Volvo s40 2.0t 2002 tickar i takt med hastigheten

Mathrohas
4 september 2015 · 7 Inlägg

Hej Garaget!

Har precis köpt min första egna bil och kan väldigt lite om bilar. smile

Bilen går bra men som rubriken säger, när bilen börjar rulla så börjar den också ticka ,låter som det kommer från framvagnen, och ökar i takt med hastigheten.
Vid 50-60km/h hör jag inte tickandet längre, men om det beror på att tickandet försvinner eller om motorn överröstar vet jag ej.

Gått 17000mil.
Ej trimmad.

Vore extremt tacksam för hjälp.

Mvh Mathias

Senast redigerat av Mathrohas (4 september 2015)

Nausea Avstängd
4 september 2015 · 598 Inlägg

Det är alltså inte ventiltick som ökar med motorns varvtal? Det kan vara en drivknut.

Mathrohas
4 september 2015 · 7 Inlägg

Nausea skrev:
Det är alltså inte ventiltick som ökar med motorns varvtal? Det kan vara en drivknut.

Ok. Hur undersöker jag vilken drivknut det är?

Bör tilläggas att det är ingen skillnad vid fullt rattutslag höger lr vänster.

Nausea Avstängd
4 september 2015 · 598 Inlägg

Mathrohas skrev:
Bör tilläggas att det är ingen skillnad vid fullt rattutslag höger lr vänster.

Så skriver du trots att du hävdar att du inte vet nåt om bilar? Är du ett troll?

Mathrohas
4 september 2015 · 7 Inlägg

Nausea skrev:

Mathrohas skrev:
Bör tilläggas att det är ingen skillnad vid fullt rattutslag höger lr vänster.

Så skriver du trots att du hävdar att du inte vet nåt om bilar? Är du ett troll?

Nej jag är inget troll. Varför skulle jag trolla? Jag har en bil som jag har problem med och jag är inte säker på vad problemet är därför frågar jag om hjälp. Om någon är ett troll är det du, och grattis du lyckas verkligen för jag blir så jävla förbannad på sånt skit.
Jag skrev att jag kan VÄLDIGT LITE om bilar och inte INTE VET NÅT. En viss skillnad.

Har du något tips på hur jag kollar om det är någon drivknut, om inte tycker jag att du kan låta bli att svara på detta.

Senast redigerat av Mathrohas (4 september 2015)

Mack Forum- och sitemoderator
4 september 2015 · 26 194 Inlägg

Inte så att du har ett gruskorn i någon av dina framdäck?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mathrohas
4 september 2015 · 7 Inlägg

Mack skrev:
Inte så att du har ett gruskorn i någon av dina framdäck?

Det har jag faktiskt tänkt på, men ljudet låter mer metalliskt och betyldligt högre.

Nausea Avstängd
4 september 2015 · 598 Inlägg

Mathrohas skrev:

Nausea skrev:

Mathrohas skrev:
Bör tilläggas att det är ingen skillnad vid fullt rattutslag höger lr vänster.

Så skriver du trots att du hävdar att du inte vet nåt om bilar? Är du ett troll?

Nej jag är inget troll. Varför skulle jag trolla? Jag har en bil som jag har problem med och jag är inte säker på vad problemet är därför frågar jag om hjälp. Om någon är ett troll är det du, och grattis du lyckas verkligen för jag blir så jävla förbannad på sånt skit.
Jag skrev att jag kan VÄLDIGT LITE om bilar och inte INTE VET NÅT. En viss skillnad.

Har du något tips på hur jag kollar om det är någon drivknut, om inte tycker jag att du kan låta bli att svara på detta.

Problemet är att du gav svaret på din egen fråga. Därför anser jag att du försöker lura dig själv.

Mathrohas
5 september 2015 · 7 Inlägg

Nausea skrev:

Mathrohas skrev:

Nausea skrev:

Så skriver du trots att du hävdar att du inte vet nåt om bilar? Är du ett troll?

Nej jag är inget troll. Varför skulle jag trolla? Jag har en bil som jag har problem med och jag är inte säker på vad problemet är därför frågar jag om hjälp. Om någon är ett troll är det du, och grattis du lyckas verkligen för jag blir så jävla förbannad på sånt skit.
Jag skrev att jag kan VÄLDIGT LITE om bilar och inte INTE VET NÅT. En viss skillnad.

Har du något tips på hur jag kollar om det är någon drivknut, om inte tycker jag att du kan låta bli att svara på detta.

Problemet är att du gav svaret på din egen fråga. Därför anser jag att du försöker lura dig själv.

Så du menar att det inte kan vara en drivknut pga att det inte är någon skillnad på tickandet vare sig man svänger eller inte? Jag är inte den vassaste kniven i lådan.

Sen anser jag att det är onödigt att kalla någon för troll som frågar om hjälp.

Mathrohas
6 september 2015 · 7 Inlägg

Jag fick hjälp av en bekant att ta reda på varifrån tickandet verkligen kom ifrån.

Det kom inte från framvagnen, utan från vänster bak.

Jag prövade att känna på hjulbultarna. Alla var åtdragna utom en som jag kunde dra åt ca 1/8 varv.
Tickandet försvann. Dock så återkomer det nån tick i låga hastigheter

Skitbra tycker jag, men samtidigt känns det som det var lite för enkelt att bara dra en bult ca 1/8 varv med tanke på hur högt tickandet var?

Evildan
6 september 2015 ·

Hej och välkommen hit.

Moderering:
Flyttade din tråd till en lämpligare forumsdel.


Har du provat att dra väldigt försiktigt i parkeringsbromsspaken när tickandet uppstår?
Kan vara så att något ligger emot där inne och skaver. Jäkligt irriterande med sådana där ljud.

Senast redigerat av Evildan (6 september 2015)

Mathrohas
7 september 2015 · 7 Inlägg

Evildan skrev:
Hej och välkommen hit.

Moderering:
Flyttade din tråd till en lämpligare forumsdel.


Har du provat att dra väldigt försiktigt i parkeringsbromsspaken när tickandet uppstår?
Kan vara så att något ligger emot där inne och skaver. Jäkligt irriterande med sådana där ljud.

Tack!

Jag rullade i 40km/h, drog sakta upp handbromsen, tickandet försvann helt ( inte tickat sen dess alls faktiskt )
Dock så uppstod ett ojämt, brummande/skrapande ljud medans handbromsen var i och så tog den jäkligt dåligt.

Senast redigerat av Mathrohas (7 september 2015)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang