s50b32 känns inte lika "sportig" och varvvillig... dock är det ju inte en diesel men i jämförelse så upplevs den inte lika rolig.
Rent prestanda mässigt så gissar jag på att m3 e46 är pyyyyttepytte lite snabbare på allting, men räknar du på hk/kg så är dom nog ganska exakt lika...
Saken är denna med att bygga banbil... det kostar så pass mycket så om du lägger ~50k mer (vilket en m3e46 kostar jämfört med en likvärdig m3e36) för bilen i inköpspris så spelar inte det så jättestor roll på slutsumman ändå

Och på en banbil så spelar väl inte bottendrag så stor roll?

enda gången min m3a var under 4k varv var ju i lineupen

m3e36 känns även inte lika modern och lättkörd som m3e36... men där handlar det ju om en smaksak vad man är ute efter.
Hade jag valt att bygga en banbil idag hade jag köpt den billigast m3e36 med 3.0 liters motorn jag kunde hitta, ploppar upp exemplar till salu ibland för 50k hade kört skiten ur den på bana och bytt/uppgraderat lite eftersom - en av dom roliga sakerna med att uppgradera är ju att få uppleva skillnaden - dvs byt bussningar och kör sen en banträff INNAN du även byter fjäderbena...
Fast börja med att ta din egna bil på bana först, m3e46 i original utförande skäms inte för sig.
Och en till sak, delarna som du kommer byta kostar precis lika mycket till en e36a som en e46a... skillnaden e väl den att e46an e lite tyngre så du kan nog räkna på en 20% högre driftkostnader.
Jag räknade 5k för en banträff med min m3e46, träffavgift+soppa+däck/bromsslitage. Och då hade jag både bra priser på däck och bromsar samt bor mindre än en timma från både kullen gelleråsen och mantorp