Opel CIH 2,4 Liter. Omega 24v topp moddning till 16 ventiler + Motor bygge
Projektet går ut på att modifiera en 24V topp till 16v. Jag hade turen att se en annons på en OPEL Omega 3000 med 24 ventils topp som var till salu, motorn hade skurit på ett vevstakslager efter lite tjat så lyckades jag få köpa... Visa mer
Motorn monterad och körd i bromsbänk hos Nilsen Performance i Bjursås http://www.nilsenperformance.se/. Det var den minsta motor som han kört i sin bänk, men också den rappaste i gas svaret Han sysslar mest med V8:or modell massor med effekt
Motorn överlevde tortyren med bravur inte ens ett litet svettläckage någonstans. Här nedan är en sammanställning av effekt gissningarna, den som kom närmast ligger mindre än 1 hk ifrån, hurra hurra för denne. Svar på vem den lycklige är kommer imorgon kväll tillsammans med en video och effekt & moment diagram om någon vill se??
Nu skall jag slå igen datorn och gå å krama kudden, har varit uppe sedan 04:00 imorse = lång dag.
Growe: 193 hk master_-: 198 hk TOMMY: 205 hk Cuefa: 208 Hk 290 Nm @ 4000 Rpm sonken91: 213 hk eastmotorsport: 219 hk Godspeaker: 225 hk Kowosabi: 225 hk CCRobin: 228 hk BillyBoy: 229 hk Epforce: 230 hk, 300 nm JLM1968: 232 hk MxKrus: 235 hk Nickeboii: 237hk mattew: 242 hk, 330 nm Linkjonsson: 244 hk volvglracing: 247 hk CIH-16V-Anders: 249 hk Volvo965: 250 hk hasse: 255 hk -HakanRacing: 260 hk
Grattis till en bra effekt, mycket bra jobbat. Båda tummarna upp!
Tackar
volvoglracing skrev:
Grattis till vinnaren! Såg att jag inte hade gissat dåligt heller.
Nopp du var ganska nära
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Nu blir det nog lite lugnt i detta projekt ett tag. Men sluta inte prenumerera det finns flera idéer på lager i mitt huvud för denna motor. Skulle vara lajbans och se om det går att nå +300 sughästar
En bild måste vi naturligtvis ha också. Kam justering med hjälp av mätklocka, det var här som jag upptäckte att insugs kammen stod 12 grader fel.
Håller mest på med bilen som motorn skall ned i. Vi närmar oss sakta när det är dags att gifta ihop motorn med bilen. Tyckte att de gamla motorfästen var så himla fula, dessutom så passade de lite dåligt tror att de kommer från en Ascona. Har börjat tillverka ett par ny istället.