Tanken är att låta Huggern gå från fjortis till riktig man genom att byta motor...från Chevrolet 355 SB till Chevrolet 427 BB! Den coolaste BB jag kan tänka mig i en Camaro från 1969 är ju då 427 aluminiummotorn ZL-1...så en sån får det bli. Projektet är inte tidssatt utan vi samlar på oss rätt delar och bygger motorn efter hur det finns tid och pengar. Motorn är nu på plats i bilen men fortsatta anpassningar behövs på alla fronter så följ med oss på resan, välkomna! :)
Vettemannen skrev: Kan inte säga 100-procentigt men det ser nog ut som att höjden räcker till. Tror inte att du kan sänka ner den på nåt och dra ut den. Det gick inte på Vanen när vi plockade den lådan, vi fick sänka ner den och lyfta av den från domkraften och dra ut den. men jag önskar dig lycka till!!!
/Benny
Bra där, Benny! Kan nog bli precis som du säger och jag tänkte att man kanske kan lägga den på en matta och dra fram den så kanske?
Yes, så kan man göra!
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!! Min youtubekanal!
Coola pallbockar.. jag plockade lådan på catalinan i ett trångt villagarage, gjorde träklossar som pallbockarna stod på, å högsta läget. Hade väl 2-3cm tillgodo till tröskeln när lådan va på domkraften. Bökigt, men d funkade galant med ett par extra händer..nervös att inte lådan skulle glida av domkraften..
hugger69 skrev: Kan nog bli precis som du säger och jag tänkte att man kanske kan lägga den på en matta och dra fram den så kanske?
Yes, så kan man göra!
/Benny
Topp!
69Camino skrev: Coola pallbockar.. jag plockade lådan på catalinan i ett trångt villagarage, gjorde träklossar som pallbockarna stod på, å högsta läget. Hade väl 2-3cm tillgodo till tröskeln när lådan va på domkraften. Bökigt, men d funkade galant med ett par extra händer..nervös att inte lådan skulle glida av domkraften..
Eller hur! Ja, vi är nog inte ensamma om att testa detta men lite lurigt lär d nog bli!
När pappa bytte koppling på sin Volvo 145 när jag var barn så gjorde han det i ett garage med jordgolv. Han grävde ett dike under bilen så han kunde åla in i och släppte sen ner lådan på magen och ålade ut igen Trägen vinner
Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras. www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna skrev: När pappa bytte koppling på sin Volvo 145 när jag var barn så gjorde han det i ett garage med jordgolv. Han grävde ett dike under bilen så han kunde åla in i och släppte sen ner lådan på magen och ålade ut igen Trägen vinner
Jordgolv? Jävlar va skitig han måste ha blivit!!
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!! Min youtubekanal!
quinna skrev: När pappa bytte koppling på sin Volvo 145 när jag var barn så gjorde han det i ett garage med jordgolv. Han grävde ett dike under bilen så han kunde åla in i och släppte sen ner lådan på magen och ålade ut igen Trägen vinner
Tumbleweed skrev: Haha , gjorde likadant med en th400 automat låda, på en grusparkering , dom inte grävd grop ,men lådan ner på magen och nästan en turbin huvudet ;-)
Aj då! Trodde inte att turbinen lossnar så lätt med tanke på att den är halvknölig att få dit!
Jehapp, då har man tagit ner en automatlåda för första gången i livet...gick ba bulla som vi säger på Teg!
Vände den upp och ned direkt för inspektion och kommande byte av tråg:
Såg som ba fint ut under skalet med:
Viss skillnad i storlek på nya ollonblå convertern och den gamle:
Var som tvungen att prova-passa det nya tråget lite, kan nog bli bra när allt är färdigt!
Nån om vet vad alla dessa siffror kan betyda på lådan som är en TH350:
Nästa steg blir att montera tråget, byta packningen på utgående axel, fylla olja i convertern och montera den noga så att pumpen är kopplad. Nåt annat man ska passa på att göra när lådan e lös? Den är ju försedd med shift kit och renoverad i USA för typ 200 mil och 15 år sedan....?
Nästa steg blir att montera tråget, byta packningen på utgående axel, fylla olja i convertern och montera den noga så att pumpen är kopplad. Nåt annat man ska passa på att göra när lådan e lös? Den är ju försedd med shift kit och renoverad i USA för typ 200 mil och 15 år sedan....?
Byta filter och olja så klart!!
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!! Min youtubekanal!
Najs, gick d smidigt ...som planerat. Va hade du i stall på nya kontra den gamla turbinen.. när ja bytte på Caminon ble det helt annorlunda att köra:-)
Vettemannen skrev: Byta filter och olja så klart!!
/Benny
Yupp!
Tumbleweed skrev: Och ingående packbox med ;-)
Sorry, det var den jag menade ovan....men utgående kanske man ska kika på med?
69Camino skrev: Najs, gick d smidigt ...som planerat. Va hade du i stall på nya kontra den gamla turbinen.. när ja bytte på Caminon ble det helt annorlunda att köra:-)
Jepp, nere på 10 min! Den nya har runt 3000 i stall, den gamla har jag ingen aning om faktiskt...
Happ, då har hänt lite till även om det går sakta....
Bytte oljefilter, packboxar på in- och utgående axlar samt packbox och o-ring vid drevet för hastighetsmätarvajern så nu borde det irriterande gubb-droppandet kanske minskats lite i alla fall.
Har man inte verktygen får man göra ett själv av sånt som ligger å skräpar i garaget! Snickrade ihop en sak så att jag lättare kunde knacka dit packboxarna på ett rakt och bra sätt, funkade alldeles perfekt...särskilt efter att boxarna legat i frysen ett tag.
Startmotorn har fått sina nya värmesköld monterad och startern sitter nu även tillbaka på sin plats:
Fick ett bra tips på en olja som jag hoppas ska funka bra i lådan och fyllde även upp konvertern med en flaska innan montage. Skruvade sen dit det nya tråget och fästet för växelvajern:
Efter lite grundpåfyllning med drygt tre flaskor olja så proppade jag lådan och sedan satte vi tillbaka hela paketet igen. Gick riktigt bra med att dra den på en matta under bilen och sedan lyfta den med en bra domkraft.
Vi fick även dit kardanen igen så nu är det kanske det värsta gjort. Återstår dock en hel del men det blir att beta av eftersom som typ att dra åt alla skruvar överallt, montera den nya fördelaren och gasaren samt försöka få igång hela skiten och växla igenom lådan...sedan så!