Startproblem - Clio 99

stefan-s
5 september 2015 · 5 Inlägg

Hej!

Min Clio slutade starta i förra veckan.
Jag körde bilen 2 timmar innan, men dessförinnan hade bilen stått i en vecka och körts sällan, därför misstänkte jag först batteriet, vilket det visade sig inte vara.

Innan den gav upp har det hänt ett par gånger att jag vrider om nyckeln och det tar ett par sekunder innan startmotorn börjar snurra.

Har testat följande:
- Försökt med startkablar från annan bil, inget resultat.
- Försökt med annat batteri, fulladdat, utan resultat.
- Provat med en annan startmotor, utan resultat
- Provat med nytt batteri i nyckel för att utesluta startspärr. (Lampan för startspärren släcks som den skall)
- Dragit en startkabel direkt från minus på batteri till chassi utan resultat. (för att testa jordningen)

Efter det lyfte jag ut startmotorn och testade startmotorn med startkablar direkt från batteri och den snurrar som den skall. Satte sedan i alla sladdar från bilen till startmotorn, men lät startmotorn ligga utanför motorn och drog en startkabel från startmotorns "chassi" till bilens chassi eftersom den inte var jordad mot motorn, snurrar som den skall. Skruvar jag fast startmotorn i motorn igen händer ingenting, tickar inte ens. Om jag drar en extra startkabel från startmotorns chassi (när den sitter fast i motorn) till bilens chassi för att jorda extra då försöker den korta stunder, men ger upp direkt. Testade också startkabel från motorblock till chassi och då försöker den också en halvsekund och ger upp, men inte varje gång jag vrider nyckeln utan bara ibland, ibland inte.

Jag vet inte riktigt vad jag ska fortsätta testa, kan det vara "kugghjulet" i motorn som kärvat och är för trögt att dra runt? Men det förklarar inte varför startmotorn bara försöker ibland, kan det vara "kortslutning" i motorn på något sätt, startmotorn snurrar på varje försök om jag skruvar bort den från motorn men låter sladdarna sitta i och jordar den manuellt med startkabel till chassi.

Alla tips mottages smile
Tack
Stefan.s

Senast redigerat av stefan-s (5 september 2015)

spillolja
5 september 2015 · 4 026 Inlägg

Hur är det om man sammanbinder chassie och motorblock ?

det går en jordfläta  mellan växellådan och Chassiet som kan behöva tas bort för att rengöra rostkydda och återmotera och dra åt hårt utan att skruvarna går av

sätt även en extra fläta vid övre motorfästet  (biltema 351775 ,351665)
http://web.comhem.se/sa7acd/diverse/9095625/APDC0336.JPG

om inte det är ovanstående så kanske det är skuren motor mad

Senast redigerat av spillolja (5 september 2015)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
stefan-s
5 september 2015 · 5 Inlägg

Tack för svar, jag har provat med startkabel från motorblock till chassi och märker då att startmotorn gör lite småryck ibland (varannan/ var tredje gång man vrider om nyckeln), annars inget. Väntar jag en stund mellan försöken brukar det "rycka mer", men aldrig mer än nån halvsekund. När jag inte har startkabel från motorblock till chassi gör startmotorn inga försök alls, hur många gånger jag än vrider nyckeln. Har letat efter jordflätan vid växellådan tidigare, men inte hittat den, verkar sitta dolt på Clio, ska kolla igen imorgon och prova med en extra, tack för tipset.

spillolja
5 september 2015 · 4 026 Inlägg

Den är svår att se, men går från gaveln på växellådan (M10 bult med 13 mm skalle)  till karossen under batteriet och rambalken (M8 bult)

troligen rund om det är en orginal men på min 99:a som är en 1,4  var den ersatt med en jordfläta

kan vara bra att ha en vettig jord så inte motorstyrdonet får tuppjuck som är jordad i en konsoll på motorns växellådssida

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
spillolja
5 september 2015 · 4 026 Inlägg

Mät även spänningsfallet över matningledningen för startmotorn mellan batteri + resp.  startmotors +  vid tillslag

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
stefan-s
12 september 2015 · 5 Inlägg

När jordflätan i karossen under batteriet var bytt, den förra var nästan av, och med en extra jordfläta vid övre motorfästet gick bilen äntligen ingång med hjälp av startkablar från annan bil (Batteriet hade hunnit ladda ur igen) och nu går bilen som vanligt igen big_smilebig_smilebig_smile Stort tack Spillolja

Dock lyser en lampa som inte lyst tidigare och jag har antagligen kommit åt något när jag varit 10 varv runt alla kablar och säkringar. Lampan för "Kylare" lyser, men temperaturmätaren visar en helt normal temperatur i motorn. Jag har kollat nivån på kylarvätskan som var normal, fyllt på lite extra för säkerhets skull, men lampan lyser fortfarande. I bilens instruktionsbok står det att denna lampa indikerar att temperaturen på kylarvattnet är för högt eller är slut. Lampan lyser så fort man startar bilen och slocknar inte. Någon som har ett tips på var jag ska börja leta?

Här är lampan:
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215096/215096-898db512f18e5dafcad7335bec0c7423.jpg

Jag har testat att dra ut denna kabel som går in i motorn och då slutade temperaturmätaren fungera, men verkar inte vara samma som mäter "kylarvätskan".

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215096/215096-67fa9146eb5f8c38f7833a7ec99bce4e.jpg

Hittade en ventil bredvid termostaten, släppte på den och då rann det ut lite vatten och det var skållhett, men lampan lyser som sagt redan när jag startar bilen så jag är osäker på om det är beror på vattentemperaturen eller att "mätinstrumentet" inte fungerar.

Senast redigerat av stefan-s (12 september 2015)

spillolja
12 september 2015 · 4 026 Inlägg

Det ska sitta en separat temokontakt som slår till vid ca 110-120C+  kylvätsketemperatur
den ser ut såhär:
http://www.ebay.co.uk/itm/Renault-77021 … 564281e82c

prova att lossa på dess ledare för att se om den slocknar

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
stefan-s
21 september 2015 · 5 Inlägg

Tack för svar Spillolja, jag lyckas inte hitta denna mätare. Dock ser den ut exakt som den på nedersta bilden i mitt tidigare inlägg som sitter på framsidan av motorblocket, när jag drar ut den slutar temperaturmätaren (alltså den som visar hur många grader motorn håller) att fungera och fläkten går igång vid grillen. Det ändrar dock inte lampan för för kylarvätsketemperaturen.
Vet du var denna kontakt kan sitta någonstans? Jag har min kylarvätskebehållare i fronten av bilen, ovanför fläkten vid grillen. Har sett på andra cliomodeller att behållaren brukar sitta bakom motorn, kan vara därför jag inte hittar mätaren när jag läser var andra har sin.

Tack
// Stefan

spillolja
21 september 2015 · 4 026 Inlägg

Den kontakt som ni visar är just för själva tempmätaren och för att tala om för motorstyrboxen hur varm motorn är
och för att styra kylarfläkten

på min 1,4:a sitter denna kontakt på termostathuset brevid den ovannämnda

bilen kan även har givare i expansionskärlet för att hålla redan på dess nivå

låter som den ni har är en 1,2:a

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
stefan-s
21 september 2015 · 5 Inlägg

Hej, tack för att du tar dig tid.
Ja det är en 1.2 -99, sorry borde nämnt det direkt.

Har varit ute och letat lite till, det satt inget vid behållaren, har tagit lite bilder kring termostaten, ser du/ni något här som kan vara kylarsensorn?

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215096/215096-233d674921cd47a2291d477132036a74.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215096/215096-4056d9f3f1543c0c6137e89495807797.jpg

Sladden som går in under slangen på bilden ovan går till "vevaxelsensorn" ifall de ser ut som att den går till slangen eller termostaten på denna bild.

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215096/215096-e1f03b11dde42ee2cb7f3f2d199f9a1c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215096/215096-dab5e7ca407b65a7c855c7d7d42221ba.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215096/215096-72c7b30ade56a2281d9f37dfab5116da.jpg

Tack.

Senast redigerat av stefan-s (21 september 2015)

spillolja
21 september 2015 · 4 026 Inlägg

Såhär ser det ut på min kärra:
http://web.comhem.se/sa7acd/diverse/9095625/APDC0337.jpg

den övre är den nämda termokontakten som slår till vid 110-120 C+  och tänder temp-lampan
den som är under med 3 ledningar är precis som på eran

(den vita längre ned på bilden är oljetryckskontakten)

Senast redigerat av spillolja (21 september 2015)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
spillolja
28 juni 2018 · 4 026 Inlägg

LIte uppdatering, jag har numera en clio 99:a med 1,2 liters-spis (E7F-720) motortemgivaren på denna styr förutom motorstyrning och kylfläkt även den nämda Kylare-lampan

genom att ersätta motortempgivaren med ett 120 ohms-motstånd så startar kylarfläkten när motorn är i gång, tar man  istället en 100 ohmare så tänds kylarlampan kontinuerligt

man kan löda dit en summer och några dioder och man får då även akustisk varning enligt detta schema-paketet http://web.comhem.se/a128/elektro/car_el.zip

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang