3363
Sök

Bygga egen vevaxel??

404 Inlägg
30 juli 2015
Trådstartare
#1
Då jag planerar att som småningom börja bygga turbo på en 960 motor (b6254s)
Så tänkte jag på hur man ska lösa detta med veven
Vet att det går att använda 3,0ans vev men man vill ju ha det bästa
Men jag vet också att det kostar

Hur gör man en smidd vev??

Alla kan inte köra Volvo
Alla kan inte va bäst

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
30 juli 2015
#2
Man smider väl en ur ett stycke stål?
Inget du mejslar ut med rubank och stämjärn.

Men är du duktig på på metallbearbetning och har tillgång till verkstad och rätt mptt så...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

7 281 Inlägg
31 juli 2015
#3
Kolla in mooseville performance . Han bygger en egen vevaxel , rotorer etc till sin wankel.


404 Inlägg
31 juli 2015
Trådstartare
#4
Ja det får jag göra

Det är så att jag har en erfaren granne som har en mängd olika fräsar och svarvar
Jag tänker att han skulle få göra den

Alla kan inte köra Volvo
Alla kan inte va bäst

404 Inlägg
31 juli 2015
Trådstartare
#5
Blir ju inte samma sak att bygga vev till en wankel
På en "vanlig" vev kommer ju mittpunkten på olika ställen
Funderar på om det går att bygga i delar

Alla kan inte köra Volvo
Alla kan inte va bäst

7 281 Inlägg
31 juli 2015
#6
Nja en wankelaxel är ju inte bara en rak pinne.
Du får du svarva i rätt ordning så att du kan flytta centrum dit det behövs innan du tar bort det allt ändmaterial.


8 267 Inlägg
31 juli 2015
#7
Men varför göra en egen axel? Ska du ha en annan slaglängd eller siktar du på enorma effekter?

Gäller ju att man har koll på det här med material och härdning förutom all maskinbearbetning.


404 Inlägg
31 juli 2015
Trådstartare
#8
Jag är ute efter stor effekt ja

Alla kan inte köra Volvo
Alla kan inte va bäst

8 267 Inlägg
31 juli 2015
#9
Frågan är om du är ute efter så mycket att det är värt att börja krångla med en annan axel? Att tillverka en egen axel är dömt att misslyckas om man inte har koll på materialegenskaper, härdning och så krävs det att man har bra maskiner att jobba med.

Sen finns det ju folk som plockat ut mycket effekt med vanliga vevar: http://www.garaget.org/?car=286096 till exempel.


404 Inlägg
1 augusti 2015
Trådstartare
#10
Mjo jag vet att det går att använda original vev och få mer än tillräckligt med effekt
Men jag skulle vilja satsa på hel smidd internt

Ska titta med acm spm
Har för mig att dem har smidd vev till femman

Annars blir det 3.0 veven
Har redan köpt ett 2,5 block med vev stakar och kolvar
Ett 3,0 block med vev stakar och kolvar
Och även en 3,0 topp

Alla kan inte köra Volvo
Alla kan inte va bäst

Forummoderator
10 576 Inlägg
22 augusti 2015
#11
Att smida en vev innebär att du alltså formar glödande metall till en vevaxel. Förmodligen inte det du tänkt dig?  Om så är fallet har du lite att bita i.

Vevsmide
https://www.youtube.com/watch?v=fy6Cxsz … gzmGsBN2He

Allmänt vevprat
https://www.youtube.com/watch?v=r1PO26ZqUEs

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

5 710 Inlägg
25 augusti 2015
#12
Har lite erfarenhet från vevaxlar via jobbet. Det är ENORMT avancerat och en hel vetenskap, den skall vara hård på vissa ytor men mjuk på andra och det är ganska avancerade bearbetningar mm mm.
Är du en glad amatör och har en granne med lite svarvar o fräsar så tror jag du skall låta bli wink

MVH Jonas
..............

404 Inlägg
28 augusti 2015
Trådstartare
#13
jonTe skrev:
Har lite erfarenhet från vevaxlar via jobbet. Det är ENORMT avancerat och en hel vetenskap, den skall vara hård på vissa ytor men mjuk på andra och det är ganska avancerade bearbetningar mm mm.
Är du en glad amatör och har en granne med lite svarvar o fräsar så tror jag du skall låta bli wink

Ja blir väl så
Har ju redan 3,0 vev liggande så blir nog den

Alla kan inte köra Volvo
Alla kan inte va bäst


Sök