M20b25 trimmad hjälp!

Niippee
22 augusti 2015 · 110 Inlägg

Tja! har köpt ett projekt som jag nästan byggt klart nu. Men har ett par frågor!
Var tar jag vattenkylning till turbon?
vilka spridare ska jag ha? effekt (enligt förra ägaren) mellan 400-450hk, kommer ladda ca 1.4. http://getlow.se/sv/produkter/2569-spri … m-x-6.html går dessa bra i M20?
Vad ska jag uppgradera soppa systemet med? behöver jag vems system eller dylikt? en, två 044 bosch?
Specs på motorn:
Garrett turbo GT3082R
Getrag låda, svetsad diff.
Kolvar och allt i toppen är bytt mot värre prylar. vet tyvärr inte vad som sitter i.. 12.9 bultar.
evo 6 IC
ppf grenrör
portad
har ett chip jag fick med i bilen men man vet aldrig vad som är gjort på det, värt att pröva?

har inte alla pengar i världen, är student.
http://i.imgur.com/P2ELy7Jh.jpg
http://i.imgur.com/r5541zSh.jpg

simlar
22 augusti 2015 · 5 526 Inlägg

Vattenkylning av turbon klarar man sig utan sålänge man kör lugnt de sista fem minuterna.

Enligt bjprace uträknare så behövs spridarna vara på minst 500cc/styck för att räcka till ca 400hk.

En bosch 044 bör räcka till ganska precis, beror på soppatryck. 6st 500cc spridare flödar 3L/min, dvs 180L/h, en 044 flödar ca 270L/h vid 3bar soppatryck och ca 200L/h vid 5bar soppatryck.
Tänk då på att om soppatrycket är 3bar vid atmosfärstryck så ökar det till 4bar vid 1bar ladd (om du har en linjär BTR)

Om du inte vet vad det är för chip så skulle jag inte våga köra med det förrän du kollat upp att det passar din setup.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Niippee
22 augusti 2015 · 110 Inlägg

simlar skrev:
Vattenkylning av turbon klarar man sig utan sålänge man kör lugnt de sista fem minuterna.

Enligt bjprace uträknare så behövs spridarna vara på minst 500cc/styck för att räcka till ca 400hk.

En bosch 044 bör räcka till ganska precis, beror på soppatryck. 6st 500cc spridare flödar 3L/min, dvs 180L/h, en 044 flödar ca 270L/h vid 3bar soppatryck och ca 200L/h vid 5bar soppatryck.
Tänk då på att om soppatrycket är 3bar vid atmosfärstryck så ökar det till 4bar vid 1bar ladd (om du har en linjär BTR)

Om du inte vet vad det är för chip så skulle jag inte våga köra med det förrän du kollat upp att det passar din setup.

Okej! så spridarna jag länka går bra? hellre för stora än för små? eller? wink. Prövar först en 044 bosch pump isånnafall. byter man ut den mot den befintliga som sitter i underredet eller mot pumpen som sitter inuti tanken?

Samt om jag kollar upp vad chippet gör och det är det jag ''behöver'', måste jag mappa bilen då?

simlar
22 augusti 2015 · 5 526 Inlägg

Hellre för stora spridare än för små jo, men beror ju på hur du ska trimma.
Kolla upp vad chippet är gjort för någon setup innan du köper grejjer.

Japp du byter ut pumpen under bilen, förpumpen i tanken bör inte behöva bytas. Vet dock inte hur det är på just din bil, vissa bilar har endast pumpen i tanken.

Om du bygger din bils setup efter vad chippet är gjort för så behöver du inte mappa bilen. Annars får du skaffa en chip som passar din setup eller ett eftermarknadssprut som sedan mappas antingen av dig eller någon annan.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Niippee
22 augusti 2015 · 110 Inlägg

simlar skrev:
Hellre för stora spridare än för små jo, men beror ju på hur du ska trimma.
Kolla upp vad chippet är gjort för någon setup innan du köper grejjer.

Japp du byter ut pumpen under bilen, förpumpen i tanken bör inte behöva bytas. Vet dock inte hur det är på just din bil, vissa bilar har endast pumpen i tanken.

Om du bygger din bils setup efter vad chippet är gjort för så behöver du inte mappa bilen. Annars får du skaffa en chip som passar din setup eller ett eftermarknadssprut som sedan mappas antingen av dig eller någon annan.

Det är en E34 och pumpen är borrtagen i tanken.. ska försöka få tag i en begagnad.
tack smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang