man väl ta, fortfarande typ 1/13 del av nypris samt 15 år gammal. Så den skall se bra ut för mil/ålder. Men vill du ha ett riktigt toppexemplar får du nog hitta en på 7000mil för 150k.

Med tanke på att bilen är svensksåld samt verkar hyfsat bra enligt dig så är ju inte priset helt åt skogen, ganska rimligt utgångspris. Men skulle med det du skrivit upp i alla fall dra av en ca 15000:-


Dawee skrev:
Är du inte allt för bekymrad över viss höjd försäkring, skatt, bränsleförbrukning hade jag kollat på CL 500 AMG eller CLK55 AMG. Dyrare i inköp visst, men ha då med i beräkningen hur mycket en sådan kostade ny kontra en "vanlig" CL 500. Det blir en annan klass helt enkelt och därför känns det som att du får mer för pengarna om du köper AMG

Skall du köra med den på vintern?

PS, citera svaren, blir lättare för ögat att hänga med i diskussionen.

Finns inget som heter CL500 AMG. I sånt fall är det inte något mer än en CL 500 med AMG exteriör optik.
Finns CL55 AMG med och utan kompressor beroende på årsmodell samt CL65 AMG (Facelift) och CL63 AMG (pre facelift)

Huven, bakpartiet och taket är byggd i aluminium men resterande delar är av magnesium. Bilen är INTE svensksåld, står det någonstans? Den rulla 2 månader i Tyskland innan den togs till Sverige. Keyless systemet skall ha kort och fungerar inte med enbart nyckel. Är inte hundra men efter att ha läst runt på nätet så skall det vara så. Men batterierna borde man ändå kontrollera. Runt takluckan var det oxidering men inte över huljet. Det där skulle resultera i lite rost skulle jag nog påstå.

MasterCar
22 juli 2015 · 390 Inlägg

Linkannr1 skrev:
Helt klart underbara bilar. Men tyvärr är det så sjukt vanligt med massa elfel m,m. Jag har haft min cl i 5,5år och kanske kört 900mil totalt med den. Jag har kvitton på över 300k från tidigare ägare. Det är en dyr bil att underhålla och blir det något fel så var beredd att det kan kosta sjukt mycket! Så mitt råd är att kolla på annan bil istället!

Schysst cl 600 du har där! Ja, är medveten om att kostnaderna kan bli skyhöga och självklart en stor nackdel. Om jag hittar en bil som kan mäta sig med CL:n för rätt peng så är jag intresserad, förslag?

MasterCar
22 juli 2015 · 390 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Bättre köpa en sådan här då: S400 CDI -05. Gubbkörd, V8 diesel, fullservad, ALLT fungerar. Även Line assist. Lite dyr i skatt men bara haft den hemma i 3 timmar :-)

http://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-df029930c7382eebf85c652c423f0cc5.jpg

Problemet är att jag inte kör mkt alls per år för att det ska vara lönsamt att köra en sådan dieselbil. Men S klassen är det inget fel på alls då det egentligen är en sedan version av cl:n. Berätta gärna hur den känns? Är det stor skillnad på en S klass från år 2002 och en 2005? Vare sig det är kvalite eller prestanda vid liknande motorer?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 juli 2015 · 17 519 Inlägg

MasterCar skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Bättre köpa en sådan här då: S400 CDI -05. Gubbkörd, V8 diesel, fullservad, ALLT fungerar. Även Line assist. Lite dyr i skatt men bara haft den hemma i 3 timmar :-)

http://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-df029930c7382eebf85c652c423f0cc5.jpg

Problemet är att jag inte kör mkt alls per år för att det ska vara lönsamt att köra en sådan dieselbil. Men S klassen är det inget fel på alls då det egentligen är en sedan version av cl:n. Berätta gärna hur den känns? Är det stor skillnad på en S klass från år 2002 och en 2005? Vare sig det är kvalite eller prestanda vid liknande motorer?

Har kört någon timma idag. Jo den är trevlig, V8.an låter som en lastbilsdiesel på morgonen. Sånt gillar vi! Det är väldigt svårt att få varvtal över 2000 rpm. Då får man dra på rejält och då släpper den bara och vill rita svarta streck hela tiden. Så kör man inte en S-klass. Oftast ligger den på 1200 rpm. Lustigt nog så gillar maskin att varva upp en del precis när man ska köra iväg från exempelvis en utfart. V8-mullret har fått en del att stirra på bilen vid sådana tillfällen idag. Gillar jag inte riktigt. Eller så gör jag det, har inte bestämt mig :-)

Vad jag gillar är dock förbrukning. Den har dragit enligt dator 0.71 l/mil. Hur väl det stämmer får vi se. Tankmätaren har dock inte rört sig på hela dagen. Bilen trivs utmärkt i 80 km/h då den rullar på tomgång i princip. Passar mig bra, jag är en gubbe på 40+ år...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang