Högre dumpljud med återcirkulerande eftermarknadsdump?

Frissan
10 augusti 2015 · 4 693 Inlägg

Skulle gärna vilja att bilen flåsade lite mer, låter nästan ingenting nu och jag tycker det är rätt gött när den nyser lite tongue

Bilen är chippad, laddet är höjt och jag har öppet filtern, hörs nästan ändå ingenting. Farsans 940 med öppet filter och t-korsad flåser 20 gånger högre.

Fick veta att det är så på just den här modellen för att det är så väldigt långa slangar till filtret.
Därför tänkte om det kanske kunde bli lite högre med någon annan dump än orginal.

Bild på slangsystemet (inte mitt, men likadant)

http://s14.postimg.org/8x5wwmwb5/Slangar.jpg

Booyakasha!
Frissan
11 augusti 2015 · 4 693 Inlägg

Kom igen nu folket, så svår fråga var det väl inte?

Booyakasha!
Mack Forum- och sitemoderator
11 augusti 2015 · 26 149 Inlägg

Bör inte bli någon skillnad.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Frissan
11 augusti 2015 · 4 693 Inlägg

Mack skrev:
Bör inte bli någon skillnad.

Va lite rädd för att få de svaret.
Gillar bilen som fasen, både snygg och går riktigt bra, men att det inte ska gå att få den att flåsa mer är riktigt störande.

En del säger att det går att få bilen att gå bra med öppen dump genom att justera någon tomgångsgrej?
Funkar säkert inte, men om det gjorde de så köper jag ju öppna såklart (sitter 2 dumpar på min bil)

Booyakasha!
Mack Forum- och sitemoderator
11 augusti 2015 · 26 149 Inlägg

Softis skrev:

Mack skrev:
Bör inte bli någon skillnad.

Va lite rädd för att få de svaret.
Gillar bilen som fasen, både snygg och går riktigt bra, men att det inte ska gå att få den att flåsa mer är riktigt störande.

En del säger att det går att få bilen att gå bra med öppen dump genom att justera någon tomgångsgrej?
Funkar säkert inte, men om det gjorde de så köper jag ju öppna såklart (sitter 2 dumpar på min bil)

Finns ju hybriddumpar annars, som är hälften återcirkulerande och hälften öppna.
Frågan är dock om något sådant funkar på din vagn eller om det ändå kommer strula till det.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Frissan
11 augusti 2015 · 4 693 Inlägg

Mack skrev:

Softis skrev:

Mack skrev:
Bör inte bli någon skillnad.

Va lite rädd för att få de svaret.
Gillar bilen som fasen, både snygg och går riktigt bra, men att det inte ska gå att få den att flåsa mer är riktigt störande.

En del säger att det går att få bilen att gå bra med öppen dump genom att justera någon tomgångsgrej?
Funkar säkert inte, men om det gjorde de så köper jag ju öppna såklart (sitter 2 dumpar på min bil)

Finns ju hybriddumpar annars, som är hälften återcirkulerande och hälften öppna.
Frågan är dock om något sådant funkar på din vagn eller om det ändå kommer strula till det.

Det som händer är nog att den går halvdåligt istället för heldåligt. Men visst, jag har haft tanken.

Hade öppen på min gamla 945 och den var inte rolig att köra. Lambda lampan lös, stannade i varenda korsning och så fort man tröck ner kopplingen

Booyakasha!
Mack Forum- och sitemoderator
11 augusti 2015 · 26 149 Inlägg

Softis skrev:

Mack skrev:

Softis skrev:

Va lite rädd för att få de svaret.
Gillar bilen som fasen, både snygg och går riktigt bra, men att det inte ska gå att få den att flåsa mer är riktigt störande.

En del säger att det går att få bilen att gå bra med öppen dump genom att justera någon tomgångsgrej?
Funkar säkert inte, men om det gjorde de så köper jag ju öppna såklart (sitter 2 dumpar på min bil)

Finns ju hybriddumpar annars, som är hälften återcirkulerande och hälften öppna.
Frågan är dock om något sådant funkar på din vagn eller om det ändå kommer strula till det.

Det som händer är nog att den går halvdåligt istället för heldåligt. Men visst, jag har haft tanken.

Hade öppen på min gamla 945 och den var inte rolig att köra. Lambda lampan lös, stannade i varenda korsning och så fort man tröck ner kopplingen

Och så vill man ju förstås inte ha det.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Frissan
11 augusti 2015 · 4 693 Inlägg

Mack skrev:

Softis skrev:

Mack skrev:

Finns ju hybriddumpar annars, som är hälften återcirkulerande och hälften öppna.
Frågan är dock om något sådant funkar på din vagn eller om det ändå kommer strula till det.

Det som händer är nog att den går halvdåligt istället för heldåligt. Men visst, jag har haft tanken.

Hade öppen på min gamla 945 och den var inte rolig att köra. Lambda lampan lös, stannade i varenda korsning och så fort man tröck ner kopplingen

Och så vill man ju förstås inte ha det.

Nej det var sjukt tråkigt och jag bytte snabbt tillbaka till orginal. Dock lät den väldigt trevligt med orginal också, det gör inte min Nissan hmm

Booyakasha!
CC72
11 augusti 2015 · 1 661 Inlägg

Kör med öppet luftfilter så ska du se att du får mer ljud.

Mack Forum- och sitemoderator
11 augusti 2015 · 26 149 Inlägg

CC72 skrev:
Kör med öppet luftfilter så ska du se att du får mer ljud.

Det har han ju redan..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Janneutanb
11 augusti 2015 · 7 271 Inlägg

Om det är långa slangar efter dumpen så är det ju mer volym för luften att fylla så det är inte omöjligt att det är orsaken.

Frissan
12 augusti 2015 · 4 693 Inlägg

Brains skrev:
Om det är långa slangar efter dumpen så är det ju mer volym för luften att fylla så det är inte omöjligt att det är orsaken.

Enligt Turbocenter i Stockholm var de orsaken. Tycker det är fuktansvärt tråkigt. Kan inte direkt göra de kortare

Booyakasha!
Frissan
13 augusti 2015 · 4 693 Inlägg

Kanske blir 2 stycken typ såna här http://img03.mrtuning.se/p/universal-43 … ilver.html

Då kan jag alltid testa mig fram, funkar det inte ens med lite öppet så är det bara stänga den helt.
Måste dock riva halva bilen för att byta dom tror jag

Booyakasha!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 augusti 2015 · 17 478 Inlägg

Softis skrev:
Kanske blir 2 stycken typ såna här http://img03.mrtuning.se/p/universal-43 … ilver.html

Då kan jag alltid testa mig fram, funkar det inte ens med lite öppet så är det bara stänga den helt.
Måste dock riva halva bilen för att byta dom tror jag

Det öppna filtret bör du ersätta med original. Då går den bättre. Troligen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Frissan
13 augusti 2015 · 4 693 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Softis skrev:
Kanske blir 2 stycken typ såna här http://img03.mrtuning.se/p/universal-43 … ilver.html

Då kan jag alltid testa mig fram, funkar det inte ens med lite öppet så är det bara stänga den helt.
Måste dock riva halva bilen för att byta dom tror jag

Det öppna filtret bör du ersätta med original. Då går den bättre. Troligen.

Blev absolut ingen skillnad alls. Satte dit dit endast för att få lite mer flås

Booyakasha!
partyvan
13 augusti 2015 · 1 071 Inlägg

Men om du flyttar utloppet från dumpen närmare filtret så borde de ju höras mer genom filtret

Onödigt inlägg^^
Volkswagen Caddy "Caddylack" (1996)
JimmyAndersson
13 augusti 2015 · 1 679 Inlägg

Eller så köper du såna här smile
http://www.streetperformance.se/dumpven … ort/7677-0
Kör med en sån på min R33 med LMM utan att märka ett enda problem, visst den går väl för en milli milli sekund för fett men inget som märks smile

Körde även en sånhär dump på min förra 850R utan problem smile
Härligt ljud från denna smile

Volvo 244 "GLT" (1988)
Frissan
13 augusti 2015 · 4 693 Inlägg

partyvan skrev:
Men om du flyttar utloppet från dumpen närmare filtret så borde de ju höras mer genom filtret

Det har du faktiskt väldigt rätt i! Det är nog något att kika på!

Booyakasha!
Frissan
13 augusti 2015 · 4 693 Inlägg

JimmyAndersson skrev:
Eller så köper du såna här smile
http://www.streetperformance.se/dumpven … ort/7677-0
Kör med en sån på min R33 med LMM utan att märka ett enda problem, visst den går väl för en milli milli sekund för fett men inget som märks smile

Körde även en sånhär dump på min förra 850R utan problem smile
Härligt ljud från denna smile

Hmm, det står t.o.m där att den funkar till just min bil.
Skulle det INTE göra det så kan jag lämna tillbaka dom och säga att dom ljuger.

Dock känns 3k för 2 dumpar rätt dyrt big_smile

Booyakasha!
JimmyAndersson
13 augusti 2015 · 1 679 Inlägg

Ja lite dyrt för ljudet skull tongue
Men dom funkar jävligt bra smile

Volvo 244 "GLT" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang