2709
Sök

Cheva van 89. Vad är detta för kabel?

3 460 Inlägg
15 augusti 2015
Trådstartare
Hej köpte en van igår och kom rätt sent och central låset krångla. Så fick koppla bort batteriet och det var kolsvart ute.

Dumt nog så såg jag inte om denna satt på batteriet? Eller??
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=2432150

Sen fungerade inte helljus på vägen hem och vet inte riktigt vad det kan vara? Varit besiktad förra månaden så den borde fungera?? smile

1 319 Inlägg
15 augusti 2015
Brun kopparkabel med ring kabelsko, 99% en föregående ägare som kopplat egna kablar. Vart den går? Leta..

Ta en multimeter med summerfunktion och leta på.

_----------'

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
16 augusti 2015
Har haft 3 olika Van. Och alla har haft rockig eldragning. Bara att göra om och klippa bort all skit

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Vettemannen
16 augusti 2015
Low skrev:
Hej köpte en van igår och kom rätt sent och central låset krångla. Så fick koppla bort batteriet och det var kolsvart ute.

Dumt nog så såg jag inte om denna satt på batteriet? Eller??
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=2432150

Sen fungerade inte helljus på vägen hem och vet inte riktigt vad det kan vara? Varit besiktad förra månaden så den borde fungera?? smile

Får jag fråga varför du kopplade bort batteriet för att centrallåset krånglade? Det går väl att låsa alla dörrar med nyckel, iaf. på min Van. På framdörrarna och sidodörren finns det även en knapp man kan trycka ner.

/Benny

Evildan
16 augusti 2015
När man köper en gammal yankeepråm brukar man i regel kunna göra sig en mindre förmögenhet genom att sälja överblivet kopparskrot.

+&- är sällan något som USAbilsälskande herrar brukar vara särskilt vassa på enligt mina erfarenheter efter några ägda pråmar.

Ett exempel är en V200 -67 där en röd 1.5mm kabel var dragen direkt från batteriet in genom torpedväggen genom ett 5mm borrat hål utan genomförning, lindad två varv runt rattstången för att med eltape fästas under instrumentbrädan dragas bort till handskfacket, där i var den tvinnad ihop med en annan svart kabel som hade gömts ned via högra sidopanelen under mattan för att mitt i bilen klättra upp för torpedväggen till en strömbrytare, från strömbrytaren gick det en 2delad högtalarkabel under instrumentbrädan mot rattstången där även denna var lindad ett par tre varv för att sedan vara skarvad med en "sockerbit" ihop med en svart kabel som var dragen tillbaka mot bilens mittre del av instrumentbrädan där den var ansluten på samma eftermarknadspanel till en temperaturmätare.

Således kunde temperaturmätaren stängas av med strömbrytaren om värmen blev för hög.

Tre separata par högtalarkabel från handskfacket kunde också hittas.

När bilen var rensad från all idiotdragen el hade jag en hel papperskasse full med kabel och strömbrytare samt mätare.

Det visade sig att originalmätaren fungerade när den kopplades in.

Vettemannen
16 augusti 2015
Evildan skrev:
När man köper en gammal yankeepråm brukar man i regel kunna göra sig en mindre förmögenhet genom att sälja överblivet kopparskrot.

+&- är sällan något som USAbilsälskande herrar brukar vara särskilt vassa på enligt mina erfarenheter efter några ägda pråmar.

Ett exempel är en V200 -67 där en röd 1.5mm kabel var dragen direkt från batteriet in genom torpedväggen genom ett 5mm borrat hål utan genomförning, lindad två varv runt rattstången för att med eltape fästas under instrumentbrädan dragas bort till handskfacket, där i var den tvinnad ihop med en annan svart kabel som hade gömts ned via högra sidopanelen under mattan för att mitt i bilen klättra upp för torpedväggen till en strömbrytare, från strömbrytaren gick det en 2delad högtalarkabel under instrumentbrädan mot rattstången där även denna var lindad ett par tre varv för att sedan vara skarvad med en "sockerbit" ihop med en svart kabel som var dragen tillbaka mot bilens mittre del av instrumentbrädan där den var ansluten på samma eftermarknadspanel till en temperaturmätare.

Således kunde temperaturmätaren stängas av med strömbrytaren om värmen blev för hög.

Tre separata par högtalarkabel från handskfacket kunde också hittas.

När bilen var rensad från all idiotdragen el hade jag en hel papperskasse full med kabel och strömbrytare samt mätare.

Det visade sig att originalmätaren fungerade när den kopplades in.

Haha!! Så är det i de flesta fall!!

/Benny

3 460 Inlägg
16 augusti 2015
Trådstartare
Hej!

Anledning att jag koppla batteriet var att centrallåset försökte låsa och gick i cirklar bara, ticka runt, detta hände när jag testa och låsa från insidan. så den fungerar inte värkar det som, går det koppla bort via säkring?

kan typ inget om vanar, men ska bli intressant smile!

Helljuset fattar jag inte riktigt.

Drar ut spaken helt ut.

Drar blinkers spaken mot mig

"så kommer blå ikon på instrument brädan". dock lyser parkeringsljus? sedan trycker av så blir det vanliga ljus?

det sitter ju fyraljus totalt sedan två på stötbågen, skall alla lysa med helljus? bara två fungerar.

den kabeln på bild värkar gå till lysena och intillkupen? om jag minns rätt.. hmm

Hur svårt är det att dra om? Förmögenhet att lämna in? tongue
Senast redigerat av Low (16 augusti 2015)

Sök