2080
Sök

Köpråd: Citroën BX

1 197 Inlägg
10 september 2015
Trådstartare
Snubblade över denna skönhet på blocket http://www.blocket.se/jonkoping/Citroen … 21&w=2
undrar om någon har erfarenhet/vetskap om pålitlighet och om denna modell är orimlig att använda som bruksbil? Vill veta så mycket som möjligt om just denna eftersom den har helt rätt utseende, verkar välskött och helt rätt motor. Nostalgin är hög på denna modell då pappa ägde en BX för många år sedan. Har sneglat mycket på blocket på bilar som är lite utöver det vanliga och en BX med "sport-karossen" är väl definitionen av ovanlig!

Ändrade topicen lite.

/Mod

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
10 september 2015
Det är en underskattad bil som är komfortabel, relativt bränslesnål och rymlig. Handbromsen är ett svagt kapitel, och om jag inte missminner mig så tar handbromsen på framhjulen, vilket antagligen är orsaken eftersom vajrarna följer rattens rörelser med alla påfrestningar som det innebär. Framvagnsbalken bör man också syna noga då dessa är känsliga för rost.

Undvik exemplar med elektronisk förgasare som ständigt tenderar att jävlas.

I övrigt verkar det i överlag vara pålitliga kärror med bra rostskydd enligt mina erfarenheter smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

326 Inlägg
12 september 2015
IceEyes skrev:
I övrigt verkar det i överlag vara pålitliga kärror med bra rostskydd enligt mina erfarenheter smile

Har haft en BX för länge sen i några år och det där är min uppfattning om dom också. Det är som vanligt med Citroen, plastigt och rappligt, men driftsäkra och robusta bilar om man tittar lite djupare. Jag har f.ö. åkt Cittra i över 20 år utan några problem, men BX och CX är favoriterna.

Exemplaret i annonsen lär ju gå som ett skott dessutom med den motorn i en lätt BX.

1 197 Inlägg
12 september 2015
Trådstartare
Kul att höra! Ha-begäret för den bilen är väldigt stort. Det är ju inga större pengar och om det är en stabil och bra bilmodell så har jag fått ett ytterst jobbigt i-landsproblem... Är verkligen inte i behov av en annan bil..

7 589 Inlägg
16 september 2015
Har också ägt BX under ett antal år.
Jag köpte min ny så jag hade inga fel under de åren jag ägde den.
Vill du veta mer/ställa frågor så rekommenderar jag www.citroenakuten.com

wink

Sök